Hella
16 °C
28 °C

Bojkottháború Kína és a nyugati országok között

2008.04.17. 15:30
Egyre nehezebb helyzetben vannak azok a cégek, melyek szponzorálják a pekingi olimpiát. Sokan a cégek termékeinek bojkottjára szólítanak fel. De nincs jobb helyzetben a többi lánc sem, őket Kínában bojkottálnák, mert országuk politikusai kritizálták a kínai politikát.

Nehéz helyzetbe találta magát a pekingi olimpia egyik fő szponzora, a Coca-Cola, a cég szerdai közgyűlésén. Az épület előtt tüntetők várták a cégvezetést, Kína tibeti politikája ellen tiltakozva – tudósít a New York Times. De a többi cég is óvatosabb a tibeti tüntetések óta.

Indiában például – ahol százezer tibeti menekült él – a hivatalos szponzorok nem mertek hirdetési időt vásárolni a televíziókban és rádiókban arra az időre, amikor a olimpiai lánggal végigvonulnak Újdelhi belvárosán.

Kínában is bojkottot hirdettek azon cégek ellen, melyek anyaországai nyomást gyakorolnak Pekingre. Több francia cég – például a Carrefour – termékeinek bojkottjára szólítottak fel az olimpiai lángot ért párizsi támadás után, valamint amiatt is, hogy a francia elnök bejelentette, valószínűleg nem vesz részt a megnyitó ünnepségen. A bojkott amerikai láncokat is érint, például a McDonald's és a KFC éttermeket, mert úgy tűnik, néhány amerikai politikus is támogatja a Dalai Lámát.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mennyire széleskörű a bojkott támogatottsága Kínában. A szponzorok nem titkolt célja, hogy az olimpia alatt óriási reklámkampánnyal megnöveljék eladásaikat és piaci részesedésüket a kínai piacon. Az utolsó negyedéves adatokból kiderül, hogy a Coca-Cola eladásai húsz százalékkal nőttek, a Morgan Stanley szerint a cég teljes forgalmának 5-6 százaléka származik Kínából.

Egyelőre egy hivatalos olimpiai szponzor sem hátrált meg, de egyre nő a nyomás a tiltakozók részéről. A múlt héten a cégek, a Visa International, a McDonald's, a Johnson & Johnson, az Anheuser-Busch, a Bank of America, a Home Depot, a United Parcel Service és az AT&T megerősítették, hogy támogatják az olimpiát és nem változtatnak marketing terveiken a tiltakozások miatt.

Az érintett cégek könnyen két tűz közé kerülhetnek: vagy nyugaton bojkottálják temékeiket, vagy Kínában.