Bringás számlálókat telepítettek a fővárosban

2016.12.06. 15:58

Újabb állandó bringás forgalomszámláló állt üzembe múlt hét végén a a város egyik legforgalmasabb bringaútján, Bem rakparton, valamint a Hungária körúton, a csepeli Weiss Manfréd úton és az Árpád híd pesti hídfőjénél is. Ezek tervezésében a Kerékpárosklub is részt vett a BKK szakmai partnereként.

kilian
Fotó: Kilián Zsolt / Olvasónk

Eddig is voltak ilyenek? Hol? Mióta?

Az első, és sokáig egyetlen kerékpáros számlálóra valót még a bringás közösség dobta össze, 2010-ben telepítették, csak később került át a BKK tulajdonába, azóta ők kezelik. A Nemzeti Múzeum előtt felállított szerkezet direkt lett számkijelzős, így az áthaladók láthatják, hányadikok aznap. Ez a megoldás azonban jóval többe kerül, mint a kijelző nélküli egység. Az adatok a Kerékpárosklub oldalán is követhetők.

A második számláló az Andrássy útra került a Nagymező utcához, ennek adatait egy eldugott oldalon találhatjuk meg, a Deák tér irányába itt, a Hősök tere felé pedig itt láthatjuk a statisztikát.

De mik ezek a számlálók, és mire jók?

A most telepített fix számlálókon kívül léteznek mobil eszközök is, ezeket kombinálva ismerhetjük meg igazán a kerékpáros közlekedés trendjeit. Lássunk egy példát! Ha egy fix számlálót telepítünk mondjuk a budai oldalon a Margit híd felé vezető útra, folyamatos adatokat kapunk az észak felől érkező kerékpárosokról. Ha egy mobil mérő segítségével megnézzük, mennyien hajtanak fel átlagban a hídra, később kizárólag a fix mérő számaiból pontosan megbecsülhetjük, mennyien mennek éppen a hídon, illetve mennyien haladnak tovább dél felé, anélkül, hogy ezekre a helyekre is fix pontot kéne telepítenünk.

Azért is érdemes sok helyen mérni, hogy reálisabb képet kapjunk a változásokról (Koppenhágában lassan fél évszázada folyamatosan mérik a kerékpáros forgalmat). Ha például azt látjuk, hogy a Múzeum körúton stagnál, vagy csökken a forgalom, azt is hihetjük, hogy kevesebben tekernek, miközben arról van szó, hogy a megnyitott kétirányú utcák, vagy a bringások tapasztaltabbá válása miatt már többen mernek más útvonalat is választani. Az eddig hiányzó, vagy az eddiginél pontosabb adatok pedig segíthetnek az illetékeseknek élhetőbb, szerethetőbb várost létrehozni.

Érdekel, mi történik a budapesti kerékpárutakon? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!