A Coca-Colát kiűznék Törökországból

2003.07.22. 08:21
Tizenegy török katona iraki letartóztatására adott válaszként megszületett a Cola Turka. Az új üdítőital hihetetlen sikert aratott Törökországban - adta hírül a Yahoo. Török földön mindenki a nemzeti üdítőt fogyasztja, melyet a jelenlegi miniszterelnök családja foragalmaz.
A Cola Turka kibocsátása hihetetlen siker volt a perzselő török nyár közepén, írja a Yahoo. A sikerére rásegített a megjelenését övező diplomáciai csatározás Ankara és Washington között.

Eda Gokkan - aki az egyik törökországi reklámügynökségnél felel az új szénsavas üdítő hirdetési kampányáért - azt nyilatkozta, hogy nem használták ki a politikai helyzet adta előnyt. Szerinte csak egy terméket próbáltak meg eladni a török életmódnak megfelelően.

Hazait az amerikai helyett

A török kóla két héttel ezelőtti bevezetését ennek ellenére jól megalapozták a nagypolitikai események. Egy török értékesítési menedzser szerint az iraki háború során honfitársai kilencven százaléka szembefordul az Egyesült Államokkal, ezért sokan a helyi termékeket választják az amerikai áruk helyett. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor két hete amerikai erők letartóztattak tizenegy török katonát Eszak-Irakban.

A Milliyet nevű napilap írásában a "hazai" kóla sikeres bevezetését úgy értékelte, hogy az válasz a török katonák július negyediki letartóztatására. A katonákat hatvan órával később ugyan szabadon engedték, de az incidens diplomáciai konfliktushoz vezetett. Az amerikaiak nem adtak hivatalos magyarázatot a letartóztatásra, de szerintük a török katonák gyanúsan viselkedtek, főhadiszállásukon pedig robbanószert is találtak.

Ezt követően számos bolttulajdonos visszautasította az amerikai termékek árusítását, köztük a híresebb amerikai kólákét is. A Hurriyet nevű újság hivatkozott a Roper ASW intézet felmérésére, ami szerint az amerikai termékek eladása tizenhárom százalékra esett vissza az elmúlt pár hónapban Törökországban, írja a Yahoo.

Pártviszály is lehet a kólaháborúból

A Cola Turka hirdetéseinek egyik felelőse, Serdar Erner szerint ők nem török propagandát folytatnak, hanem inkább pozitív nemzeti érzelmet közvetítenek a vásárlóknak. A piaci előrejelzések szerint a török kóla huszonöt százalékos részesedésre tehet szert az országban, ahol egymilliárd liter kólát forgalmaznak évente, és jelenleg a Coca-Cola birtokolja a piac oroszlánrészét.

Meglehet, hogy a török földön kitört kólaháború belpolitikai viharokat is kavar majd. Ugyanis az új török kóla forgalmazója a miniszterelnök fia, Recep Tayyip Erdogan. A korábbi kormányfő fia, Mesut Yilmaz pedig a Coca-Cola törökországi forgalmazásáért felel.