További Magyar cikkek
A nem fizető állami megbízókat okolta fizetési nehézségeiért május végén Mechler Zoltán, a Viadom Zrt. vezérigazgatója. Azt mondta, a tulajdonában – és egy másik magyar magánszemélyében, Abronics Róbertében – lévő cég 2,75 milliárd forint kifizetését várja a gazdasági tárca által felügyelt két vállalattól.
Faktorált milliárdok
Az Index információi szerint azonban ezt a követelést a társaság már 2006 novemberében pénzzé tette, amikor faktorálta egy Debt-Invest Zrt. nevű pénzügyi szolgáltatónak. A Debt-Invest vezérigazgatója, Halupka Tibor kérdésünkre elismerte: cégük egy kizárólag faktorálással foglalkozó pénzügyi szolgáltató, és valóban szerződéses kapcsolatban állnak a Viadommal. A cég vezetője azt nem árulta el, mekkora összeget és milyen kondíciókkal faktoráltak.
Maga a faktorálás kifejezés lényegében azt jelenti, hogy a pénzügyi szolgáltató érvényes számlaköveteléseket vásárol meg, pontosabban azok fejében kölcsönt ad a pénzére váró számlakibocsátónak. A követelés egy részét – hazánkban jellemzően 80 százalék ez az arány – előlegként kifizetik, míg a maradék 20 százalékot a futamidő végén fizetik ki, természetesen a kamatok és a faktorálás díjainak levonását követően (van, ahol már az előlegből levonják ezeket a költségeket).
Noha a Debt-Invest nem árult el az üzletről részleteket, Mechler – aki lapunk számára ezúttal is elérhetetlen volt, holott asszisztense ismét megígérte, hogy visszahívnak – korábban 2,75 milliárd forintról beszélt. Ha azt a teljes összeget faktorálták, akkor tavaly novemberben a Debt-Investnél is alkalmazott 80 százalékos előfinanszírozás alapján 2,2 milliárd forintot – vagy annak a költségekkel csökkentett részét – kellett kapniuk.
Kérdésünkre, hogy általában milyen költségei vannak a faktorálásnak, Halupka Tibor azt válaszolta, a tarifa ma már közelít a banki hitelek díjához, de nagyban függ attól, mennyire biztonságos a megtérülés. Mivel az állami beruházás nyomán keletkezett követelés általában a legbiztosabban megtérülő kategóriába tartozik – ezt a vezérigazgató is elismerte –, viszonylag olcsón faktorálhatta azt a Viadom.
Hol van a pénz?
A cég tavaly novemberben még nem állt felszámolás alatt – tudomásunk szerint idén júniusban viszont korábbi beszállítói kezdeményezték ellene a felszámolási eljárást –, és az adósságai miatti úgynevezett biztosítási intézkedés is csak áprilisban jelent meg a cégbírósági adatok között, a tavaly novemberben szerzett legalább kétmilliárd forint sorsa így ismeretlen, az általunk ismert alvállalkozók közül senkinek nem fizettek.
Tény, hogy a cég nemcsak az alvállalkozóinak tartozik, hanem az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszát vele együtt építő osztrák Porrnak is. Az M7-esért az első két részszámla leadása után a Viadom 300 millió forintot vett fel az állami beruházótól, a NIF-től, ám abból semmit nem fizetett ki a partnereinek. A Porr igazgatóságának tagja, Johannes Dotter ugyanakkor korábban csak azt közölte: átvették a kivitelezést, ám arról nem beszélt, hogyan számoltak el a magyar céggel.
A Mechler Zoltán és Abronics Róbert tulajdonában lévő Viadomról május végén látott napvilágot, hogy nem tud fizetni, bár egyes alvállalkozói már 2006 óta várnak a pénzükre. A cég azóta el is tűnt az addigi székhelyének számító budapesti irodaházból – bár pénteken a vállalat egyik mobilszámán azt közölték, "itt vagyunk az irodában, ahogy eddig" –, és a HVG információi szerint Lábatlanba települt volna át, ám a cégbíróság még nem hagyta jóvá a székhelyváltoztatást.