A Nabucco visszaelőzheti a Déli Áramlatot

2011.07.29. 06:58

A környezeti hatástanulmányok értékelésével és lezárásával folytatódik a Nabucco-projekt megvalósítása; a Déli Áramlat fejlesztése viszont lassulhat. A Napi Gazdaság értesülései szerint Magyarországon már a környezetvédelmi hatástanulmányról már lezajlottak  közmeghallgatások, a Nabucco által érintett négy régióból kettőben már ki is adták a környezetvédelmi engedélyeket.  A konzorcium június 1-jei hatállyal nevezte ki az olasz D'Appolonia S.p.A. céget a Nabucco-projekt új környezeti és társadalmi hatástanulmányokért felelős tanácsadójának.

A következő fontos lépés a vezeték töltését szolgáló szerződések előkészítésének megkezdése, ami várhatóan szeptemberben Varsóban lesz az EU és Türkmenisztán, valamint Azerbajdzsán részvételével a Gazeta Wyborcza információi szerint. Lengyelország támogatja a terveket − ha az építkezésbe nem is szállt be.

A Nabucco-konzorcium (Nabucco Gas Pipeline International GmbH) és a tranzitországok (Ausztria, Bulgária, Magyarország, Románia és Törökország) szakminiszterei június elején írták alá a projekttámogatási megállapodásokat, ezzel véglegesítették a gázvezeték jogi kereteit. A 2008-as árakon 7,9 milliárd eurós beruházási költségű csővezeték a terv szerint 2017-től működik, az építkezés 2013-ban indulhat. A 31 milliárd köbméter kapacitású Nabucco 3900 kilométer hosszan húzódik majd a grúziai, illetve iraki betáplálási pontoktól a Bécs melletti végállomásig.

A magyar kormány a forrás- és ellátásbiztonság erősítése érdekében a Nabucco mellett a Gazpromhoz köthető Déli Áramlat megépítését is szorgalmazza. A Kelet-Európában gyakorlatilag ellátási monopóliummal rendelkező orosz állami energiaórás a Déli mellett az Északi Áramlatot is megépítené; míg az előbbi nagyrészt a Nabucco csapásirányát követve a délkelet-európai államok ellátását diverzifikálhatná, addig az Északi a Balti-tenger fenekén közvetlenül Németországba szállítaná a gázt.

A Magyarországot közvetlenül érintő Déli Áramlat-projektnél is a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése van napirenden, ám a legutóbbi sajtóértesülések szerint itt is módosulhat az ütemterv. (A Nabucco ütemezését idén tavasszal egy évvel kitolták, arra hivatkozva, hogy a potenciális beszállítók bejelentették, változások történtek Kaszpi- és a közel-keleti-térségben zajló gázkitermelés időzítésében.)

Nyilvánosan ugyan nem erősítették meg, de a Kommerszant tudósítása szerint Dmitrij Medvegyev orosz elnök az Északi Áramlat építését sürgette az Angela Merkel német kancellárral folytatott múlt heti tárgyaláson. A lap értesülése szerint ezzel párhuzamosan a Déli Áramlat építését jegelnék a törökországi egyeztetések elakadására hivatkozva.