A londoni közlekedési vállalat és a Kerékagy jótanácsai a városi biciklistáknak

2009.07.17. 14:44

Londonban kb 140 000 bringás van a London Cyclist szerint, nekik szól a TfL üzenete, amit a 80 000 budapesti biciklista is jól alkalmazhat egyébként.

Friss: A londoni biciklisták kalandjairól itt olvashatsz.

A szakemberek elsősorban az áruszállítók, kamionok veszélyeire hívták fel a figyelmet, hiszen a sofőrök nem mindig láthatják a kerékpárost a tükörben, ezért jobb tőlük távolságot tartani és vigyázni magunkra.

Szintén fontos, hogy ne csak nézd, lásd is, hogy mi folyik körülötted - és ami kiemelten fontos, messzebb, előtted. Én speciel ki szoktam nyújtani a hátam és a nyakam, ha az autók között megyek, hogy lássam, mit csinálnak 2-3 autóval előttem.

darthwalk: SL270243 cut

Idestova 3 éve használom a bringámat közlekedési eszköznek Budapesten, ezért megtanultam hátranézni - ezt is javasolják a TfL-nél - ha nem megy, akkor érdemes gyakorolni, kihalt utcákon.

A harmadik jótanács: ne biciklizzünk szorosan az út szélén, a járdaszegélynek tapadva. A magyar szabályok szerint például a kerékpáros a legszélső sáv külső harmadában tekerhet, én mindig befelé húzódok inkább. Igaza van a londoniaknak ebben, így jobban látnak (egy kikanyarodó autó sofőrje). Nem nyitják rád az ajtót a parkolóból. Sőt, ha keskeny az utca, vagy a sáv (például a Bartókon örökké kilógva parkoló autók miatt) akkor jobb a sáv közepén tekerni - így muszáj sávot váltani az előzésedhez, nem próbálnak meg leszorítani.

darthwalk: DSC 2902 Bringások az üres a Bartókon

Londonban (vagy saját tapasztalat alapján akár Lyonban) könnyű azt tanácsolni, hogy várjunk a lámpánál az autók előtt, hiszen ott rengeteg felfestés van és alacsony lámpa a bringásoknak/motorosoknak. Ennek ellenére itthon is szerencsés a sor elejére csorogni és beállni eléjük, majd sárgára indulni. Az autós csak zöldre indul, így előnyre tehetsz szert vele szemben, nem is lassítod, és mozgás közben könnyebben is előz meg - amennyiben ez szükséges.

darthwalk: DSC 4671 No hajrá

Ha nem tudsz vagy félsz előrecsorogni, inkább állj be az autók mögé a sorba, így egyenrangú szereplőként kezelnek a közlekedésben. Ilyenkor a sáv közepére állj. Viszont kerüld a kamionokat, buszokat. Közéjük sose állj. Ha a buszsávban közlekedsz - Budapesten egyre több van - akkor tartsd észben azt, hogy ez a KRESZ szerint tilos (bár még mindig sokkal jobb választás, mint a KRESZ szerint szabályos buszsávtól balra fekvő "külső" sáv), ha busz jön engedd el, állj félre. Vigyázz, mert itt taxi is jöhet, és biztos, hogy állat módjára fog megelőzni.

Londonban a buszsávokat használhatják a bringások, itt a TfL arra hívja fel a figyelmüket, hogy a megállóba beállni szándékozó buszt sose előzzék balról. Ti pedig nyilván jobbról ne.

A láthatóság kérdése az egyik utolsó figyelmeztetés - egy világos színű pólóban (nekem pl van egy rikítósárga), sárga dzsekiben, jóláthatósági mellényben/kukásöltönyben sokkal gyorsabban észrevesznek.

foldesandras: london 367

Tarts a bokádon fényvisszaverős csíkot - amivel a hosszúgatyádat foghatod össze, tudod a rácsapós-magától összepöndörödős. Remek, ha a hátizsákodon van fényvisszaverő (pl bagaboo). Ne feledd, hogy kötelező elől a fehér, hátul a piros fényű lámpa.

Itt jegyezném meg, hogy aki előre teszi a piros villogóját, az gondolja át az életét. Nagyon zavaró a "tolató" biciklis egy ki-nem-világított úton.

Alaptétel még: hordj sisakot. Ha agyrázkódást kapsz, már senkit sem érdekel, hogy áll a hajad.

viztorony: cm

A legegyszerűbb és egyben legfontosabb: a szemkontaktus és a defenzív közlekedés. Kanyarodásnál. Elsőbbségadásnál. Jobbra kisívben bicikliutat keresztező kanyarodósávnál. Csak így tudod az utadat keresztező szándékát kiismerni. Meg fog állni? Nézz a szemébe. Ne ugorj ki elé, akkor sem, ha úgynevezett elsőbbséged van.