További Világ cikkek
A bankok már nem hiteleznek
A vállalat elnöke a minap maga közölte, hogy a Swissair nem tud lehívni egy 1 milliárd frankos hitelcsomagot, mert már nem képes teljesíteni a három hitelező bank - a Credit Suisse, a Citigroup és a Deutsche Bank - által szabott feltételeket.
Vasárnap a UBS AG is közölte a Swissairrel, hogy nem folyósít többé rövid távú hiteleket a cégnek addig, amíg az elő nem áll valamilyen életképes üzleti tervvel.
Állami megváltásra várva
A Swissair szóvivője vasárnap nem kommentálta a közeli csődről szóló lapjelentéseket, de azt elismerte, hogy a vállalat likviditási helyzete "szoros".
Hozzátette, hogy a vállalatvezetés már tárgyal a svájci kormánnyal, mivel a szeptember 11-i amerikai terrormerényletek ágazati kihatásai több milliárd frankjába fognak kerülni a cégnek. A szóvivő szerint a Swissair állami segítség nélkül nem lesz képes kilábalni ebből a helyzetből. Az államnak 3 százalékos részesesedése van a Swissairben.
Zuhan a Sabena is
A légitársaság vezetése a hét végén válságülést tartott, amelyen a túlélésre próbáltak terveket felvázolni. Erről részletek nem szivárogtak ki, de az köztudott, hogy a Swissair, főleg elhibázott terjeszkedési startégiája miatt, súlyos pénzügyi terhekkel küszködik.
A Swissairnek jelenleg 49,5 százalékos részesedése van a nála talán még rosszabb helyzetben lévő, sokak szerint megszűnés előtt álló belga Sabena légitársásaságban, amelynek éppen hétfőn kellene átutalnia egy korábbi megállapodás alapján 200 millió frankot működési költségekre.
Swissair helyett Crossair?
A SonntagsZeitung című vasárnap svájci lap szerint a 72 ezer főt foglalkoztató, nagy hagyományú Swissair részben csődbe megy, s életképes részeit Crossair nevű leányvállalata viszi tovább.
A Neue Zürcher Zeitung című svájci lap szerint a nyilatkozatokból az a benyomás alakult ki, hogy a Swissair mindenesetre tudja biztosítani a működéséhez szükséges eszközöket a november 9-ére kitűzött rendkívüli közgyűlésig.
Az elnök hisz a meggyőzés erejében
Mario Corti cégelnök a svájci tévében kifejtette, hogy a társaságnak kisebb flottára alapozó új koncepciót kell kidolgoznia, ennek célravezető voltáról meg kell győznie azokat, akiktől tőkét kell kapnia, s végül meg kell szabadulnia az előző vezetés expanziós stratégiája által okozott adóssághegyektől.
A vékony saját tőkét - amely év közepén 555 millió svájci frankot tett ki - tovább apasztották a szeptember 11-i események, így le kellett tenni arról a reményről, hogy a társaság saját erőből ki tud jutni a bajból. Corti nyilatkozatában még óvott attól, hogy engedjék leállni a Swissair hatalmas gépezetét, s úgy vélte, a csőd, vagy a fizetésképtelenség egyaránt katasztrofális következményekkel járna.