Jövőre végleg megbukhat a PPP-trükk

2005.09.23. 10:28
A Világgazdaság értesülései szerint a Pénzügyminisztérium (PM) júliusban már kikérte az Eurostat véleményét az autópálya-finanszírozás tervezett formája kapcsán, ám az augusztusban csúszott, szeptemberben pedig a másik vizsgálódás miatt nem került rá sor. A lap értesülései szerint rontotta a költségvetéssel kapcsolatos trükközések nyilvánosságra kerülése az ország tekintélyét külföldön.
Az Eurostat mostani vizsgálódásaival nem ért még véget a költségvetés kérdéses ügyeinek sora, de elképzelhető, hogy a mostani kormány már "megússza" a statisztikai hivatal további vizsgálódásaiból fakadó jelentős hiánynövekedést. A függőben lévő három kisebb téma ugyan emelhet még valamennyit a hiányon, de a legnagyobb kérdőjelnek számító üggyel, a jövőben épülő autópálya-szakaszok PPP-konstrukciójával hivatalosan csak egy év múlva foglalkozik az Eurostat.

Ennek magyarázata abban rejlik, hogy az Eurostatnak mostani vizsgálódásai során csak a 2004-es költségvetéssel kellett volna foglalkoznia. Ám felmerült a gyanú, hogy az idén a kormány túlságosan is "elszámolástechnikai intézkedésekre" koncentrál a hiánycsökkentésben, így a már ismert ügyeket - például a már meglévő autópálya-szakaszok utólagos "PPP-sítését"- is elkezdte vizsgálni.

Ez a gyanú a Világgazdaság információi szerint nem Szapáry György MNB-alelnök brüsszeli felszólalásának következménye: arra a bizonyos ülésre az Eurostat már azzal a szándékkal érkezett, hogy megfogalmazza komoly aggodalmait a uniós pénzügyminiszterekből álló Ecofin előkészítő szervének, az EFC-nek.

Mivel az Eurostatot Magyarországról sem kérték fel, hogy általában véleményezze a jövőbeni autópálya-építések költségvetésen kívülre szervezésének módját, így a statisztikai hivatal nem is alkotott hivatalos véleményt. Ugyanakkor a Világgazdaság értesülései szerint ebben az ügyben várhatóan szintén kedvezőtlen ítéletet hoznak majd az uniós szakértők.

Ennek többek között azért van jelentősége, mert a Pénzügyminisztérium az utóbbi napokban azt hangoztatta, hogy csak a hivatalos Eurostat-vélemény megjelenése után dönt az autópálya-építés kérdéseiről. Márpedig ebben nem lesz semmilyen álláspont ezzel kapcsolatban, ami alapot szolgáltathat arra, hogy a korábbi tervek szerint történjen a sztrádafinanszírozás.

A PM úgy tájékoztatta a gazdasági lapot, hogy a tárca júliusban már kikérte az Eurostat véleményét az autópálya-finanszírozás tervezett formája kapcsán, ám az augusztusban csúszott, szeptemberben pedig a másik vizsgálódás miatt nem került rá sor. A PM szerint egy-két héten belül kiderül, hogy újrakezdődnek-e a tárgyalások ezzel kapcsolatban. A várakozó álláspontnál tovább lépett Kóka János gazdasági miniszter szerdai kormányülés utáni bejelentése, amely szerint a további autópálya-építések ügyében az Eurostat nem kifogásol semmit, így az az eddigi tervek szerint folytatódhat.

Amennyiben ez bekövetkezik, 2006 őszén újabb csontvázak potyoghatnak ki a költségvetési szekrényből, és az Állami Autópálya Kezelő Rt. (ÁAK) utólag történő visszasorolása államháztartási körbe jelentős többletkiadást jelent ahhoz képest, mint ha állami kötvénykibocsátásból finanszírozták volna az építéseket. Ezért valószínűleg az lenne a helyes megoldás, ha a kormányzat olyan PPP-konstrukciót keresne, amelyből kihagyja az ÁAK-t.

A Világgazdaság információi szerint alaposan rontotta a költségvetéssel kapcsolatos trükközések nyilvánosságra kerülése az ország tekintélyét külföldön. Nem csupán az európai uniós intézmények körében váltott ki nagyon kedvezőtlen visszhangot a hiánnyal kapcsolatos több éve folytatott könyveléstechnikai szemlélet, hanem az IMF-küldöttség is igen komoly felháborodással fogadta az ezzel kapcsolatos híreket. Ezt mutatja a IV. cikkely szerinti konzultáció, amelynek eredménye a minden korábbinál sokkal kritikusabb jelentés kiadása lett.