Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Jövő nyártól járhatatlan lesz az M0-s

2007.12.15. 10:09
Augusztusban, amikor a kormány döntött 1000 milliárd forintnyi közlekedésfejlesztési támogatásról, Bajnai Gordon, az uniós pénzek szétosztásáért is felelős miniszter azt mondta: 2010-ig autópálya lesz az M0-s déli szektora, és elkészül az 51-es főúttól az M5-ösig egy új szakasz is. Azonban a támogatási szerződést még nem írták alá, tender csak jövő nyáron lesz, a beruházás legkorábban 2008 végén kezdődhet. Jövő nyártól így az M3-as tranzitforgalma is a mostani kétszer két sávra zúdul.

Várhatóan csak jövő nyáron írják ki a közbeszerzési tendert az M0-s déli szektorának szélesítésére, értesült az Index. Így kétséges, hogy a részben uniós támogatásból megvalósuló beruházás – amelynek során két új hidat is építenek – befejeződik 2010-re. Holott ezt valószínűsítette Bajnai Gordon augusztusban, amikor a kormány döntött a közlekedésfejlesztésre jutó nagyjából 1000 milliárd forintnyi uniós pénz szétosztásáról.

Idén elindítanák, de nem fogják

A miniszter azt mondta: 2010-ig hozzávetőlegesen 70 milliárd forint felhasználásával autópályává kívánják fejleszteni a jelenlegi M1-es autópálya és az 51-es út közötti szakaszt, illetve elkészül az 50-es főút, valamint az M5-ös autópálya közötti új M0-s szakasz is, szintén autópályává bővíthető formában. Igaz, a kormány akkor úgy tervezte, a 74,996 milliárd forintos összköltségű, az unió által százszázalékosan támogatott beruházás – legalább a közbeszerzési tender kiírásával – még idén elkezdődik.

Sőt, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján szereplő akciótervben még mindig az olvasható, hogy a projekt várható indítása 2007-ben, várható befejezése 2010-ben van. Azonban a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt.-nél megerősítették lapunk értesüléseit, miszerint idén már nem jelenik meg a tender.

A közbeszerzési eljárás elkezdéséhez szükség van a támogatási szerződésre, azt azonban eddig még nem írták alá – mondta kérdésünkre Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője. Az állami sztrádaberuházó társaságnál elkészített ütemezés szerint így csak jövő nyáron kezdődhet a közbeszerzési tender, vagyis legkorábban 2008 végén kezdődhet az érdemi munka.

De mi is épül pontosan?

Bár korábban arról volt szó, hogy a déli szektort kétszer háromsávosra szélesítik, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján lévő tájékoztatás szerint "a projekt tartalmaz egy 2x2 sávos, 20,1 kilométer hosszú autópályává bővítést a meglévő 2x2 sávos autóút 1-1 leállósávval és a pályákat egymástól elválasztó sávval történő kiegészítésével az M1 autópálya és az 51. sz. főút között; egy 2x2 sávos, 6,3 kilométer hosszú autópályává fejleszthető autóútszakaszt az 51-es főút és az M5 autópálya között; valamint egy 770 méter hosszú Hárosi Duna, illetve egy 500 méter hosszú Soroksári Duna-hidat".

Eszerint tehát bár autópálya lenne, irányonként továbbra is csak két sávon lehetne közlekedni a déli elkerülőn (az északi Duna-hídon hasonló konstrukciót alakítottak ki, az építők azt mondják: ha a forgalom indokolja, ott a leállósáv harmadik sávvá alakítható). Ám lehet, hogy erre itt nem lesz szükség: az NFÜ-től eltérően az állami sztrádaépítő honlapján az olvasható, hogy a déli szektornak egy 11 kilométeres, az M6-os (majd elkészülő) városi szakaszát és az 51-es főutat összekötő részét 2x3 forgalmi sáv + leállósáv szélességűre fejlesztik, valamint 2x3 sávos autópályává fejleszthető, 2x2 forgalmi sávos új autóút épül az 51-es és az M5-ös között.

Bedugítják az M0-st

Az igazi probléma az, hogy várhatóan jövő nyárra elkészül az M0-s északi és keleti szakasza. Ekkortól a fővárost elkerülő gyűrű a mostani 8 helyett 13 főutat és gyorsforgalmi utat fog összekötni – M1, M2, M3, M5, M7, 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, 6-os, 11-es, 31-es és 51-es főutak –, ráadásul ez a szám 14-re nőhet, ha jövőre tényleg átadják az M6-os eredetileg 2006-ra tervezett városi szakaszát is. A mostaninál tehát másfélszer több út tranzitforgalmát kell elvezetni az M1 és az M5 között, holott azon a 80 km/órás sebességkorlátozású, kétszer két keskeny sávos autóút csúcsidőszakokban már a mostani forgalmat is nehezen tudja átereszteni.

Kisajátítási nehézségek Csömörnél

Ha az eredetileg tervezett, 2010-es határidőre el is készülne az M0-s szélesítése, akkor is nagyjából két évig, így azonban, a beruházás csúszásával, akár három-négy évig is állandósulhat a zsúfoltság a déli elkerülőn. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. forgalomszámlálási adatai szerint jelenleg a déli szektoron 50 439 jármű az átlagos napi forgalom, míg az M3-asnak a városhoz közeli részén – a forgalomszámlási adatok és a 10. és a 70. kilométerszelvény közötti szakaszról származnak – 42 728 jármű. Ha utóbbinak csak az egyharmadát jelenti a tranzitforgalom, akkor is 65 ezerre nő a déli szektor napi járműforgalma.

Az Y egyik szára is csúszik


Kattintson a nagyitáshoz!

A déli szektor túlterheltségét csak az enyhítheti, hogy nemcsak annak szélesítése és autópályává fejlesztése, hanem a keleti szektor és az M0-stól az M3-ashoz Gödöllőnél csatlakozó – így a tranzitforgalmat elvezető – M31-es megépítése is csúszni látszik (ez az útszakasz a térképen látható Y keleti szára). A keleti szektort eredetileg ez év végén, a nyári tervek szerint jövő májusban kellene átadni, de tulajdonszerzési problémák miatt még mindig vannak olyan szakaszok, ahol a földmunkákat sem tudták elkezdeni.

Márpedig ha a tranzitforgalomnak úgyis be kell mennie a város határában lévő M0-M3 csomóponthoz – az Y nyugati szárához –, akkor már rövidebb a most is használt Hungária körgyűrűn átjutniuk Budára, mint visszakanyarodni az M0-sra. És persze minél tovább csúszik a keleti szektor átadása, annál rövidebb ideig lesz járhatatlan a déli.

Ismét izgulhatunk 70 milliárd forintért?

Pedig ez az útszakasz mentheti meg a keleti szektornak még 2005-ben megítélt, nagyjából 70 milliárd forintnyi (284 millió eurónyi) európai uniós támogatást. A pénzt ugyanis elvesztettük volna, mert határidőre – ez év végére – nem épült meg a keleti szektor teljes, M5-ös és M3-as közötti szakasza. A programba azonban sikerült belelapátolni az M31-es építését, így a határidő 2009. december 31-re módosult.

Az M31-es építésének elkezdését korábban szintén tervezték 2007-re, ám a NIF honlapja szerint a projekt még csak most van előkészítés alatt. A sztrádaépítő tervei szerint az M31-es közbeszerzési eljárása a jövő év elején kezdődik, mondta kérdésünkre Béni Gyöngyi (idén júniusban úgy tűnt, még ez év őszén megjelenik a tender).

Számításaink szerint ez azt jelenti, hogy legkorábban 2008 közepén kezdődhet a 12 kilométeres, kétszer kétsávos, autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út építése, ami kétségessé teszi, hogy 2009-ben át tudják-e adni a forgalomnak. Igaz, Béni Gyöngyi azt mondta: a szakértőik szerint ezzel az ütemezéssel is elkészülhet az út olyan időpontra, hogy ne kerüljön veszélybe az uniós támogatás.