Olcsóbban utazhatunk Amerikába

2008.03.31. 11:24
Vasárnap lépett hatályba az Európai Unió és az Egyesült Államok között az Open skies egyezmény. Az új légiközlekedési megállapodással az európai légitársaságok korlátozás nélkül indíthatnak járatot az EU bármely pontjáról az Egyesült Államok bármely pontjára. Szakemberek szerint hosszabb távon ez olcsóbbá teszi a közlekedést, sőt, a diszkont légitársaságok is megjelenhetnek transzatlanti járataikkal.

A transzatlanti közlekedés új korszaka köszönt be, nagyobb lesz a verseny és olcsóbbak lesznek a tengerentúli járatok – így köszöntötte a vasárnap életbe lépett új légiegyezményt az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Jacques Barrot.

Mostantól az uniós légitársaságok az Egyesült Államok bármely pontjára indíthatnak járatot korlátozás nélkül, megszűnik az árakat, heti járatszámokat és útvonalakat érintő minden korlátozás. A német Lufthansa például Madridból vagy Rómából is indíthat járatot Amerikába, nemcsak Frankfurtól, ahogy eddig – írja a BBC Online. De az amerikai légitársaságok is repülhetnek bármelyik uniós városba.

Több járat indul

A hatás már most érezhető, vasárnaptól nagyon sok légitársaság megnövelte a járatok és a célállomások számát. A londoni Heathrow repülőtérről például húsz százalékkal több járat indult az egy évvel korábbihoz képest. Ugyanakkor a legnagyobb repülőterek túlterheltsége miatt az új járatokat valószínűleg a kisebb repülőterekről indítják majd.

A megállapodás ugyanakkor nem adja meg ugyanazokat a jogokat a két félnek. Amerikai légitársaságok például akár 49 százalékos részesedést is szerezhetnek európai cégekben, míg az európaiak csak 25 százalékost részt vehetnek amerikai riválisaiknál.

Az amerikaiak többetkaptak

A másik lényeges különbség, hogy az amerikai légitársaságok az EU-n belül is utaztathatnak (például Párizs és Róma között), míg az európaiak várhatóan csak 2010-től kapják meg azt a jogot, hogy belföldi járatokat üzemeltessenek az Egyesült Államokon belül. A szakértők szerint az amerikai gazdaság gyengesége miatt azonban elképzelhető, hogy mégsem kapják meg ezt a jogot az európai társaságok.

A legnagyobb kérdés persze az, hogy hogyan hat az árakra ez a verseny, megtörténik-e ugyanaz, mint Európában a kilencvenes évek elején, amikor hasonló szabályozás lépett életbe az unión belül (ekkor futottak fel a fapados légitársasaságok, a Ryanair és az easyJet, a jegyárak nagymértékű csökkenését hozva maga után).

Iparági szakemberek azt várják, hogy a nagyob verseny hatására csökkenni fognak a jegyárak a transzatlanti járatoknál. Egyes előrejelzések szerint az, hogy már most több légitársaság is bejelentette, hogy új járatokat indít azt eredményezheti, hogy már nyáron, de legkésőbb karácsonyra esni fognak az árak – írja a BBC Online.

Jönnek a fapadosok

Az utasok számára legkedvezőbb fejlemény azonban az lehet, ha a fapadosok is indítanak tengerentúli járatokat. A Zoom Airlines például már tavaly elindította járatát Gatwick és New York között 129 fontos egyirányú jegyárral, a mostani egyezmény határása azonban az Egyesült Államokban is az olcsóbb repülőtereket választhatja, jelentősen csökkentve így a reptéri illetéket, ezzel együtt a végső árat.

Arra is figyelmeztetnek azonban, hogy a hatás nem lesz azonnali, hiszen a magas üzemanyagköltségek miatt egyelőre nem tudnak olcsóbb jegyeket adni a társaságok. A Virgnin Atlantic például már most bejelentette, hogy nem tud olcsóbb jegyeket kínálni utasainak.

Az árak azonban akkor fognak nagyot esni, ha valamelyi nagyobb fapados, például a Ryanair vagy az easyJet is beszáll a versenybe. A Ryanair már be is jelentette, hogy szeretne járatokat indítani Észak-Amerikába.