Csődöt jelentett a Chrysler
Az amerikai autógyártás egyik pillérének számító Chrysler csődvédelmet fog kérni, miután a kormánnyal és a hitelezőkkel folytatott egyeztetések előző éjszaka kudarcba fulladtak, közölte az Obama-kormány két tisztviselője. Nem sokkal később Barack Obama elnök megerősítette a hírt, azt mondta, a csődeljárás gyors és hatékony lesz, csak 30-60 napot vesz igénybe.
A Chrysler 2,25 milliárd dollár készpénzt ajánlott fel a fedezettel biztosított hitelezőinek azért cserébe, ha azok beleegyeznek a cég 6,9 milliárd dolláros, fedezettel biztosított adósságállományának leírásába. A hitelt nyújtó fedezeti alapok azonban elutasították az ajánlatot, ami után már csak a csődvédelem maradt a vállalat számára.
Lehetőség az átszervezésre
Az Obama-adminisztráció képviselői - akik a csődvédelemről szóló hivatalos bejelentés előtt csak nevük elhallgatását kérve nyilatkoztak - közölték: a csődvédelmi eljárás lehetőséget nyújt a Chryslernek az átszervezésre, és abból megerősödve kerülhet ki.
A The Washington Post szerint a kormány hosszú idő óta abban reménykedett, hogy csődeljárás nélkül is sikerül átalakítani a detroiti hármak közé tartozó Chryslert, ezt azonban a hitelezők elutasító magatartása meghiúsította. Nagyjából 40 fedezeti alapról van szó, amelyek az adósság mintegy 30 százalékával rendelkeznek.
A FIAT lesz az új partner
Az eljárás nem azt jelenti, hogy a gyár leállítja a termelést; a Chrysler várhatóan már csütörtökön aláírja a partnerségi megállapodást az olasz FIAT autógyárral az átszervezés keretében. A csődvédelem során valószínűleg értékesítik a gyár egyes vagyontárgyait, amelyekből kifizetik a fedezeti alapokat.
A Chrysler - a nagyságra harmadik amerikai autógyár - várhatóan egy manhattani bíróságon nyújtja be a csődvédelmi kérelmet. A cégnek április 30-ig szabott határidőt az Obama-kormány az átszervezésre. Feltételezések szerint a kormány fedezni fogja a Chrysler működési költségeit a csődvédelmi eljárás alatt. A The New York Times múlt héten arról írt, hogy a FIAT eredetileg 35 százalékos részesedéshez jutott volna az amerikai gyárban, de ezt később 20 százalékra mérsékelték. Washington jelezte, hogy 6 milliárd dollárig terjedő segítséget nyújt, ha a két cég összeolvad. A csődvédelmi eljárás után az új cég birtokosai a FIAT-on kívül az amerikai autóipari szakszervezet, a pénzügyminisztérium és a hitelezők lennének.