További Világ cikkek
Már szinte nincs kihasználatlan kapacitás
Komoly árfelhajtó erejű az a piac által ismert információ, hogy ma Szaúd-Arábia az egyetlen komoly olajtermelő a világon, mely kihasználatlan kapacitással rendelkezik. Ebben a helyzetben szükségszerű a 60 dollár feletti olajár, az 50 dolláros sáv ugyanis nem hatott a töretlenül emelkedő amerikai keresletre - szögezi le a jelentés.
Az elemzés kiemeli, hogy bár tavaly mindössze 15 százalékkal nőtt a kínai fogyasztás, az elmúlt három év során így is összesen 65 százalékkal lett nagyobb a távol-keleti ország energiaigénye. Mindemellett fontos figyelembe venni, hogy az olajszármazékok iránti kereslet is dinamikus bővülést mutat, az Egyesült Államok napi átlagos benzinfogyasztása is rekordszinten van.
A Morgan Stanley a múlt héten tette közzé elemzését, amely elsősorban szintén Kínát teszi felelőssé az olajárak drágulásáért. Mint fogalmaznak, a 2001 és 2004 között bekövetkezett növekedés 37 százalékért önmagában Kína volt felelős. Ha az összes energiafelhasználást nézzük, a Morgan Stanley szerint 2001 és 2004 közötti időszakban a növekedés mintegy 52 százaléka származott Kína hatalmas energiaéhségének megnövekedéséből.
Az OPEC célja lehet a 100 dolláros ár is
Az amerikai és a kínai piac mellett károsan hat az olaj árára az olajexportőrök kartelljének, az OPEC-nek a hibás árpolitikája is - állítja a mértékadó átfogó energiapiaci elemzéseket végző Centre for Global Energy Studies (CGES). A brit szervezet szerint az OPEC már nem jelent semmiféle megbízható garanciát a nyersolajár stabilitásának szavatolására.
A CGES legutóbbi jelentésében egyenesen fogalmaz, hogy az olajexportőrök kartelljének bizonygatása, miszerint mindent megtesz az olajárak lecsillapítására, kezd üresen hangzani. Az OPEC tagjait láthatóan nem zavarja, hogy folyamatosan tesztelgetik, meddig mehet el az ár, noha közben a felhasználók már ellenérzéseiket hangoztatják - olvasható az elemzésben.
A szervezet az olajféleségeiből képzett új "elfogadható" árszintet jelenleg már a jelek szerint hordónként 50 dolláron képzeli el, miközben még ez év februárjának végén is illetékesei azt hangoztatták, hogy az igazságos árszintnek tekintik a 25 dollárt - írja tanulmányában a CGES. Annak veszélyére is felhívja a figyelmet, hogy ha ebben a helyzetben és ilyen előzmények után az OPEC célja lehet egy éven belül akár a mostani célt kétszeresen meghaladó, azaz 100 dolláros ár is.
Nem tudni, mennyivel drágul az üzemanyag
A magyarországi üzemanyagárak alakulását elsősorban nem a kőolaj, hanem a nemzetközi üzemanyagárak szintje határozza meg - mondta az Index kérdésére a Mol sajtóirodájának munkatársa. Bacsur György ugyanakkor hozzátette: ez az árszint hosszabb távon természetesen követik az olajárat, ám nem teljesen arányosan. Ha tartósan 60 dollár fölött marad a hordónkénti kőolajár, akkor biztosan drágulni fog a benzin és a dízel, ám azt még nem lehet megmondani, mennyivel.
A Mol jelenleg érvényes listaárai szerint a 95-ös ólommentes benzinért 262,50 forintot, a 95-ös keverékért 265,50 forintot, a 98-as ólommentesért 271,50 forintot, a dízelért 254 forintot kell fizetni.