Aliz
6 °C
14 °C

Bojkottháború Kína és a nyugati országok között

2008.04.17. 15:30
Egyre nehezebb helyzetben vannak azok a cégek, melyek szponzorálják a pekingi olimpiát. Sokan a cégek termékeinek bojkottjára szólítanak fel. De nincs jobb helyzetben a többi lánc sem, őket Kínában bojkottálnák, mert országuk politikusai kritizálták a kínai politikát.

Nehéz helyzetbe találta magát a pekingi olimpia egyik fő szponzora, a Coca-Cola, a cég szerdai közgyűlésén. Az épület előtt tüntetők várták a cégvezetést, Kína tibeti politikája ellen tiltakozva – tudósít a New York Times. De a többi cég is óvatosabb a tibeti tüntetések óta.

Indiában például – ahol százezer tibeti menekült él – a hivatalos szponzorok nem mertek hirdetési időt vásárolni a televíziókban és rádiókban arra az időre, amikor a olimpiai lánggal végigvonulnak Újdelhi belvárosán.

Kínában is bojkottot hirdettek azon cégek ellen, melyek anyaországai nyomást gyakorolnak Pekingre. Több francia cég – például a Carrefour – termékeinek bojkottjára szólítottak fel az olimpiai lángot ért párizsi támadás után, valamint amiatt is, hogy a francia elnök bejelentette, valószínűleg nem vesz részt a megnyitó ünnepségen. A bojkott amerikai láncokat is érint, például a McDonald's és a KFC éttermeket, mert úgy tűnik, néhány amerikai politikus is támogatja a Dalai Lámát.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mennyire széleskörű a bojkott támogatottsága Kínában. A szponzorok nem titkolt célja, hogy az olimpia alatt óriási reklámkampánnyal megnöveljék eladásaikat és piaci részesedésüket a kínai piacon. Az utolsó negyedéves adatokból kiderül, hogy a Coca-Cola eladásai húsz százalékkal nőttek, a Morgan Stanley szerint a cég teljes forgalmának 5-6 százaléka származik Kínából.

Egyelőre egy hivatalos olimpiai szponzor sem hátrált meg, de egyre nő a nyomás a tiltakozók részéről. A múlt héten a cégek, a Visa International, a McDonald's, a Johnson & Johnson, az Anheuser-Busch, a Bank of America, a Home Depot, a United Parcel Service és az AT&T megerősítették, hogy támogatják az olimpiát és nem változtatnak marketing terveiken a tiltakozások miatt.

Az érintett cégek könnyen két tűz közé kerülhetnek: vagy nyugaton bojkottálják temékeiket, vagy Kínában.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?