Megfojtja az autóipart a válság

2008.10.27. 09:41
Október elején a General Motors jelentette be elsőként, hogy visszafogja gyártókapacitását a gazdasági válság okozta keresletcsökkenés miatt. Azóta autógyártók sora tett hasonló bejelentést, csak az elmúlt napokban mintegy féltucatnyi. A visszaesés a magyarországi autóipart sem kerüli el. Az ágazatban már a hó elején 8-10 százalékos termeléscsökkentésre számítottak. Már mostanra több százan vesztették el állásukat, de ágazati szakértők szerint a 250-300 magyar tulajdonban lévő kis beszállítónál munkahelyek ezrei kerülhetnek veszélybe. Állami válságterv ennek ellenére nem készül.

Száz munkásától kellett megválnia a napokban a Dunakilitiban működő Veritas Csatlakozástechnikai Kft.-nek. Bár a nyilatkozatra jogosult ügyvezetővel, Jáger Tiborral nem tudtunk beszélni, információink szerint a napokban létszámleépítésről döntő többi autóipari céghez hasonlóan a Veritas is a kölcsönzött munkaerőtől válik meg.

1500 álláshely veszélyben

Az elmúlt hetekben csaknem tucatnyi magyarországi autóipari gyártó vagy beszálíltó jelentette be, hogy termelésének visszafogására, és így dolgozói létszámának csökkentésére kényszerül. A Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke, Balogh Béla a HVG-nek úgy nyilatkozott, hogy a közeljövőben 1500 dolgozót küldenek el az általuk képviselt ágazatokban, akiknek a 85 százalékát valamilyen autóipari cégtől bocsátják el.

Az érdekképviseleti tisztségviselő becslései annak fényében korántsem tűnnek túlzottnak, hogy csak az elmúlt napokban, és csak a külföldi tulajdonban lévő beszállítók köréből sorra érkeznek a létszámcsökkentéssel kapcsolatos hírek. Az eddig megjelent számok alapján nem túlzás azt mondani, hogy már mostanra 700-800 elbocsátást hozott a válság a magyar autóiparban. Csak a győri Rába-gyárból 260 embert küldenek el, ugyanitt az Audi 40 kölcsönzött dolgozója is elveszíti az állását. Ugyancsak a kölcsönzött munkaerő egy részétől, szintén 40 embertől válik meg a General Motorshoz tartozó szentgotthárdi Opel-gyár.

A legfrissebb hírek szerint legalább száz dolgozóját küldi el a szintén Győr-Moson-Sopron megyei, Dunakiltiben működő Veritas Csatlakozástechnikai Kft., és elbocsátják a sopronkövesdi Autoliv Kft. 26 munkatársát is. A Robert Bosch hatvani gyárából most 100 embert küldenek el – de meg nem erősített hírek szerint év végéig újabb létszámcsökkentések lehetnek –, a balatonlellei PHT-Print Kft. 78, a bonyhádi Aspöck Hungária Kft. legalább negyven munkatársától lesz kénytelen megválni, míg a miskolci Shinwa 100 fős leépítést jelentett be.

Közülük csak ez az utóbbi cég állította, hogy a létszámcsökkentést nem közvetlenül a gazdasági válság, és az autógyártók abból fakadó termeléscsökkentése okozza. A sor a szentgotthárdi gyárban október elején kezdődött, akkor még csak egy másfél hetes termelésleállításról döntöttek – összhangban azzal, hogy a tulajdonos GM két németországi gyárának ideiglenes leállításáról, brit és spanyol termelésének visszafogásáról döntött.

Mindenki befékez

Az időközben 1500 dolgozó elbocsátását is bejelentő General Motors példáját azóta sorra követik a nagy autógyártók, miután a pénzügyi piacokról indult válság globális, recessziós hangulatot okozó gazdasági krízissé mélyült.

A PSA Peugeot-Citroen sochaux-i gyárában is hétfőn kezdődött meg a dolgozók három hétig tartó kényszerszabadsága. A francia Renault a múlt pénteken jelentette be, hogy két hétig szünetelteti a termelést francia- és spanyolországi üzemeiben. Ugyancsak pénteken döntött úgy a Chrysler, hogy az év végéig elbocsátja ötezer irodai dolgozóját, míg a Skoda modelljei árának csökkentésével reagál a kereslet visszaesésére.

Az MTI német lapokra hivatkozva azt írja, hogy a GM-tulajdonú Opel Németországban október 20-án újabb két hétig tartó leállást rendelte el bochumi telephelyén, majd a hó végén, szintén két hétre leáll a gyártás további három üzemében. A BMW hétfőn állítja le Lipcsében a szerelőszalagot az eladások szeptemberi, csaknem 15 százalék visszaesése miatt. A Daimler öt héten át fogja szüneteltetni a gyártást december közepétől: a kecskeméti óriásberuházás együttműködési megállapodását éppen hétfőn aláíró stuttgarti cég a napokban jelentette be, hogy 2008-as céljait visszafogva és takarékossági programba kezd.

A visszaesés nemcsak a személyautók gyártását érinti: értékesítési nehézségekkel küzd a teherautó-gyártás is: legutóbb a szakma két vezető cége, a német MAN és a Daimler amerikai részlege, illetve a General Motors jelezte, hogy átmeneti leállásokkal, illetve gyárbezárásokkal mérsékli termelését. Korábbi laphírek szerint a Videotonnál törölték a teherautóalkatrészekre leadott megrendelések több mint húsz százalékát.

Hatalmas visszaesést kell elszenvednie a Volvónak is. A svéd gyár a harmadik negyedévben Európában mintegy 20 ezer új teherautóra kapott megrendelést, egy évvel korábban még 41 970-re. A nyereségük 36 százalékkal maradt el a tavalyi harmadik negyedévitől, és mindössze 2 milliárd svéd korona volt – az elemzők 3,58 milliárdot vártak.

Természetes ingadozás

Az autógyárakkal párhuzamosan a gumiabroncsgyártóknak is vissza kell fogni a termelésüket, ennek ellenére nem erősítette meg a cég esetleges létszámleépítéséről terjedő híreket a Michelin Hungária Kft. kommunikációs igazgatója. Noha piaci szereplőktől azt hallottuk, hogy a hazánkban kétezer főt foglalkoztató cég a termelésének 10-15 százalékos csökkentésére kényszerülhet, Nagy Béla úgy reagált: jelenleg normál szinten folyik a termelés, de a vállalat „rövid távon, 3-6 hónapos időtartamban 5-10 százalékos termelésingadozást kezelni tud”, erre megoldásként említette a munkarend vagy a munkaidőkeret módosítását, esetleg szabadságok kiadását.

Létszámcsökkentés a Michelinnél egyelőre aligha lesz, legalábbis erre utal Nagy Bélának az a válasza, hogy „a gumiabroncsgyártás területén szakmailag jól képzett munkatársakat foglalkoztatunk, így a létszámleépítés csak akkor jöhet szóba, ha az összes egyéb lehetőséget már kihasználtuk és a kereskedelmi igény csökkenése tartósnak mutatkozik”. A Michelin kommunikációs igazgatója felhívta a figyelmet arra is: az autóipart és a hozzá többé-kevésbé közvetlenül kapcsolódó iparágakat a vevőigények erős hullámzása már többször érintette. Ha a válság tartós lesz, és mégis kihat a termelésükre, arra a Michelin „szerkezeti változtatásokkal kénytelen válaszolni”.

Nyolc-tíz százalékos visszaesés

Megrendeléseink alapján azt érezzük, hogy a válság a piac szinte minden szereplőjét érinti, és a termelés visszaesés 8-10 százalékos, mondta Kiss Ernő, az elsősorban autóipari cégeknek szállító Horváth Rudolf Intertransport gazdasági vezetője. Ahhoz képest, hogy a negyedik erős negyedév szokott lenni, ez most nagyon gyenge lesz, mondta a gazdasági vezető.

Ha valóban ekkora az eddigi visszaesés, az még enyhének is mondható ahhoz képest, hogy – mint arra Körmendi Péter, egy autóipari tanácsadó portál főszerkesztője hívta fel a figyelmünket – külföldön 10-15 százalékos megrendelés-csökkenést kell lenyelni. Körmendi szerint azt is figyelembe kell venni: noha sokan azt gondolják, hogy az autóipar csak a pénzügyi válság miatt roppant meg, ez csak egy tényező volt, emellett meg kell birkóznia az ágazatnak az európai túltermelés és a kisautók iránti kereslet növekedéséből fakadó modellváltás problémájával is.

A nagyok a jövőbe néznek, a kicsik a túlélésre játszanak

Épp ennek a modellváltásnak köszönhető Körmendi szerint, hogy a Daimler kecskeméti Mercedes-gyára biztosan megépül és elkezdi a termelést az eredeti ütemterv szerint, hiszen ennek éppen az lesz a célja, hogy kisautókat állítson elő (a cég korábban cáfolta, hogy elhalasztaná a beruházást, ám a takarékossági programját ezt követően jelentette be). A modellváltással lehet összefüggésben az a hír is, hogy a szintén kicsi és olcsó autókat gyártó indiai Tata cég fontolgatja európai gyár létesítését. És ha már indiai beruházó: az Apollo magyarországi – és szlovákiai – helykeresése is azt jelzi a szakértők szerint, hogy a nagyobb cégek már a jövőt tervezik.

A modellváltás segít a közel ezer főt foglalkoztató, visszapillantó tükrök gyártásával foglalkozó Visiocorp Hungarynak is. A szintén Győr-Moson-Sopron megyei, mosonszolnoki cég azért tudja egyelőre megúszni a leépítést, mert több új projektjük is indult a közelmúltban. "Idáig olyan túlfűtött volt a programunk, hogy nem is tudom, hogyan tudtuk volna a megrendeléseket teljesíteni. Most az induló fázisban lévő projektjeink felszívják azt a munkaerőt, amely más helyeken a kapacitások csökkenése miatt keletkezett" – nyilatkozta az Indexnek Stasztny Péter, a cég fejlesztési (kaizen) menedzsere.

A mostani állapot szerint ez azt jelenti, hogy a Visiocorpnál meg tudják tartani a létszámot, de „lehet, hogy ez az álláspontunk már egy-két hónap múlva változik”. A megrendelések visszaesése miatt ugyanis a már folyó termelésük olyan mértékben csökken, hogy a gazdasági helyzetük az új projektek ellenére sem javul.

Akár ötödével visszaeshetnek

Hasonló helyzetben van a brit tulajdonú a Firth Rixson Hungária (FRH) Kft., amely 2000 óta termel egri, kovácsolt autóalkatrészeket készítő gyárában. A cég most bővítette egy 2,3 milliárdos beruházással gyártókapacitását, ami lérehozott ugyan 45 új munkahelyet az így már 165 főt foglalkoztató cégnél, ám a szerdai gyáravatón Haász Dezső, a társaság ügyvezető igazgatója az MTI tudósítása szerint arról is beszélt: a globális pénzügyi válság miatt, akár 20 százalékkal is visszaeshet a rendelésállományuk, ennek nyomán pedig a 2009-re tervezett 9,2 milliárd forintos forgalom is elmaradhat a várttól.

A magyar tulajdonú kicsiknek ugyanakkor még a fennmaradásért kell küzdeniük. „Egyelőre mindenki minden erejével a túlélésre játszik, de több tucat cég is lehet, amelynek ez nem fog sikerülni” – vélekedik Kabács Zoltán, a Pannon Autóipari Klaszter Koordinációs Iroda klasztermenedzsere. Ő nagyjából 450 olyan cégről tud, amelyek az autóiparhoz kötődnek, Körmendi Péter 350 körülire teszi az autóipari és alkatrészgyártóként regisztrált cégeket, abban azonban megegyezik a két szakember véleménye, hogy úgy becsülik: közülük 250 és 300 közötti lehet a magyar kkv-k száma.

A nagy beszállítókkal szemben ők nem állnak több lábon, nem tudnak rugalmasan reagálni a változó piaci feltételekre, és mivel alacsony szinten van a pénzügyi tartalékuk, nem képesek hosszabb távon raktárra, készletre termelni. Ezeknél a vállalkozásoknál több ezer munkahely kerülhet veszélybe, mondják a szakemberek.

Foglalkoztatási válságterv nincs

Nem aggódik ennyire az Állami Foglalkoztatási Szolgálat, amely egyelőre nem készül válságtervvel az esetleges tömeges autóipari elbocsátásokra – legalábbis ez derült ki az ÁFSZ lapunknak küldött válaszából. Arra a kérdésünkre, hogy az ÁSZF-nek van-e olyasfajta intézkedési terve, amellyel reagálni lehet az esetleges gazdasági lassulás miatt csökkenő foglalkoztatásra, növekvő munkanélküliségre, azt a választ kaptuk: „az Ön által felvetett témában sajnos nem tudunk felvilágosítást adni… szíveskedjen a Pénzügyminisztériumhoz vagy a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumhoz fordulni kérdéseivel”.