Kína két év óta a legsúlyosabb üzemanyagválságát éli át. A fővárosban és másutt is sorok kígyóznak a benzinkutaknál és egyes kutaknál korlátozták az eladható üzemanyag-mennyiséget.
Hiány van dízelolajból is, ami a kormány és az egyre inkább függetlenedő olajipari cégek közti feszültség éleződésére utal. A kérdés az, melyikük állja az üzemanyag-támogatás növekvő terhét. A Sinopec, a vezető olajfinomító ígéretet tett arra, hogy növeli a külföldön beszerzett dízelolaj mennyiséget. Azonban még így is legalább öt fővárosi benzinkútnál korlátozta az eladható mennyiséget.
A Sinopec és a PetroChina változatlan áron értékesítik már 17 hónapja az üzemanyagot, jóllehet a nyersolaj ára rekordokat dönt a világpiacon. A Petrochina egyik illetékese szerint a cég tonnánként mintegy 200 dollárnak megfelelő összeget veszít ezzel. Az elemzők szerint a jelenség a kínai állami vállalatok ellentmondásos helyzetét tükrözi: egyrészt bizonyos politikai felelősséget kell vállalniuk, másrészt viszont saját érdekeiket is követniük kell.
A hazai árak és a világpiaci nyersolajárak közti szélesedő szakadék 2005 nyarán is hetekig tartó hiányokat okozott, akkor számos helyen a benzinkutak nem szolgáltak ki teherautókat, racionalizálták az eladásokat. A hiány, amely hírügynökségi jelentések szerint először a délkeleti tengerparti tartományokban, majd Sanghajban jelentkezett, az ország belső területeire is kiterjedt.
A pekingi vezetés, amely attól tart, hogy inflációhoz, esetleges elégedetlenséghez vezet az energiaféleségek árának emelése, arra kényszeríti a finomító cégeket és a forgalmazókat, hogy finanszírozzák meg az állam által rögzített árakat. A dízelolaj literenként 64 dollárcent körül mozog, miközben Szingapúrban 1, Nagy-Britanniában 2 dollár körül mozog az ár. Ez veszteségessé teszi a vállalatokat, amelyek mérsékelni igyekeznek a piacra vitt mennyiséget.