Ez a poszt a következő Percről percre része:

Pénzügyi pánik, gazdasági válság

új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • A mára meghirdetettel összhangban 50 milliárd forintért vett magyar államkötvényeket aukciós keretek között a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Az 1-2 éves hátralévő futamidejű kötvényeket 14% körüli hozamszintek mellett vásárolta az MNB, ez pedig jelzi, hogy a magyar kötvényhozamok továbbra is az egekben vannak, sőt tovább emelkedtek a legutóbbi aukció óta. (Portfolio.hu)
  • Az európai légitársaságok az elmúlt 25 év legrosszabb időszakát élik át jelenleg. Szakmai szövetségük szerint szeptemberben összesen 1,1 százalékkal esett az utasforgalom a szövetség tagjainál, míg augusztusban még 1,6 százalékos volt a növekedés az előző év azonos időszakához viszonyítva. A gazdasági lassulás, a fogyasztói és az üzleti bizalom csökkenése együttesen rontja a szektor kilátásait. A szövetség tagjait tekintve az Európából Észak-Amerikába és Ázsiába irányuló utasforgalom visszaesett szeptemberben, eközben viszont a dél-atlanti térség 9,5 százalékos növekedést könyvelhetett el. (Portfolio.hu)
  • Európában csak két tőzsdeindex, a török és a lengyel van magasabban, mint a pénteki záróértéke.
  • Az Európai Központi Bank egy újabb nem euróövezeti uniós állam, Dánia részére biztosít lehetőséget 12 milliárd euró erejéig devizaügyletekhez. Az úgynevezett swap lehetőség a dán központi bank részére a szükséges ideig áll rendelkezésre - derül ki az EKB hétfői bejelentéséből. Célja a rövid lejáratú piaci ügyletekhez euró biztosítása, tekintettel arra, hogy a bankközi euróhitelezés a mostani pénzügyi válság időszakában nehézzé és drágává is vált. A dán korona árfolyamát az euróhoz kötötték, emlékeztet a jelentés. Az EKB-val kötött megállapodással az euró árfolyama mérsékelhető Dániában. Emlékezetes, hogy az EKB a magyar MNB-vel is kötött hasonló likviditást javító megállapodást, 5 milliárd eurós keretben és Svájccal is létrejött a banknak hasonló ügylete. (MTI)
  • cikkünk a témában:

    Lakásainkban, autóinkban van az országnak hiányzó pénz

    A kamatemelés hiba volt, a gazdaság életben tartásához adócsökkentésre lenne szükség, mondja Albrecht Ottó. A Cashline elnöke úgy véli, a devizahitelesek eddig nyertek, most nem kell a kormánynak segítenie őket, viseljék az árfolyamkockázatot. A válsághoz és ettől részben függetlenül Magyarország nehézségeihez éppen az vezetet, hogy előre, hitelből fogyasztottunk: a hiányzó pénz ott van a megtermelt vagyon elé szaladt életszínvonalunkban.
  • cikkünk a témában:

    Fél százalékra rontotta prognózisát a GKI

    Jelentősen rontott szeptemberi prognózisán a GKI. A gazdaságkutató cég a korábban erre az évre várt 2,7 százalékos gazdasági növekedéssel szemben 2 százalékos, jövőre 3 százalékos helyett csak 0,5 százalékos bővülést jósol. Vértes András, a kutatóintézet elnöke hétfőn azt mondta: nagy a valószínűsége annak, hogy 2008-2009-ben a magyar gazdaság letér a konvergenciaprogramban szereplő pályáról, és az egész Európai Unióra jellemző recessziós pályára kerül. A külső és belső egyensúly a szándékoltnál is jobban javul, a gazdaság stagnál, a munkanélküliség azonban nő a GKI szerint. (MTI)
  • A Dow Jones részvényindex 0,4 százalékos eséssel, 8349 ponton kezdte a kereskedést. A Nasdaq és az S&P500 1 százalék körüli mínusszal nyitott.
  • Masszív mínuszban voltak a nap eddigi részében az amerikai határidős indexek, ami arra utalt, folytatódik a részvényárak zuhanása az USA-ban. Ám negyed órával az ottani nyitása előtt hirtelen elindultak felfele, és a Dow Jones, valamint az S&P500 futures hajszállal van csak a negatív tartományban, a Nasdaq határidős mutatója már pluszban tartózkodik.
  • A pénzügyi válság elérte a francia autógyártókat: a piac visszaesése miatt a Renault és a Peugeot-Citroen is átmeneti időre hétfőn bezárta szinte valamennyi franciaországi telepét, a dolgozókat pedig "technikai munkanélküliségre" küldte. A PSA Peugeot-Citroen sochaux-i gyárában is hétfőn kezdődött meg a dolgozók három hétig tartó kényszerszabadsága. A vezetőség az európai piac összeomlása miatt döntött úgy, hogy leállítja a termelést, amelyet a mostani, utolsó negyedévben összesen 30 százalékkal kíván csökkenteni a tavaly ilyenkorihoz képest. A Peugeot dolgozói azonban a munkaidőről kötött megállapodásnak köszönhetően teljes fizetésüket megkapják a háromhetes szünetre is. (MTI)
  • A párizsi CAC mínusz 5,56 százalékon állt délután kettőkor, a frankfurti DAX mínusz 3,43 százalékon, a londoni FTSE 100 mínusz 3,01 százalékon.
  • Tovább esik az olaj ára a recessziós félelmek miatt, hétfőn már 62 dollár alatt kereskedtek a kőolajjal. A decemberi szállítású nyersolajat 61,80 dollárért adták, a London Brent típusú olaj pedig 59,85 dolláron állt. (Reuters)
  • Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank hétfőn közleményben tudatta, hogy támogatja a Nemzetközi Valutaalap és Magyarország között letrejött megállapodást. Az EBRD üdvözli a nemzetközi lépéseket, melyek a magyar erőfeszítéseket támogatják. Az EBRD bejelentése szerint a részleteiben még ismeretlen program is alátámasztja a magyar pénzügyi rendszerbe fektetett bizalmat. A nemzetközi szervezet hangsúlyozza, hogy Magyarország 2006-ban már bizonyította, hogy elkötelezett a költségvetési konszolidálás iránt. (Portfolio.hu)
  • cikkünk a témában:

    A válságról beszél Veres a parlamentben

    A kormány nevében Veres János beszél napirend előtt a parlament ülésén. A pénzügyminiszter a globális válság magyarországi hatásairól fog beszélni.
  • Nehéz idők várnak az európai acélgyártókra a világgazdasági növekedés lassulása és a kínai export növekedése miatt, állítja elemzésében szakmai szervezetük, a brüsszeli székhelyű Eurofer. A szervezet szerint az ágazatra átmeneti instabilitás és túltermelés időszaka vár, a visszaesés a jövő év első felében folytatódhat a legfontosabb felhasználók, az autóipar eladásainak zsugorodása és az építőipar lanyhulása miatt. Az Eurofer szerint csak a jövő év utolsó hónapjaiban várható némi élénkülés: amíg az üzleti bizalom vissza nem tér az euróövezetbe, addig az ügyfelek erősen korlátozni fogják acélvásárlásaikat. Az acél ára - a többi fémhez hasonlóan - az idén eddig 60 százalékkal esett, a gyártók sorra jelentik be, hogy visszafogják a termelést, és elhalasztanak beruházásokat. A világ legnagyobb acélipari vállalata, az AlcelorMittal a múlt héten közölte, hogy Európában 15 százalékkal csökkenti a termelést, és átmenetileg több kohót is bezár Belgiumban, Franciaországban és Németországban. (MTI)
  • Az elemzők és a befektetők egyre inkább megkérdőjelezik, hogy túlélheti-e a válságot a GM és Chrysler amennyiben nem sikerül a két cég fúziója. Ha a General Motors és a Chrysler fúziója kudarcba fullad és talán még akkor is, ha a kormányzat nem nyújt segítséget az egyesüléséhez, a két társaság kifogyhat a készpénzből egy éven belül és kénytelen lesz csődvédelmet kérni - írja a The Wall Street Journal. A General Motors és a Chrysler bedőlése láncreakciót indíthat el az amerikai autószektorban és az egészségesebben működő európai és ázsiai autógyártók felé terelheti el az alkatrészgyártók értékesítéseit, valamint a helyi autókereskedők ezrei csukhatják be kapuikat. (Portfolio.hu)
  • cikkünk a témában:

    Sok pénzt kaphatunk az IMF-től

    A Valutaalap illetékesei és a magyar kormány is készíti fel a piacot arra, hogy milyen lehet a néhány nap múlva bejelentendő, Magyarország és az IMF közötti megállapodás. Egy jó gazdaságpolitikai csomagért cserébe megkapnánk az IMF támogatását, benne akár sokmilliárd eurónyi hitelkerethez is jutnánk, melyet igény szerint hívhatnánk le. A részletekről egyelőre még nem tudni.
  • Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) által mára kitűzött likviditási diszkonkincstárjegy-aukción az értékesítésre meghirdetett 40 milliárd forintnyi mennyiségre csupán 5,09 milliárd forintnyi ajánlat érkezett. A kibocsátó elegendő érdeklődés hiányában törölte az aukciót. A múlt héten egy 6 hónapos dkj- és egy 3 éves kötvényaukció szintén sikertelen volt. (Portfolio.hu)
  • Megemelte aktuális kamatajánlatát a Budapest Bank. Az automatikusan megújuló betét rugalmas konstrukcióval rendelkezik, lekötési futamideje a lehető legrövidebb: 1 hónapos. Kamatának alakulása 2009 végéig garantáltan a Magyar Nemzeti Bank alapkamatának változásaihoz kötött, azzal megegyező mértékben módosul. Az Indexált Prémium Betét kamata október 27-től, azaz a jegybank 300 százalékpontos alapkamat emelését követő munkanaptól 11,25 (EBKM 11,25) százalékra növekedett.
  • Egyesülést javasolt a Citigroup pénzügyi szolgáltató csoportnak a Wall Street egy másik bankóriása, a Goldman Sachs. Az erről beszámoló FT "az eseményeket ismerő személyeket" idézve azt írta: Lloyd Blankfein, a Goldman Sachs vezérigazgatója hívta fel a múlt hónapban az egyesülési javaslattal Vikram Panditot, a Citigroup vezetőjét. A beszélgetés azonban "rövid volt", és Pandit "azonmód elutasította" az ajánlatot. A londoni napilap értesülése szerint Blankfein által azt javasolta, hogy a Citigroup vegye át a Goldmant. A Citi piaci tőkeértéke az egyesülési ajánlat idején 108 milliárd dollár volt, hozzávetőleg a kétszerese a Goldman Sachsénak, azonban az elmúlt 18 hónapban 65 milliárd dollárnyi kényszerleírást és hitelveszteséget szenvedett el, és több mint 70 milliárd dollárnyi tőkét vont be külső befektetőktől. (MTI)
  • Pénteken ismét elszakadt a cérna Oroszországban, és a 13 százalékos zuhanást követően végül ismét a jól bevált módszerhez folyamodtak: felfüggesztették a tőzsdei kereskedést. A szünet keddig tart, bár azt a szabályozó szerv határozattal időközben újra visszaállíthatja. Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján ez vélhetően a nemzetközi befektetői hangulaton múlik majd. (Portfolio.hu)
  • A személyautókat gyártó cégekhez hasonlóan a teherautógyárak is visszafogják termelésüket az értékesítés nehézségei miatt. A német MAN-csoport jelezte, hogy Szlovákiában is csökkenti a gyártást. Előzőleg a cégnél azt közölték, hogy a csoportnak az ausztriai Steyrben lévő üzemében - ahol minden harmadik MAN teherautó készül - október vége és karácsony között hét pénteki napon leáll a termelés. Szlovákiában a Bánon (Banovce nad Bebravou) lévő üzemben már megkezdték a leépítést, a múlt héten az üzem tizenegy dolgozójának mondtak fel, és további elbocsátások is lesznek. A gyár vezetése a leépítést a Steyrben lévő üzem értékesítési problémáival indokolta. (MTI)
  • Hétfőn aláírták Budapesten a Daimler kecskemét Mercedes-Benz beruházásának együttműködési szerződését. Gyurcsány Ferenc az aláírást követően azt mondta: a beruházás, amelyet Magyarország a megbízhatóságával nyert el, rendkívül fontos Magyarország számára. Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója kifejtette: megfelelő, rendkívül jó tulajdonságokkal rendelkező telephelyet találtak az új gyár számára. Hozzátette: Kecskeméten a jövő év tavaszán kezdődik el az építkezés. (MTI)
  • Franciaországban egy állami befektetési alap felállítását tervezik, ami alapvetően arra szolgálna, hogy a stratégiailag fontos vállalatokat megvédjék a külföldi felvásárlásoktól. Elemzők szerint azonban az alap felállítása mellett az sem lehet elhanyagolható szempont, hogy a vállalati tulajdonszerzés a válság lecsillapodásával akár nagyobb nyereséget is hozhat a 100 milliárd eurósra becsülhető alapnak, és így az államnak. (Portfolio.hu)
  • Pénteken ismét elszakadt a cérna Oroszországban és a 13%-os zuhanást követően végül ismét a jól bevált módszerhez folyamodtak: felfüggesztették a tőzsdei kereskedést. A szünet keddig tart, bár azt a szabályozó szerv határozattal időközben újra visszaállíthatja. Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján ez vélhetően a nemzetközi befektetői hangulaton múlik majd. Nem úszhatják meg az orosz részvények sem teljes egészében a mai esést, hiába van zárva a hazai tőzsde. A részvények jelentő részével ugyanis Londonban is kereskednek (sőt sok esetben nagyobb likviditás mellett, mint az anyaországban), ahol az árfolyamok meredek zuhanást mutatnak. Az FTSE Russia index közel 9%-kal zuhant a mai kereskedés során. (Portfolio.hu)
  • 275-nél kezdte a reggelt az euró, most már azonban 270 forintot ér a közös európai fizetőeszköz.
  • A BÉT-en harmadik legjobban teljesítő papír az Állami Nyomda mindössze 0,8 százalékot gyengülő, 635 forintnál járó részvénye. Csak két papír nem gyengült: a 3 millió forintos forgalomban 0 százalékon álló BIF és az 1 milliós forgalomban 7,1 százalékot erősödött Graphisoft Park.
  • Tíz százaléknál nagyobb mínuszba estek az Egis és a Rába részvényei is. A gyógyszergyártó 8800 forintnál jár, ami 12 százalékos mínuszt jelent, a Rába-papírokkal 585 forinton kereskednek, ami 10,4 százalékos mínuszt jelent.
  • A legfejlettebb ipari országokat tömörítő G7-ek (a japán pénzügyminiszter kérésére) hétfő hajnalban rendkívüli ülésen tárgyaltak a japán jen elmúlt időszakban mutatott teljesítményéről, miután véleményük szerint a japán jen "túlzott gyarapodást" mutatott. A múlt heti pénteki kereskedésben a japán fizetőeszköz 13 éves csúcsára emelkedett a dollárral szemben. (Portfolio.hu)
  • Az idei első háromnegyed évben 17 százalékkal csökkent az AAA Autó Csoport értékesítése. A régió öt országában jelenlévő – a lengyel piacról augusztusban kivonuló – autókereskedő forgalma csak Magyarországon nem csökkent: az előző év első kilenc hónapjában eladottnál 1 százalékkal több autójuk talált gazdára. A többi országban 10 és 40 százalék közötti volt a visszaesés, a legkisebb Szlovákiában, a legnagyobb Romániában.
  • cikkünk a témában:

    Megfojtja az autóipart a válság

    Október elején a General Motors jelentette be elsőként, hogy visszafogja gyártókapacitását a gazdasági válság okozta keresletcsökkenés miatt. Azóta autógyártók sora tett hasonló bejelentést, csak az elmúlt napokban mintegy féltucatnyi. A visszaesés a magyarországi autóipart sem kerüli el. Az ágazatban már a hó elején 8-10 százalékos termeléscsökkentésre számítottak. Már mostanra több százan vesztették el állásukat, de ágazati szakértők szerint a 250-300 magyar tulajdonban lévő kis beszállítónál munkahelyek ezrei kerülhetnek veszélybe. Állami válságterv ennek ellenére nem készül.