Többszörös kiírás, visszavonás, halasztás, résztvevők kizárása, majd visszahívása után végül a legdrágább pályázatot fogadta el a szlovák bírálóbizottság az úthasználati díj beszedését célzó rendszer kiépítésére. A gond csak az, hogy döntő követelménynek korábban éppen a legalacsonyabb árat jelölték meg.
A helyzetet fokozza, hogy a győztesnek kikiáltott konzorciumban részt vesz egy bizonytalan hátterű, Cipruson bejegyzett cég. A tender vesztesei valamennyien perrel fenyegetőznek, és kijelentették, hogy jogorvoslatért készek elmenni az Európai Bizottságig.
A pályázók között szerepelt az osztrák Kapsch cég, az olasz Autostrade és a legalacsonyabb árat kínáló Slovakpass nevű konzorcium is. Sajtójelentésekben ezt a társaságot a pályázatok márciusi kibontása után röviddel nyertesnek kiáltották ki, a megrendelő, a szlovák autópálya-társaság (NDS) azonban nemrég bejelentette, hogy egy kivételével minden indulót kizártak.
A talpon maradó cég a SanToll konzorcium lett, amely a Slovakpass árát 200 millióval meghaladó, 861 millió eurós ajánlatot tett. A társaság tagjai között ott van a francia Sanef cég és egy Pozsonyban, Ibertax néven bejegyzett részvénytársaság. Mint kiderült, az Ibertax két ismeretlen, Cipruson bejegyzett vállalkozás tulajdonában van.
Arról jelenleg csak találgatások folynak, hogy kik állnak a ciprusi vállalkozások mögött. A Die Presse idéz olyan spekulációkat, amelyek szerint kapcsolat van a nyertesek és olyan szlovák nagyvállalatok között, amelyek állítólag pénzelték a kormánypártok kampányát, és most a részvételük honorálására várnak.