Eda Gokkan - aki az egyik törökországi reklámügynökségnél felel az új szénsavas üdítő hirdetési kampányáért - azt nyilatkozta, hogy nem használták ki a politikai helyzet adta előnyt. Szerinte csak egy terméket próbáltak meg eladni a török életmódnak megfelelően.
Hazait az amerikai helyett
A török kóla két héttel ezelőtti bevezetését ennek ellenére jól megalapozták a nagypolitikai események. Egy török értékesítési menedzser szerint az iraki háború során honfitársai kilencven százaléka szembefordul az Egyesült Államokkal, ezért sokan a helyi termékeket választják az amerikai áruk helyett. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor két hete amerikai erők letartóztattak tizenegy török katonát Eszak-Irakban.
A Milliyet nevű napilap írásában a "hazai" kóla sikeres bevezetését úgy értékelte, hogy az válasz a török katonák július negyediki letartóztatására. A katonákat hatvan órával később ugyan szabadon engedték, de az incidens diplomáciai konfliktushoz vezetett. Az amerikaiak nem adtak hivatalos magyarázatot a letartóztatásra, de szerintük a török katonák gyanúsan viselkedtek, főhadiszállásukon pedig robbanószert is találtak.
Ezt követően számos bolttulajdonos visszautasította az amerikai termékek árusítását, köztük a híresebb amerikai kólákét is. A Hurriyet nevű újság hivatkozott a Roper ASW intézet felmérésére, ami szerint az amerikai termékek eladása tizenhárom százalékra esett vissza az elmúlt pár hónapban Törökországban, írja a Yahoo.
Pártviszály is lehet a kólaháborúból
A Cola Turka hirdetéseinek egyik felelőse, Serdar Erner szerint ők nem török propagandát folytatnak, hanem inkább pozitív nemzeti érzelmet közvetítenek a vásárlóknak. A piaci előrejelzések szerint a török kóla huszonöt százalékos részesedésre tehet szert az országban, ahol egymilliárd liter kólát forgalmaznak évente, és jelenleg a Coca-Cola birtokolja a piac oroszlánrészét.
Meglehet, hogy a török földön kitört kólaháború belpolitikai viharokat is kavar majd. Ugyanis az új török kóla forgalmazója a miniszterelnök fia, Recep Tayyip Erdogan. A korábbi kormányfő fia, Mesut Yilmaz pedig a Coca-Cola törökországi forgalmazásáért felel.