17 milliárdot kap az amerikai autóipar

2008.12.06. 09:19
Megkapja a várt segélycsomagot az amerikai autóipar. A kiszivárgott információk szerint a három autógyártó óriásvállalat 15-17 milliárd dolláros áthidaló hitelhez férhet hozzá.

A három vezető amerikai autógyár, a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler 15-17 milliárd dollár összegű szövetségi áthidaló hitelhez jut - a kongresszusból péntek este kiszivárgott információk szerint erről állapodtak meg egymással a Fehér Ház képviselői és a törvényhozás demokrata vezetői. A demokrata politikusok azt remélik, hogy segélycsomagról szóló határozatot a kongresszus már jövő héten jóváhagyja és aláírásra megküldi George Bush elnöknek.

Az összeg alig a fele annak, mint amennyit a detroiti hármak igényeltek; a vállalatok vezérigazgatói a héten folyó washingtoni egyeztetéseken 34 milliárd dollárt kértek az összeomlás elkerüléséhez. A demokrata vezetők azt remélik, hogy a kialkudott összegből a GM, a Ford és a Chrysler márciusig folytathatja működését, akkor az Obama-kormány és az új összetételű kongresszus már új mentőcsomagról dönthet.

A három legnagyobb amerikai autógyártó közül kettő, a General Motors és a Chrysler a napokban figyelmeztetett, hogy már decemberben összeomolhat, ha nem kap sürgősen szövetségi segítséget. A csődtől fenyegetett detroiti hármak a héten nyújtották be Washingtonban a kongresszusnak átszervezési terveiket. A három autógyártó eladásai novemberben nagyot zuhantak az egy évvel ezelőttihez képest: a GM forgalma 41 százalékkal, a Fordé 31-gyel, a Chrysleré 47-tel csökkent. A pénteki megállapodás kapcsán George Bush elnök arra hívta fel a figyelmet, hogy a hármasból az egyik vállalat nem biztos, hogy túléli a válságot.

Hatékony autók, hatékonyabb autógyártók

Az áttörést jelentő megegyezés hosszas tárgyalások után született meg. Nancy Pelosi házelnök meghajolt Bush feltétele előtt, az áthidaló hitelt abból a 25 milliárd dollárból kapják meg a cégek, amely a kongresszus eredetileg az energiatakarékos járművek fejlesztésének támogatására szavazott meg. Pelosi eredetileg azt szerette volna, hogy a detroiti vállalatokat a 700 milliárd dolláros banki mentőcsomagból segítsék ki, de a Fehér Ház ettől elzárkózott. A kongresszus ragaszkodik ahhoz, hogy az adófizetők pénzéből nyújtandó kölcsönöket szigorú felügyelet mellett költse el az autóipar, a hosszú távú versenyképességének biztosítására.

A The Washington Times szerint a Nagy Hármaknak nem szabadna több szövetségi hitelt nyújtani. A lap szerint a nagy szövetségi kölcsön modellje nem működik, ez bebizonyosodott már 1979-ben, az akkor megsegített Chrysler esetében. Ehelyett arra van szükség, amire a Chrysler annak idején nem volt hajlandó: csődeljárás keretében gyökeres átszervezést kell végrehajtani a munkaszerződések újratárgyalásával.