Átadták a világ leghosszabb kábelhídját Kínában

2008.07.01. 13:20
A Szutung híd leghosszabb tartókábele 1088 méter, amely a legmagasabb, 300 méter magas pilon tetejéről feszül, teljes hossza 32,4 kilométer. Öt év alatt épült fel, átszámítva 172 milliárd forintért: az ár kevesebb, mint háromszorosa a Megyeri híd építési költségének, pedig több, mint 15-ször hosszabb.

Átadták a forgalomnak a világ leghosszabb fesztávolságú kábelhídját a kelet-kínai Csiangszu (Jiangsu) tartományban. A kínai mérnökök büszkeségének számító Szutung (Sutong) híd a Jangce folyó két partján lévő Szucsou (Suzhou) és Nantung (Nantong) város között biztosít összeköttetést. A 32,4 kilométer hosszú híd építéséhez kizárólag kínai szakemberek közreműködésével öt évvel ezelőtt fogtak hozzá. A hétfői hivatalos átadást követően a Sanghaj és Nantung közötti távolság a korábbi három óráról egy órára csökkent.

A kínai autópályarendszerbe illeszkedő kétszer háromsávos átkelő 8146 méteres szakaszon szeli át Kína leghosszabb vízi útját, amely a térség gazdasági fellendítése mellett a folyón közlekedő hajók navigálását is megkönnyíti. A Kína történelmében eddigi legbonyolultabb mérnöki kihívásának számító közúti híd összesen 7,89 milliárd jüanba (172 milliárd forintba) került, s egyben négy világrekordot is megdöntött.

A Szutung híd leghosszabb tartókábele 1088 méter, amely a legmagasabb, 300 méter magas pilon tetejéről feszül. A tartópillérek alapjai a világon a legmélyebbek és a fesztávja is a legszélesebb. Kábelhidaknál az eddigi csúcstartó a Japánban található Tatara Ohasi volt, amelynek leghosszabb tartókábele 890 méter.

Van már óriáshíduk

Nem ez lesz az első, hosszát tekintve a legnagyobbak közé tartozó híd Kínában. A Peking-Sanghaj autópálya részeként 2005-re elkészített hídegyüttes hosszáról az internetes adatbázisokban eltérő, de egyöntetűen megdöbbentő adatokat találunk: a különböző oldalakon 23 és 36 kilométer közötti hosszúságról írnak, ebből a legutóbb, 2005-ben elkészített déli híd hossza 1490 méter. A teljes hídkomplexum 700 millió dollárba, tehát nagyjából 110 milliárd forintba került; a "hosszméterenkénti" ára tehát 5 millió forint alatt van – írtuk néhány héttel ezelőtti összeállításunkban.

Bár a hídépítés költségét számos tényező befolyásolja, így a puszta kilométerköltség összehasonlítás laikus megközelítés, mégis elgondolkodtató, hogy az Újpesten épülő, az M0-ást szolgáló Megyeri híd egy métere 33,8 millió forintból épül. Az 1862 méter hosszú híd összesen 63 milliárd forintba kerül.