A GM pénze nem elég a Chryslerre
A GM és a Chrysler tulajdonosa, a Cerberus Capital Management CBS.UL tárgyaló delegációi úgy vélik, hogy a vevő versenytársa megszerzésével elegendő plusz készpénzhez jutna ahhoz, hogy feltöltse az autópiac hanyatlása miatt gyorsan ürülő trezorjait. Így kihúzhatná addig, amíg újra nyereségessé válik a tevékenysége - tudta meg a hírügynökség magukat megnevezni nem akaró forrásokból.
A gond az, hogy a felvásárlás kezdetben igen sokba kerülne. A Chrysler 9 milliárd dolláros adósságállományt görget maga előtt, amit ki kellene fizetni vagy át kellene ütemezni. Mindkét megoldáshoz új hitelre lenne szükség. Emellett 4-5 milliárd dollárba kerülne a beolvadó vállalat 30-40 ezer alkalmazottjának elbocsátása, mivel az ügyletnek akkor van értelme, ha bezárják a Chrysler 14 üzemének többségét.
Így tudnak ugyanis megtakarítani hosszabb távon - becslésektől függően - évi 6-10 milliárd dollárt. A GM piaci értéke viszont mindössze 3,7 milliárd dollár, s bár 21 milliárd dollárnyi készpénze volt a második negyedév végén, elemzők szerint ez havonta egymilliárddal csökken a veszteségek finanszírozási igénye miatt. A Chryslernek június végén 11,7 milliárd dollár volt a kasszájában, ám ennek nagyját elviheti az adósságrendezés.
A fúzió tehát igen kockázatos - ezért nem akadt eddig olyan piaci szereplő, aki beszállt volna finanszírozóként. Miután az amerikai autóipar léte forog veszélyben, az állam közbeléphet, ám szakértők szerint ennek esélye jelentősen csökken a két hét múlva esedékes elnökválasztás után.
Ezzel egyidejűleg újabb csapás érte az amerikai autóipart - az USA egyik meghatározó tőkebefektetője, a milliárdos Kirk Kerkorian kiszáll a Fordból. A 91 éves pénzember, aki a válság előtt 1 milliárd dollárnyi részvény vásárlásával támogatta meg a második legnagyobb amerikai autógyártót, megszabadult 7,3 millió Ford-papírtól, és a többi eladásával is megbízott egy befektetési bankot.
Kerkorian azután szánta rá magát erre a lépésre, hogy a papírok értéküknek több mint kétharmadát elvesztették. Cége 8,50 dollárért vette a részvényeket és 2,43-ért volt kénytelen eladni. Az autógyártó vesztesége 2005 óta 23,9 milliárd dollárt ért el. Kerkorian a Forbes magazin szerint az USA 27. leggazdagabb embere, vagyonát nettó 11,2 milliárd dollárra becsülik.