A kínai gazdasági nacionalizmus erõsödése nyugtalanítja az európai befektetõket, jóllehet a Kínában jelen lévõ európai vállalatok többnyire optimisták az ázsiai országban lévõ érdekeltségeiket tekintve - közölte kedden az EU Kínai Kereskedelmi Kamarája (European Union Chamber of Commerce in China, EUCCC).
Az európai befektetõk Kína erõs gazdasági növekedését tekintve bizakodóak, azonban az ázsiai országban befektetõ vállalatok egyre kifinomultabb protekcionizmussal néznek szembe - derült ki az EUCCC éves helyzetjelentésébõl. "Egyre növekszik a gazdasági nacionalizmus, és ez aggodalommal tölt el minket" - mondta Jörg Wuttke az EUCCC elnöke a kamara keddi sajtókonferenciáján.
"A gazdasági nacionalizmus alapvetõen a protekcionizmusban nyilvánul meg" - hangsúlyozta Wuttke. Hozzátette, hogy a Coca-Cola vállalat mintegy 2,5 milliárd dollárt kínál a kínai Huiyuan Juice Group-ért, az ügylet kimenetele lakmuszpapírként fogja megmutatni Peking hozzáállását a külföldi befektetésekhez.
A China Securities Journal keddi számában megjelent cikk szerint elképzelhetõ, hogy kínai versenytársak lobbitevékenységbe kezdenek a kínai kormánynál annak érdekében, hogy megakadályozzák a Huiyuan Juice Group Coca-Cola általi felvásárlását. Wuttke kihangsúlyozta, hogy egyetlen európai vállalat sem vásárolt fel jelentõs kínai érdekeltségeket, a protekcionizmus a külföldi közvetlen tõkebefektetéseket (FDI) számos kulcsfontosságú szektorban akadályozza. Ezzel magyarázható, hogy a 27 tagállamból álló Európai Unió miért csak kevesebb, mint 5 százalékkal részesedik a kínai FDI-bõl.