Kóka János átírta a matematikát

2007.01.24. 18:08
Hétfőn állapodott meg a kormány a felsőoktatási hallgatókkal arról, hogyan változik májustól a tömegközlekedési tarifarendszer. A diákoknak 50 százalékos jegy-, 67,5 százalékos bérletvásárlási kedvezményt ígértek. Viszont a fél árnál és a 32,5 százaléknál az esetek nagy részében többet kell fizetniük a diákoknak. A változtatással eddig a közlekedési társaságok buktak, most már a tanulók is fognak. A Pest megyei HÉV-bérletek tarifái csak 13,5 százalékkal drágultak.

A nyáron született először olyan kormányrendelet, amely a korábbiaktól eltérően nem százalékosan, hanem a fogyasztói árkiegészítésről szóló 2003-as törvény alapján határozta meg, hogy a távolsági személyszállításban kik milyen kedvezményekre jogosultak. A napokban megjelent az a gazdasági és közlekedési miniszteri rendelet is, amely az idei, menetrend szerinti vasúti és autóbuszos személyszállítás díjait és kedvezményeit tartalmazza.

Mindkét jogszabály rontott a közlekedésben érintettek helyzetén. Míg a nyári áttérés a tömegközlekedési társaságokat, utóbbi a kedvezményesekre jogosultakat hozta a korábbinál rosszabb helyzetbe. Nemcsak a kedvezmények körének deklarált szűkítése miatt, hanem azért is, mert az 50, a 67,5 és a 90 százalékos támogatási mérték is csökkent, bár ezt hivatalosan nem jelentették be.

Majdnem ártámogatás

A közlekedési társaságok azon buktak, hogy a teljes árú tarifák áránál alacsonyabb az az összeg, amit fogyasztói ártámogatásból, valamint a kedvezményre jogosultak által megvett jegyek és bérletek árából kapnak. Egy egyszerű példával: jelenleg egy 10 kilométerre szóló másodosztályú vasúti havi jegy teljes ára a MÁV honlapjának adatai szerint 4776 forint. A diákoknak ehelyett csak 478 forintot kell fizetniük, hiszen a bérletekre jelenleg még 90 százalékos kedvezmény jár. Az új tarifákat itt nézheti meg.

A MÁV vesztesége a kedvezményes bérleteken (jelenlegi árak)
Km Havijegy Fogyasztói ártámogatás Tanulói havijegy ára A MÁV bevétele A MÁV vesztesége*
10 4776 3896 478 4374 402
20 8684 7306 880 8186 498
30 12698 10617 1270 11887 811
40 16608 13928 1661 15589 1019
50 20622 17340 2062 19402 1220
60 26158 21918 2616 24534 1624
70 31692 26593 3169 29762 1930
80 36468 31264 3723 34987 1481
90 41134 35946 4255 40201 933
100 45582 40520 4732 45252 330

* A kedvezményes bérleten a teljes árúhoz képest.

Elvileg legalábbis. A fogyasztói ártámogatásról szóló törvény szerint a MÁV viszont csak 3896 forintnyi ártámogatást kap, márpedig ha ehhez hozzáadjuk a tanulók által a jegypénztárnál kifizetett 478 forintot, csak 4374 forintot kapunk. A további 402 forintot a MÁV tehát elbukja a teljes árú bérlethez képest, ami majdnem 9 százalékos veszteséget jelent a most érvényes árak szerint.

Ötven – egy szám 44 és 53 között

Amíg a tavaly júniusban hatályba lépett, 139-es számú kormányrendelettel csak a közlekedési társaságok jártak rosszul, az idén január 9-én megjelent gazdasági és közlekedési miniszteri rendeletek – amelyek a februártól érvényes tarifákat rögzítik – már az utazók pénztárcáját sem kímélik. A diákok és a szaktárca között hétfőn megszületett megállapodás értelmében az arra jogosult tanulók 50 százalékos kedvezménnyel vehetnének jegyet, 67,5 százalékos kedvezménnyel bérletet (utóbbit a felsőoktatásban csak az iskola és a lakhely közötti viszonylatra).

Ez a megállapodás a jogszabályok mostani kategorizálása szerint a fogyasztói árkiegészítésről szóló törvény szerinti 1. és 2. kedvezménykategóriának felel meg. Ha azonban megnézzük a rendeletet, kiderül, hogy az 1. kategóriában szereplő kedvezményes jegyárak az esetek nagy részében 4-7 százalékkal drágábbak, mint a teljes ár fele (más esetekben viszont akár 10 százalékkal is olcsóbbak).

Az 1. kategória szerinti kedvezményes vonatjegyárak feburártól
Km Teljes ár Kedvezményes ár* Kedvezményes jegy árának aránya Eltérés forintban A tényleges ár és a félár aránya
10 120 64 0,533 4 1,067
20 230 115 0,500 0 1
30 340 165 0,485 -5 0,971
40 450 220 0,489 -5 0,978
50 560 270 0,482 -10 0,964
60 690 345 0,500 0 1
70 820 415 0,506 5 1,012
80 955 485 0,508 7,5 1,016
90 1080 560 0,519 20 1,037
100 1210 630 0,521 25 1,041
120 1460 765 0,524 35 1,048
140 1710 895 0,523 40 1,047
160 1960 1020 0,520 40 1,041
180 2200 1150 0,523 50 1,045
200 2440 1280 0,525 60 1,049
220 2670 1390 0,521 55 1,041
240 2880 1490 0,517 50 1,035
260 3090 1580 0,511 35 1,023
280 3310 1680 0,508 25 1,015
300 3520 1770 0,503 10 1,006
350 3960 1920 0,485 -60 0,970
400 4410 2080 0,472 -125 0,943
450 4830 2200 0,455 -215 0,911
500 5250 2330 0,444 -295 0,888
500 fölött 5660 2460 0,435 -370 0,869

Messzebb olcsóbb

Kóka János rendeletének 1. számú melléklete szerint ugyanis egy 10 kilométerre szóló 2. osztályú vasúti vonaljegy teljes ára 120 forint, kedvezményes ára viszont a 60 helyett 64 forint. A különbség itt csak 4 forint, 140-200 kilométer közötti utazásnál viszont már 50-60 forintos eltérések is vannak a tanulók kárára.

Igaz, vannak viszonylatok, amelyeken a tanulók járnak jól. Így szerencsésnek érezheti magát az, aki 30-50 kilométerre szóló kedvezményes jegyet vesz, vagy az, aki 350 kilométernél messzebb utazik. Előbbiek 50 helyett 48,2-48,9 százalékos áron vehetnek jegyet, utóbbiak 43,4-48,5 százalékon, ráadásul minél hosszabb az út, annál nagyobb a kedvezmény (újabb érv amellett, miért jelentkezzenek nyíregyháziak a szombathelyi, szombathelyiek a nyíregyházi főiskolára).

Több száz forintos eltérés a bérleteknél

Ha az arányokat nézzük, nem sokkal járnak jobban azok sem, akik gyakran utaznak, ezért bérletet vesznek. A rendelet szerint február elsejétől 4800 forint lesz egy 10 kilométeres teljes árú havijegy másodosztályra. Ebből következően a diákbérletnek 480 forintba kellene kerülnie, hiszen májusig 90 százalékos a kedvezmény.

Ehelyett azonban 560 forint lesz annak az ára, ami 17 százalékos eltérést jelent (a MÁV korábban írt vesztesége még azzal sem szűnik meg, ám 300 forintra, 7 százalék körüli mértékre csökken). Egy 200 kilométeres bérletnél már 440 forinttal kell többet fizetni annál, mintha valóban kilencven százalék lenne a kedvezmény.

A bérletesek közül csak azok a tanulók járnak jól, akik 40 vagy 60 kilométeres viszonylatra váltanak havijegyet. Előbbi esetben 1800 helyett 1760, utóbbiban 2760 helyett 2720 forintot fizetnek, vagyis mindkét esetben 40 forintot "nyernek" az elvileg tízszázalékos árhoz képest.

A kedvezményrendszer május 1-jén változik, akkortól 90 helyett elvileg is csak 67,5 százalékos támogatás jár. Bár a januári rendeletben 67,5 százalékos bérletárak még nincsenek, az ilyen kedvezménnyel vehető jegyekkel ugyanaz a helyzet, mint az elvileg félárúakkal: a 32,5 százalék helyett akár 34-35 százalékra is felmehet, amennyit az egész ár arányában fizetni kell a vonatjegyekért.

Válaszra várva

Az eltéréseket felfedezve szerettük volna megtudni a gazdasági és közlekedési minisztérium illetékesétől: mi indokolja azt, hogy az elvileg 50, 67,5, valamint 90 százalékos kedvezmények esetenként több százalékponttal is eltérnek a valós értéktől. A minisztérium válaszát várjuk.

HÉV-bérlet: csak 13,5 százalékos emelés februártól
Izgulja végig az új HÉV-tarfiákat!
Marad a BKV sztenderd 2007-es áremelése a Budapest közigazgatási határán kívüli területre szóló HÉV-bérleteknél. Az állam és a főváros még azt a 10 százalékos terhet is kompenzálja, aminek költségét korábban az agglomerációs települések önkormányzatainak kellett volna kifizetniük, de ezt a variánst ők nem támogatták. A BKV ezen bérletek árát a budapestiek 13,5 százalékos emeléséhez képest 400 százalékkal emelte meg januártól, ami felháborodást váltott ki az agglomerációs utasok körében. Az új tarifák februártól érvényesek.