Nincs pénz a vendégcsalogatásra

2003.07.10. 08:38
A kormányzati takarékossági intézkedések részeként 580 millió forinttal csökkentették a Magyar Turizmus Rt. marketing-költségvetését. E lépés azért különösen kedvezőtlen, mert a szerdán napvilágot látott turisztikai statisztikák szerint az idei első öt hónapban a vendégéjszakák száma három, míg a szállásdíj bevételek - folyó áron - öt százalékkal csökkentek.
A várakozásokkal ellentétben az év közepétől nehezebb feltételekkel kell számolnia a beutaztató turizmusnak. A Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) marketing-költségvetéséből ugyanis a 76 milliárdos takarékossági program részeként 580 millió forintot el von a kabinet. Holott az év első öt hónapjában rosszul teljesített az ágazat, így különösen nagy szükség lenne a reklámra.

A legfrissebb, szerdán napvilágot látott adatok szerint a kereskedelmi szálláshelyeken 5,1 millió éjszakát töltöttek le a vendégek, ami három százalékos visszaesés. A szállásdíjbevételek - folyó áron - öt százalékkal csökkentek. Az összesített adatokon belül a külföldi vendégek és vendégéjszakák száma egyaránt nyolc-nyolc, míg a legfontosabb vendégkör, az osztrák és a német 11-11 százalékkal volt kevesebb.

Év végére meglesz a tervezett forgalombővülés?

Az elvonás ellenére Somogyi Zoltán, az MT Rt. igazgatóságának elnöke úgy véli, az év elején tervezett kétszázalékos külföldi és hatszázalékos belföldi forgalomélénkülés az év végéig tartható lesz. Az MT Rt.-nek egyébként rövidesen el kell készítenie javaslatát arról, hogy mely területeken lehet költséget csökkenteni.

A belföldi turizmus forgalma viszont jó irányban változott, ami jelentős részben az üdülési csekk iránti érdeklődés erősödésének köszönhető. Osztja ezt a véleményt Wolff Péter, az Országos Idegenforgalmi Bizottság elnöke, aki szerint a belföldi turizmus pozíciója erősödött, s ez várhatóan folytatódik az év végéig.

Ma már nincs balatoni tömegturizmus

Ezt alátámasztják a vidéki szállodák adatai is, miszerint a 3-4 csillagos kategóriában júniusban 25 százalékos árbevétel-növekedés volt. Igaz, a fővárosban visszaesést mutatnak a számok. Ami a Balatont illeti, Wolff Péter szerint az ottani színvonalas hotelek foglaltsága kedvező, s a szállodákon belül a vendéglátóegységek forgalma folyamatosan emelkedik. A Balaton ma már nem a tömegturizmus színhelye.

Az első öt hónap még nem meghatározó

Turisztikai szakemberek egybehangzóan úgy vélik, az év első öt hónapjának adatai nem meghatározóak az év egészét tekintve, a július és az augusztus, illetve az utószezoni időszak forgalma lesz a döntő. Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke szerint a csökkenés összességében igaz, ám a részleteket tekintve jelentős különbségek láthatók.

Az Európán belüli utaztatók forgalma ugyanis sok esetben nemhogy csökkent volna, inkább növekedett. Ám aki az amerikai, illetve a távol-keleti piacra specializálódott, arra most rossz idők járnak. A mai helyzetben fontos lenne, hogy a beutaztatók minél több újdonsággal gazdagítsák kínálatukat, ami az új vendégek megnyerésénél lehet fontos. A mai helyzetben ugyan a marketinget kellene erősíteni, illetve a beutaztatók egyes tevékenységeit támogatni. Erre azonban az elvonás miatt kisebb mértékben számíthatnak a cégek.