Biciklis káoszt okozhatnak az új MÁV-kocsik

2013.05.17. 15:33

Nyolc új nagykapacitású kerékpárszállító kocsit avatott fel a MÁV Start pénteken. A Déli pályaudvaron tartott eseményen bemutatták a nagy, és a közepes befogadóképességű kocsikat. Elmondták, eddig gond volt, hogy a kerékpárosok vagy a szállítókocsitól távol ültek, és így izgulhattak, hogy az utazás végén is meglesz-e a biciklijük. Vagy a kerékpárjuk mellett állva, a földön ülve kellett vonatozniuk.

A mostani fejlesztés eredménye, hogy a biciklitárolóba lehajtható ülések is kerültek, a vagon hátsó részében pedig hagyományos leülős részt alakítottak ki, így folyamatos megfigyelés alatt tarthatjuk a biciklinket.

BSZ 0972
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

A nagyobb kocsiban 26 kampóra akaszthatók a kerékpárok, amely mellett a fal mellé is támasztható további nagyjából 25. A kisebb kocsiban16 kampó van, és 25-30 kerékpárt lehet összesen bezsúfolni.

A sajtótájékoztatón elmondták, hogy a vagonokat nem az ingázók számára fejlesztették ki, hanem olyanoknak, akik turisztikai célból szállítják biciklijüket. Ezekben a kocsikban ugyanis nagy csoportok kényelmesen utazhatnak nagy távolságokra is. Így akár iskolai kirándulások is igénybe vehetik azokat.

Éppen ezért két régióban állítják üzembe ezeket: a Balaton északi partjára és a Tisza-tóra utazhatunk majd velük.

Biciklis káoszt vizionálunk

Egy helyben talált biciklivel gyorstesztnek vetettük alá a vagont, és megállapítottuk, hogy a mennyezetre rögzített kampóból és a lábnál található hátsókerék stabilizálására való rögzítőből álló szerkezet praktikus és egyszerű. A nagyobb kocsiban a falon pontokból álló, rajzos használati utasítást is elhelyeztek, ami hasznos, mert kiderül, hogy a kampó magassága állítható. A kisebb kocsiban nem volt ilyen, amelynek következtében egy amatőr tesztelő hosszasan rángatta a kampót, míg végül megtalálta a magasságállító billentyűt.

A vagont vélhetően olyanok tervezték, akik inkább autóval szállítják a biciklijüket, így azt elfelejtették, hogy ha az ajtó elé is terveznek biciklitárolót, akkor azt az ajtót többet nem lehet kinyitni. Így a kocsikban már az utazás első pillanatában blokkolódik majd az egyik oldali ajtó, ideges ajtórángatást, biciklilökdöséssel tartva kondícióban az utazóközönséget. Teljes blokád nem lesz, mert az ülések felőli oldalon nyitható marad az ajtó, csak ezt nehéz lesz elmagyarázni a biciklijükkel felszállt, és bejutni kívánó utasoknak, akik már vissza dem fordulhatnak, mert mögöttük már áll az osztálytársuk, hátul meg a tornatanár.

BSZ 0980
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

A további fejlesztéseket vélhetően nem csak ez a hiba motiválja majd, hanem a biciklis utazók számának dinamikus növekedése is. Megtudtuk, hogy évi 10 százalékkal nő a kerékpárral vonatozók száma. 2012-ben már 360 ezer kerékpáros utazója volt a MÁV-nak.

A szabadidős kerékpárosokat segíti a kerékpáros túrajegy is, amelyről elmondták: 420 forintért egy napig szállíthatjuk a biciklinket, ha van érvényes jegyünk, és a Balatonra, Fertő tóra vagy a Tisza-tóra, illetve azok körül utazunk.