További Világ cikkek
Kiskapuk
Franciaország és Belgium a szegényebb rétegeket érintő, szelektív adómérséklést jelentett be, és a benzin jövedéki adójának mérséklését tervezi. Ezt a lépést Lengyelország már megtette, amivel ki is váltotta az EU bírálatát. Magyarország a benzin forgalmi adójának mérsékléséről döntött, hangsúlyozva, hogy amúgy is tervezett intézkedés előbbre hozataláról van mindössze szó. Angela Marker, a német ellenzék vezére, akinek esélye van arra, hogy a vasárnapi választásokon hatalomra kerüljön, ígéretet tett a benzin adójának csökkentésére. Domenico Sinisalco olasz pénzügyminiszter pedig a múlt héten tett utalást arra, hogy az olajtársaságokra kivetett adó révén csökkenthetnék az üzemanyagárat.
Csehországban az alacsonyabb keresetűek utazási kedvezményeit növelik, ami ugyan nem adómérséklés, de szintén a piacot " torzító beavatkozásnak számít", amit a uniós pénzügyminiszterek elleneznek. A kormányok azzal védik meg intézkedéseiket, hogy hangoztatják: azok csak olyan egyedi döntések - nem adómérséklések -, amelyek a terhek enyhítését célozzák és nem bátorítják a fogyasztást.
Egyes kormányok nem pénzügyi jellegű intézkedései azonban várhatóan ösztönzik az üzemanyag fogyasztást. Franciaország például meggyőzte az olajtársaságokat, hogy mérsékeljék áraikat, különben különleges nyereségadó kivetésével kell számolniuk.
Növekvő hiány
A frankfurti Commerzbank elemzője szerint jelentős hatással járó adómérséklések azonban nem várhatók az intézkedésektől, hiszen számos kormány a költségvetés hiányának gondjával szembesül. Tizenegy EU tagországban haladja meg az államháztartás hiánya az EU szabta - GDP-hez viszonyított - 3 százalékos küszöböt, a kormányok tehát aligha kockáztathatják meg az adóbevétel kiesését. Ha viszont semmit sem tesznek, a fogyasztók felháborodásának fizetik meg az árát. A DowJones emlékeztet arra, hogy 2000-ben Lionel Jospin francia kormányfő a teherautósofőrök, halászok tiltakozása után rendkívüli intézkedésként az üzemanyagadó mérsékléséről döntött. Népszerűsége azonban ennek ellenére nem javult és 2002-ben vesztett az elnökválasztáson.
A közgazdászok - köztük az osztrák Raiffeisen Zentralbank elemzője - azt tanácsolják a kormányoknak, hogy ne manipulálják az árakat, ne avatkozzanak be azok alakulásába. Hosszabb távon Európának csökkentenie kell a nyersolaj fogyasztását, hiszen csak az Északi-tenger korlátozott olajellátására támaszkodhat - mondják, hozzátéve, hogy a magasabb nyersolajárak az alternatív források kinyerését és az energia hatékonyabb felhasználását ösztönzik.
Az ármérséklés csak a fogyasztást növeli - érvelnek és bírálják, hogy a kormányok adókivetéssel fenyegetik meg az olajtársaságokat. Ez a fenyegetőzés csak az üzemanyagból származó költségvetési adóbevételek fenntartását célozza, azzal a látszattal, hogy a kormányok a fogyasztókon akarnak segíteni. - Nem lehet felszólítani arra a vállalatokat, hogy csökkentsék az árakat, amint azok emelkednek, ez nem piacgazdasági eljárás - vélekedett egy holland közgazdász.
A magas olajárak elleni európai felzúdulás ellenére a fogyasztók Európa-szerte mintha már reagálnának a változásra. Németországban az üzemanyagra kivetett adóbevételek 3,9 százalékkal mérséklődtek az év első hét hónapjában, ami arra utal, hogy a németek kevesebbet autóznak. Augusztusban az európai autósok 2,81 millió hordó nyersolajnak megfelelő üzemanyagot használtak fel naponta, szemben az egy évvel korábbi napi 2,87 millió hordóval- közölte a Nemzetközi Energiaügynökség. Az USA-ban az üzemanyag-fogyasztás ugyanezen időszakban 9,4 millió hordóról 9,6 millió hordóra emelkedett.