Fűtse irodáját az autója aksijáról!
További Világ cikkek
Új módon próbál reagálni a folyamatosan növekvő keresletre és árakra az energetikai szektor: mivel a termelői részen, azaz az erőművek oldalán rendkívül költséges beavatkozni, a középtávú projektekben inkább a fogyasztók oldalára koncentrálnak – a Nemzetközi Energetikai Ügynökség prognózisa szerint, 2035-re a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének felét a háztartások hatékonyabb energiafelhasználása fogja adni.
Ráadásul ez a rendszer egészében nagyobb megtakarítást hozhat, mivel ha egy egységnyi áramot megspórol a fogyasztó, az a technikai sajátosságok miatt, három egységnyi megtakarítást hoz az erőművekben – ennyivel kevesebb szenet vagy például gázt kell elégetni. Ez pedig nem mellékes, amikor a világ energiafogyasztása évente 2,2 százalékkal nő, 2035-re becslések szerint, több mint harmadával lesz több, és elérheti a 33 ezer terawattórát a mostani 20 300 helyett. A növekvő igények pedig folyamatosan emelkedő árakhoz vezetnek az energiaforrások fogyása miatt - hangzott el a Krynicai Gazdasági Fórumon a Schneider Electric vitafórumán.
Mobilról irányított hűtő
Az új projektek lényege a kommunikáció: ha minden eszközt egy központi rendszerről lehet irányítani, látjuk, hogy hol pazarlunk. Ehhez már rendelkezésre is áll a technológia, igaz, egyelőre főleg gyárakban és irodákban alkalmazzák. „Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, hogy minden elektromos eszköz dugaljárra felszerelünk egy kis mérőt, ami folyamatosan kommunikál az okostelefonunkra telepített szoftverrel” – mondja Marc Coroler, a Schneider Electric közép-európai alelnöke.
Az okosrendszerek képesek úgy beállítani elektromos eszközeinket, hogy a fölösleges használat kiiktatásával akár a fogyasztás harmadát is megspórolhatjuk. Hogy ez mikorra válik elérhetővé a háztartások számára, egyelőre bizonytalan: akkor érné meg bevezetni, ha 3-4 éven belül megtérülne a beruházás költsége, ehhez pedig szükség lenne állami támogatásra is.
Lecserélni a villanyórát
Az okos mérés ráadásul akkor lenne az igazi, ha nem csak a háztartásokon belül, hanem rendszerszinten tudna működni, ehhez pedig a szolgáltatók részéről is szükség lenne beruházásra. Jelenleg a fogyasztást mérő rendszer a lehető legegyszerűbb használatra van kialakítva, egyszerűen azt méri, hogy egy adott időszakban mennyi áramot fogyaszt egy háztartás, és elég az órát bizonyos időközönként leolvasni.
Ezt kellene lecserélni olyan okosrendszerre, ami az alapján is meg tudja állapítani az áram árát, hogy azt mikor fogyasztottuk: például az éjszakai áramért kevesebbet, a csúcsidőszakiért többet fizetünk, és mindezt nyomon követhetjük a villanyórán. A rendszer kiépítése becslések szerint akár 200 milliárd forintba is kerülhet, mégis megérné a szolgáltatóknak, hiszen óriási költségekkel jár a fogyasztás nagy ingadozása, az erőművek teljesítményére nézve.
Az autó az új elem
Ebben segíthetnek a távlati tervekben nagy szerephez jutó elektromos autók is, ezeknek az akkumulátora ugyanis tökéletes az áram tárolására, így szintén segíthetnek kiegyenlíteni a fogyasztás-ingadozást. „Jelenleg nincsen igazán alkalmas eszköz arra, hogy az éjszaka vásárolt áramot nappalig elraktározzuk. Ezen változtathat az akkumulátorával az elektromos autó: a cégek köthetnek olyan szerződéseket a dolgozóikkal, hogy azok éjszaka otthon feltöltik az autójukat, majd napközben rácsatlakoztatják az irodaház hálózatára, ami részben ebből fedezi az áramszükségletét. Így a cég nappal olcsóbb éjszakai áramot tud fogyasztani, és a dolgozó is jól jár” – tette hozzá Marc Coroler, a Schneider Electric regionális vezetője.
Az elektromos autók szerepével kapcsolatos várakozásokat jól illusztrálja, hogy becslések szerint 2035-re az autópiac 39 százalékát árammal tölthető hibridek és tisztán elektromos autók fogják adni. Hogy a tervekből a belátható jövőn belül mi valósul meg, az egyelőre kérdés. Az azonban biztos, hogy pár éven belül jóval több lehetőségünk lesz az energiával való spórolásra, mint az ablakok szigetelése.