Nem tetszik az EU-nak a globalizáció

2005.11.04. 17:38
A legnagyobb mértékben a franciák, a belgák és a németek tekintik a globalizáció elsődleges következményének, hogy a nagy multicégek anyaországukból oda viszik a termelést, ahol olcsóbban tudnak gyártani. A régi tagállamokban a közvélemény nagyobb része negatívan ítéli meg a globalizáció gazdasági következményeit.
Tíz európai közül négy szerint a globalizáció legfőbb következménye, hogy "a vállalatok azokba az országba költöznek, ahol olcsóbb a munkaerő" - erre az eredményre jutott a TNS közvélemény-kutató Eurobarometer kutatása, amelyet az Európai Bizottság megbízásából végzett el nemrégiben. Az EU 25 tagállamának több mint 30,000 polgárára kiterjedő Eurobarometer felmérés szerint nagy hatást gyakorolt az európai közvéleményre, hogy a multinacionális cégek egyre nagyobb mértékben szervezik ki külföldre munkáikat. A felmérés arra is rávilágít, hogy az új tagállamok, illetve a 15 régi tag polgárai merőben másként vélekednek a globalizációról.

Az EU 15 korábbi tagállamában az emberek 40 százaléka szerint a globalizáció következménye, hogy a vállalatok az olcsóbb munkaerőt kínáló országokba települnek át. Ugyanakkor az új tagországokban ez az arány csak 26 százalék. A francia (59 százalék), belga (56 százalék) és német (51 százalék) válaszadók többsége következménynek tekinti a "vállalatok áttelepülését", míg ez az arány sokkal alacsonyabb volt Hollandiában (13 százalék), Litvániában (14 százalék) és Lettországban (14 százalék). A régebbi EU tagoknál csupán csak 10 százalék értékeli a globalizáció pozitív eredményének egy vállalat más országba történő befektetését. Ugyanezzel kapcsolatban az új tagállamokban már többen érzik - 18 százalék - úgy, hogy egy külföldi befektetés a globalizáció pozitív eredménye.

A kutatás arra is rávilágított, hogy a megkérdezettek mintegy 18 százaléka szerint a globalizáció áll annak hátterében, hogy a "vállalatok közötti verseny kiéleződött a helyi piacon". Ezzel szemben 16 százalékuk úgy látja, hogy a globalizáció nem fenyegetés, hanem "új piaci lehetőség a vállalatok számára", míg további 12 százalék tekinti saját országára nézve "a külföldi beruházók előtt álló lehetőségként a globalizációt".