A listát minimum háromhavonta felülvizsgálják, hogy lehetővé tegyék az érintett légitársaságnak a biztonságot érintő hiányosságok, hibák kijavítása esetén a visszatérést, illetve hogy esetleg új cégnevekkel egészítsék ki azt.
Az összeállításnál nemcsak a tagországok légügyi hatóságainak és repülőtereinek a véleményét, információit vették figyelembe, de lehetőséget adtak az érintett társaságoknak, hogy válaszoljanak a vádakra, magyarázatot adjanak a tevékenységükkel kapcsolatos negatív tapasztalatokra.
Elsősorban az EU repülőterein tartott műszaki ellenőrzések eredményeiből indultak ki, hogy kizárják az utaztatásból azokat a légitársaságokat, amelyek elavult, rosszul karbantartott gépeket üzemeltetnek és a figyelmeztetések ellenére sem voltak képesek ezen változtatni.
Az EU-szintű döntést megelőzve eddig négy ország, Nagy-Britannia, Franciaország, Belgium és Svájc állított fel ilyen feketelistát. A brit listán tíz, a francián és a svájcin öt, a belgán kilenc légitársaság szerepel. A legtöbb kisebb fekete-afrikai országoké, de van köztük észak-koreai, ukrán, azerbajdzsáni és bolgár is.