Újabb fordulat az e-útdíjfizetés ügyében

2007.12.05. 07:57
Ismét fordulat várható a tervek szerint 2009-től startoló, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetés (ED) közbeszerzésen elvérzett ellenőrzése kapcsán - értesült a Világgazdaság.

A legújabb elképzelések szerint állami feladat lenne az útdíjellenőrzés, így elkerülne az azt jelenleg végző Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-től, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság működtetné a rendszert. Ezt megvalósítandó, a közlekedési törvények parlament előtt levő módosítása során terveznek benyújtani újabb módosító indítványt kormánypárti képviselők.

Nagy vita alakult ki, és többen is bejelentkeztek az ellenőrzésre. Ezt támasztja alá, hogy a közbeszerzési döntőbizottság által szeptemberben megsemmisített ED-ellenőrzési tenderrel kapcsolatos hogyan továbbról a kiíró Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) nem döntött, pedig az e-útdíj megvalósítására később indított pályázat már a részvételi szakaszban jár. A KKK-nál csupán megismételték a korábban mondottakat, miszerint jogi és közbeszerzési szakértőik dolgoznak a témán.

Az ellenőrzésre az Országgyűlésnek a szaktárca javaslatával ellentétes és a szakmát is meglepő júniusi döntése értelmében kellett külön közbeszerzést kiírni, ez nem volt része az ED magyarországi bevezetését célzó pályázatnak. A hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást a KKK augusztus elején megindította, de arra csak az ÁAK Zrt.-t hívták meg.

A választott eljáráshoz a közbeszerzési döntőbizottságnak is zöld jelzést kell adnia, de mivel felmerült a gyanú, hogy az ajánlatkérő nem megalapozottan választotta az alkalmazott eljárástípust, a testület jogorvoslatot kezdeményezett. A bizottság megalapozatlannak találta a KKK eljárását, és nem tartotta indokoltnak, hogy arra csak az ÁAK Zrt.-t hívták meg. Ez a döntés megfosztotta a privatizációra készülő társaságot a versenyeztetés nélkül remélt vonzó hozományától: az ED ellenőrzésére vonatkozó, öt évre szóló, 23,5 milliárd forintos szolgáltatásvásárlástól.