Mintabicikliút készült a Thököly útra
Elkészült Budapest második nem balesetveszélyes kerékpárútja a Thököly úton. A frissen felújított egy kilométeren ugyanis – az Alkotmány útihoz hasonlóan - nem a járdán vezették végig a kerékpárutat, a biciklisek és a gyalogosok konfliktusának fokozására. Ehelyett az európai normáknak megfelelően az úttesten alakítottak ki kerékpársávot, ráadásul mindkét oldalon.
A sárga útburkolati jellel elválasztott sáv olyan széles, hogy a tesztelés közben elrobogó buszok sem keltettek bennem rémületet.
A kerékpáros sáv végig az egyenesen haladó autós sáv jobb oldalán fut. Azaz, a jobbra kanyarodó autósoknak keresztül kell menniük a biciklis sávon, hogy a kanyarodósávba kerüljenek. A biciklisek tehát a nagyobb kereszteződésekben, például a Dózsa György útnál, az egyenesen haladó és a kanyarodó autósok közötti sávon haladhatnak.
Ez az a konstrukció, amely a bicikliutakat eddig tervező, de sosem kerékpározó szakemberek számára rettentő veszélyesnek tűnt. A baleseti statisztikák ugyanakkor azt jelzik, hogy éppen a minden körülmények közt a járda mellé kényszerített biciklisáv veszélyes. A jobbra kanyarodásnál ugyanis nem természetes szituáció, hogy a közlekedés egyes résztvevői egyenesen haladnak tovább. A jobbra kanyarodó autós a gyalogosokra figyel, de arra nem számít, hogy váratlanul akár 30 kilométeres sebességgel haladó kerékpárosok is keresztezhetik útját.
Néhány éve éppen a Thököly úton gázolt halálra egy kanyarodó teherautó egy kerékpárost, aki a bicikliúton haladt, szabályosan, egyenesen.
A Thökölyn is látható felállásban viszont csak egy nagyon részeg autós ütheti el a kerékpárost, hiszen klasszikus sávváltást kell végrehajtania, amúgy is lassítva, mivel hogy kanyarodáshoz készül.
A mennyei állapotokat fokozza, hogy eddig autóval is nehezen, biciklivel viszont egyáltalán nem járható, hiányos kockakővel borított utat meglepően sima aszfalttal borították, így amikor az ember nyakába nem csorog esővíz, a biciklizés szinte tökéletes élményében részesülhet.
Kavics az úton
Örömömet csak két dolog befolyásolta. A buszmegállókban a sáv szelíden eltűnik, igaz, a terelővonal a végén szaggatottá válik, jelezve, hogy a biciklista egyenesen haladhat tovább a megálló területén keresztül. Ez a szépséghiba érthető, mert megállóöblöt a keskeny járda miatt nem lehetett volna kialakítani, így az öböl tulajdonképpen a bicikliútba ékelődik be. Ez azonban végül is nem jelent problémát, ha éppen nem áll benn busz. A forgalomba csak akkor kell kimenni, amikor éppen fel- és leszállás zajlik.
A másik problémát a biciklisávot néha centis vastagságban borító kavicstörmelék jelenti, amely a frissen készült utak esetében természetes. Míg azonban az autók a kavicsokat belenyomják az aszfaltba, vagy lepattintják az út szélére, a kerékpár egyikre sem képes. Így jelenleg néhol balesetveszélyes vastagságban borítja az útfelületet az összegyűlt kavics.
Szerdán tömegek tekinthetik meg, hogy ez állandó jellemzője lesz-e az egy kilométernyi csodaútnak, vagy idővel eltakarítják a felesleget. A kerékpárutat hivatalosan ugyanis 14-én adják át, este ötkor pedig a Critical Mass szervezői ünnepi menetet tartanak.
A civil kerékpáros szervezet szintén elégedettségét szeretné kifejezni a Thököly kerékpáros fejlesztésével kapcsolatban. A szervezők hangsúlyozzák, hogy a kerékpársáv avatására készülnek, így a felvonulókat arra kérik, hogy csak azon vonuljanak majd. Találkozó 17 órakor lesz a Millenárisnál, a Szabó József utca 3. szám alatt. A menet hatkor indul.
Rovataink a Facebookon