Bringás központ a Népligetben? Ilyen lehet
Budapest sportfőváros. Vizes világbajnokságot rendez, olimpiára aspirál, egymás után nőnek ki a stadionok a földből, lehet kajakozni, kenuzni a Dunán, futásra invitál a sokféle tömegverseny. Hát Magyarország második legnagyobb tömegsportjának hódolói, a bringások? Ők a mostohagyerekek, nekik semmijük sincs. Ez változhat még nem sokára.
Kerékpárutak, kerékpársávok, kerékpárnyomok már most is vannak a városban, de azok annyira alkalmasak sportolásra, mint a Dohány utca autóversenyzésre: semennyire. A patinás (annyira patinás, hogy tönkrement) Millenárist az aktuális elképzelések szerint lebontják, és majd évek múlva újat építenek a volt Gázgyár területén,de az sem lesz hobbibringásnak, illetve országúti versenyzőnek való.
Hol lehet egy jót hajtani? Oda-vissza a Margitszigeten? Ugyan már, nem teljesen forgalommentes, az aszfalt messze nem elég sima, sok a sétáló és most még az uszodaépítés miatt is nagy a felfordulás. Az egyesületi és egyéni bringások eddig a Városliget nyomorúságosan kicsi, másfél kilométeres Zichy Mihály út – Városligeti körút – Olof Palme sétány háromszögén pedáloztak, a Közlekedési Múzeum előtt átfűzve magukat a parkoló nyüzsgésén, a Zichy Mihály úton osztozva a trolival, a Petőfi csarnok melletti perzsavásárok nyüzsgésével s az illegálisan behajtó autókkal, és örültek, ha éppen nem zárták le az egészet futóverseny, vagy más rendezvény miatt.
Ők maguk, az említettek okán, nem szervezhettek versenyt erre a helyszínre. Jobb híján jártak a Ligetbe, de ennek is vége, mert építkezés miatt kerítést húztak a múzeum elé, csak egy egészen keskeny csíkocska maradt, és teljesen bizonytalan, hogy mi lesz a végső állapot a park nagyszabású rendezése után – egyelőre ötletelnek, de egyik tervben sem látom, hogy komolyan gondoltak volna a sportkerékpárosokra. Meg egyébként is, ha megvalósul a sokféle attraktív létesítmény, annyi lesz a buszos, szelfiző turista, hogy lépni sem nagyon lehet majd tőlük, nemhogy bringázni.
Kicsoda Eisenkrammer Károly?
1982-ben, 12 évesen a KSI-ben kezdte kerékpáros pályafutását, 25 magyar bajnoki címet szerzett pályán és országúton, számos korosztályos országos rekordot állított fel, még ifi korában több felnőtt versenyt is megnyert. Felnőttként huszonhétszeres magyar bajnok, sok-sok hazai és nemzetközi verseny győztese, pályán országúton és terepen egyaránt, olimpikon (1990 Barcelona). 1999-ben befejezte a versenyzést, azóta versenyszervező (Tour de Hongrie, Mátra Maraton), volt a Magyar Kerékpársportok Szövetségnek elnöke, nagy szerepet játszott a BringaAkadémia tantárggyá emelésében, hozzá kapcsolódik a Kőbányai Torna Club utánpótlás-bázisa, saját erőből építik, a népligeti létesítményt megelőlegezve, a Kőbányai BringaParkot.
Mindeközben parlagon hever egy kiváló és kézenfekvő, jelenleg némiképp elhanyagolt helyszín, a Népliget, amelynek kerékpáros hasznosítására már évekkel ezelőtt kidolgozott, és az illetékeseknek benyújtott egy tervet Eisenkrammer Károly. Mielőtt belemerülünk a részletekbe, érdemes megnézni a park terveiből készített háromdimenziós animációt.
Népliget Bringapark 3D terv from Vuelta Sportiroda on Vimeo.
A BringaPark Népliget projekt az alábbi funkcióknak adna helyet:
- Két kilométeres, a közúti forgalomtól teljesen elzárt, az esti órákban kivilágított aszfalt kör rekreációs hasznosításra (hobbibringások, gyerekek, görkorcsolyázók) – a Népliget északi oldalán.
- Három kilométeres, a közúti forgalomtól teljesen elzárt, az esti órákban kivilágított aszfaltkör sportcéllal (kerékpáros edzések és versenyek) – a Népliget déli oldalán.
- KRESZ-park, közlekedésbiztonsági oktató pálya, Bringa Akadémia oktatócentrum.
- BMX és mountainbike buckapálya (hobbi bringásoknak és gyerekeknek).
- Kerékpáros triálpálya.
- Terepedzőpálya kezdő és gyermek mountainbikeosoknak.
- BMX és görkorcsolya-park, gördeszkásoknak is.
A BringaPark Népliget központjában vízvételi lehetőség, mosdók, vécék, öltözők mellett helyet kaphat kerékpárszerviz és kölcsönző is. Ha a terv megvalósul, a Népliget egyéb, meglévő funkciói nem sérülnek, például továbbra is meg lehet közelíteni autóval a különböző intézmények, sőt külön parkolót alakítanának ki azoknak, akik például a Planetáriumnál állnának meg, vagy a bringáikat szállítanák a sportközpontig.
Versenyek a Népligetben
1936-ban itt zajlott le az első magyarországi autós Grand Prix, amelyen Tazio Nuvolari győzött Alfa Romeóval. A hatvanas évek Európa Kupa majd Európa-bajnokság futamain olyan nagy nevek mutatkoztak be, mint Jackie Ickx, Jochen Rindt és Niki Lauda. Sok motorversenyt is rendeztek a Népligetben. Mivel a tévézés még nem volt elterjedt, több sorban álltak a nézők a kötélkordon mögött. Utoljára 1972-ben volt autóverseny a népligeti körön. A nyolcvanas években rendezett maratoni futóversenyeken magam is részt vettem.
Téved, aki attól tart, hogy a Bringa Parkban a konfliktusba kerülnek a kerékpáros közlekedők, és a náluk gyorsabban tekerő sportbringások. Hogy ezt elkerüljék, a tervezők elválasztanák a Népligeten áthaladó „hivatásforgalmi” kerékpárutat a sportolókétól. Ehhez hasonlóan a buszok, trolibuszok sem zavarnák vagy veszélyeztetnék a tekerést.
A BringaPark várhatóan összesen 190 millió forintba kerülne. A program egyes elemei a többitől függetlenül is megvalósíthatók, bár a sportágnak minden érintett szakág egységes kiszolgálása lenne a legjobb. A kivitelezés becsült időtartama 8-12 hónap. A Népligeti BringaPark megvalósításával sokéves adósságot törlesztene a főváros a bringások felé, mármint ha ez az egész egyáltalán megvalósul.
Mit szól hozzá a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás kormánybiztosa, Révész Máriusz?
"Kőbányai lakosként is örülnék, ha a jelenleg nem kellően hasznosított Népliget új funkciót nyerne ezzel a valamennyi kerékpárosnak sokat ígérő létesítménnyel. Szeretném, ha a Budapesti Közlekedési Központ és a Fővárosi Önkormányzat érzékelné a rossz állapotú szakaszok felújításának fontosságát. A projekt beleilleszthető lenne a Népliget nagy fejlesztési tervébe, de előbb is megvalósulhatna. Nagyszerű helyszínen rendezhetnénk kerékpárversenyeket, útlezárás nélkül."
Mit szól hozzá a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztályának vezetője, Berencsi Miklós?
"Nagyon jó lenne, ha a liget egy komplex fejlesztés keretében végre elnyerné valódi funkcióját és egy értékes rekreációs területté válna. Ennek fontos elemei lehetnének a BringaPark létesítményei. Első lépésként a belső úthálózat felhasználásával, a burkolat javításával vagy felújításával kialakítható lenne az aszfalt kör. A Népliget belső úthálózatát a Budapest Közút Zrt. üzemelteti. Megkeressük őket és jelezzük a felújítás szükségességét."
Érdekelnek a budapesti bringás fejlesztések? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Rovataink a Facebookon