A tervtanács tehet a Margit hídi bringaút eltűnéséről

2009.08.14. 14:22

Mit tesz Hagyó Miklós a Margit hídi biciklis közlekedésért? A főpolgármester-helyettest egy számonkérő levéllel vonta be a hídra tervezett déli bringaút eltűnésének történetébe a Magyar Kerékpáros Klub vezetője.

László János pénteki levelében a bringások érdekében kifejtett tevékenysége során szerzett érdemeinek elismerése mellett felelősségre vonja a városházi politikust, hogy miért hitegette 2007 óta a kerékpárosok képviselőit azzal, hogy elfogadja a javaslatokat, és az átépítés során nemcsak egy kétsávos kerékpárutat alakítanak ki az északi oldali járdán, hanem a híd déli felén is lesz egy, Budáról Pest felé egyirányú sáv. Ez a sáv azonban mostanában az ígéretek ellenére eltűnt a tervekből.
 
Az eltűnés miatt augusztus 18-ra már több kerékpáros szervezet demonstrációt is hirdetett. A Kerékpáros Klub keményénykedése is érthető, hiszen a „30 000 000 000 Ft-ért, a következő 50 évben” annak, „aki a mostani tervek szerint kialakított hídon szeretne pl. Budáról Pestre kerékpárral menni, keresztül kell haladnia 8 közlekedési lámpával szabályozott kereszteződésen, legalább kétszer le kell szállni a biciklijéről és tolva továbbmenni, és körülbelül kétszer hosszabb utat kell megtennie, mintha egyenesen átkelhetne a hídon”.
 
A Margit híd szigeti lejárójának terve, még két, kétsávos északi, és egysváos déli kerékpárúttal. A gond a budai oldallal van.
 
A nyílt levélre Hagyó Miklós a Kerékagynak reagált egy nyílt levélben. És nagyon kiakadt: „Megdöbbentem nyílt levélként a sajtóban körözött, s mintegy mellesleg nekem is megküldött leveleden. Pártom egyik – általam különösen tisztelt – politikusa mondásának parafrázisával élve, eljárásoddal kapcsolatosan (sajnos nem először) kénytelen vagyok megállapítani: nem elég korrektnek látszani, korrektnek is kell lenni.”
 
Hagyó szerint csaknem minden pénteken személyesen tárgyalt László Jánossal, és másfél éve minden, a kerékpárosokat érintő közlekedésszervezési, közlekedéstechnikai kérdést megvitat a klubbal. A közlekedési ügyekért felelős politikus most is, a Margit híd rekonstrukciójával kapcsolatos teljes kérdéskör személyes tárgyalásra várta volna Lászlót, de helyette jött a nyílt levél.
 
Hagyó állítja, ő mindig kiállt a kétoldali kerékpárút mellett, sőt egyszer ő győzte meg a tervezőt, hogy tegye vissza a tervekbe. „Az így módosított terveket végül néhány hónapja a fővárosi tervtanács vetette el azzal az indokkal, hogy a kerékpározás a déli oldalon fokozottan balesetveszélyes. Ezután megint nálam egyeztettünk arról a kérdésről, hogy ne csak az északi oldalon legyen a felújítás után kerékpárút. Én biztosítottalak, hogy ebben a kérdésben melletted állok, ha elmész meggyőzni a fővárosi tervtanácsot vezető főépítész asszonyt. Most pedig értetlenül állok a hozzám címzett nyílt levél előtt…”
 
Hagyó pénteken telefonon és írásban is kérte a Beleznay Éva főépítészt, hogy a fővárosi tervtanács vegye újra napirendre ezt a kérdést. Ő megígérte hogy az augusztus 20-a utáni ülésükön ezt meg is teszik.
 
A főpolgármester-helyettes levele után néhány perccel Demszky Gábor főpolgármester titkársága is kiadott egy levelet, amely viszont már egész biztosra állította, hogy a tervekben nem lesz változás, azaz meglesz mind a két bringasáv. Az északi oldalon.
 
Demszkyék szerint a terveket a „két kerékpársávval fogadták el, ennek alapján készültek az engedélyek, és eszerint lát munkához néhány nap múlva a kivitelező”, és ezért indokolatlan a kerékpárút miatt tervezett demonstráció. A déli bringaútnak a tervekből való lehúzásáról már korábban tudott mindenki, és a főpolgármesteri hivatal szerint ez így is marad.
 

 

László János a poszt megjelenése után reagált a főpolgármester-helyettes véleményére, elismerve, hogy Hagyó sokat próbált tenni a jó megoldásért. „De nem ez történt, és ezen nem segített az sem, hogy hetente találkozunk az egyébként valóban készséges és korrekt kollégáival.
Mi sem mutatja ezt jobban, mint a Főpolgármesteri Hivatal közleménye, ami biztosít arról, hogy lesz "két sáv a hídon". Csak éppen az északi oldalon.
Erről beszélünk, ez ellen tiltakozunk, ez ellen szólaltunk fel minden lehetséges fórumon, erről próbáltuk lebeszélni éveken keresztül a tervezőket, és e helyett mutattunk nekik jobb megoldást. Mindez hiába.
Most (és CSAK most) a nyilvánossághoz fordulunk, mert minden más eddig hiába volt. És most is csak azért tesszük, hogy Budapest közlekedési helyzete javuljon, éppen abba az irányba, amit Ön, Főpolgármester helyettes úr is szeretne.”