Jönnek a személyre szabott havilapok

2006.09.17. 12:07
Bár Magyarországon még nem kaphatunk személyre szabott magazinokat, Nyugat-Európában az előfizetők már érdeklődési körüknek megfelelően kapják kézhez kedvenc újságjukat.

Egyre élesebb a harc a havilapok piacán, a kiadóknak meg kell küzdeniük az előfizetőkért. Erre a legújabb módszer a személyre szabott újságok kiadása, vagyis amikor minden előfizető az érdeklődési körének megfelelő lapot kap.

Egy adott magazin kiadója az előfizetés megkötésekor egy kérdőívet töltet ki, melybe az olvasó megjelöli, melyek azok a speciális területek, melyek érdeklik. Például egy tudományos lap előfizetői között van, akit a csillagászat érdekel jobban és van, akit az állatvilág.

A kolbásztól az igazgyöngyig
Egyre több heti- és havilap csomagol az újság mellé ajándékot az előfizetőknek Magát a csomagolást is elvégzik az RR Donnelley nyomda krakkói gyárában. Michal Pawlik, a cég kereskedelmi igazgatója az Indexnek elmondta, hogy a legértékesebb tárgy, amit eddig az újság mellé csomagoltak az igazgyöngy volt. Csomagoltak már papucsot, táskát, bizsut a havilapokhoz. De olyan eset is volt, amikor kolbászt tettek a magazinok mellé.

A nyomtatási technológia lehetővé teszi, hogy minimális pluszköltséggel egy-egy előfizető az érdeklődési körének megfelelő pluszoldalakat is kapjon a standard tartalom mellett - magyarázta az RR Donnelley nyomdaipari cég kommunikációs igazgatója. Ha legalább ezren választják ugyanazt az érdeklődési területet (például a csillagászatot), már megéri pluszoldalakat befűzni a magazinba ezen előfizetőknek. A nyomtatáshoz a kiadóknak át kell adni az adatbázist a nyomdának, így a gyártósoron a lapokat már ellátják az előfizető nevével és címével a neki szóló plusz oldalak mellett.

A technológia már régóta létezik, és Nyugat-Európában nagyon sok kiadó él is a lehetőséggel, hogy így kösse magához előfizetőit. Az RR Donnelley kommunikációs igazgatója az Index kérdésére elmondta, a közeljövőben Magyarországon is elérhető lesz a szolgáltatás. Ehhez csak az adatbázist kell kiépíteni a kiadóknak - tette hozzá Maarten Franken.

Az RR Donnelley nyomtatja egyébként a magyar havilappiacon megjelenő termékek 65 százalékát, a cég 2003 óta van jelen Magyarországon. A cég tervei közöt szerepel, hogy a hetilappiacon is megvetik a lábukat, katalógusokat, szórólapokat nyomtatnának, illetve a könyvnyomtatásba is beszállnának.

Az RR Donnelley
Az RR Donnelley nyomdaipari céget 1864-ben alapították az Egyesült Államokban. Mára több mint hatszáz kirendeltsége működik a világon, és több mint 50 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Részvényeivel a New York-i tőzsdén kereskednek. Évente négymilliárd magazint nyomtatnak, köztük a hét legnépszerűbb amerikai lappal. Magyarországon 2003-ban jelentek meg a havilappiacon a Playboy különszámával. Azóta a magyar havilappiac 65 százaléka az RR Donnelley partnere.