Kátyúkra fejlesztették az új kerékpárutat Balinkán
![unnamed (3)](https://kep.index.hu/1/0/2852/28520/285206/28520673_f45a63581f512b099036993cd679839e_wm.jpg)
Nemrég számoltunk be a kincsesbányai kerékpáros fejlesztésről, mint tökéletes példáról, hogyan nem szabad kerékpárutat építeni. Olvasónk erre válaszul küldte el a közeli balinkai fejlesztés képeit, amihez képest Kincsesbánya lucernával feltört bringaútja maga az osztrák Duna-menti tüköraszfalt. Nézzük, hogy épül ma kerékpárosbarát település 100 millió forintos támogatásból.
Kincsesbányától nem olyan messze található Balinka település, ahol most többféle felújítás is volt. A közeli kempingből és odafelé festettek föl keréknyomot, a régen és most is gyalázatos állapotban lévő útra. Olyan mint valami akadálypálya, néhány ugratóval. Mondhatnánk azt hogy vicces, de inkább szégyen hogy 2019-ben ilyet meg mernek csinálni.
– írta olvasónk.
Azért az önkormányzat épülete előtt kicserélték az aszfaltot és mindent szépen rendbe raktak, tette hozzá.
![Kerékpárnyom a balinkai önkormányzat épülete előtt](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2852/28520/285207/28520717_f5df861711cab83bdef741b2cbfcc8c8_wm.jpg)
Balinka tavaly nyert el egy 100 millió forintos támogatást fenntartható települési közlekedésfejlesztésre, ami közútépítés, új lámpák, és forgalomcsillapítás mellett Balinka kerékpárosbarát településsé formálását is tartalmazta, konkrétan Balinka és a Gaja-völgyi táborok összekötését kerékpáros nyommal 1400 méter hosszon. Ez lett belőle.
Kerestük az ügyben a település polgármesterét, aki a cikk megjelenéséig nem válaszolt. Ha megérkezik a válasza, frissítjük cikkünket.
Frissítés:
Válaszolt cikkünkre Wéninger László, Balinka polgármestere. A levél lényege, hogy - mint azt írtuk is -, a 100 millióból nemcsak a kerékpáros fejlesztésre költöttek. A cikkben kritizált kerékpáros fejlesztésre, miszerint tulajdonképpen kátyúk fölé, rossz minőségű aszfaltra festették fel a kerékpárnyom jelzést, annyit reagált a polgármester, hogy az út nem az önkormányzat (hanem az állam) tulajdona, a kérdésben nem illetékes. A levél teljes terjedelmében:
Balinka település 2, egymástól 5 km-re található településrészből áll (Balinka és Mecsér), amelyek egyik jellegzetessége, hogy mindkettőn állami közút halad át. Évtizedes probléma volt eddig, hogy - forrás hiány miatt - a település lakóinak és az ide látogatóknak nem volt biztosított a biztonságos gyalogos közlekedés a közutak mentén.
Balinka önkormányzata élve a TOP (Területi Operatív Program) pályázati kiírások adta lehetőséggel, pályázatot nyújtott be Balinka - Fenntartható települési közlekedésfejlesztés; címmel, amelyen végül bruttó 100 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert. A tervezés során az elsődleges és legfontosabb szempont a - már említett - biztonságos gyalogos és közösségi közlekedés feltételeinek kialakítása volt. Másodsorban a pályázati kiírásban előírt kerékpáros barát településhez kapcsolódó elemek tervezése. A 100 millió forint közel 15 %-át kötelezően a projekt egyéb költségeire kellett tartalékolni, ill. fordítani, így többek között a tervezésre, engedélyezésre, közbeszerzésre, ingatlan vásárlásra, műszaki ellenőrre, projekt menedzselésre, szemléletformálása, tartalékkeretre stb.
A megmaradt összegből (85 millió forint) az alábbi beruházásokat, felújításokat tudtuk megvalósítani:
- Mecsér településrészen gyalogátkelőhelyet az előírt járda-összeköttetéssel és megvilágítással, új buszvárók telepítését, felszíni vízelvezetést, közúti jelzőtáblák kihelyezését és a minimálisan szükséges burkolatjavításokat.
- Mecsér településrész Mór felőli településkapujánál optikai forgalomcsillapítást (útszéljelzők sűrítése, lassító haránt csíkozás), közúti jelzőtáblák kihelyezését.
- Balinka településrész Bakonycsernye felőli településkapujánál optikai forgalomcsillapítást (útszéljelzők sűrítése, lassító haránt csíkozás), közúti jelzőtáblák kihelyezését.
- Balinka településközpontban (Polgármesteri Hivatal környezete) gyalogátkelőhelyet az előírt járda-összeköttetéssel és megvilágítással, gépjármű parkolót, buszöblök szabványosítását, új buszperonok építését, új buszváró telepítését, felszíni vízelvezetést, 90 m-en teljes burkolatfelújítást, kerékpártároló kialakítását, közúti jelzőtáblák kihelyezését.
- Balinka Bodajk felőli településkapujánál gyalogátkelőhelyet az előírt járda-összeköttetéssel és megvilágítással, új buszvárók telepítését, közúti jelzőtáblák kihelyezését, felszíni vízelvezetést és a buszöblök burkolatjavítását.
- Balinka lakott településhatára (táborok) és a Varjúvári buszváró között 200 m-es gyalogút (járda) építését a Gaja - patakon átívelő híddal, gyalogút melletti közvilágítás kiépítését, új buszváró telepítését, buszöböl burkolatjavítását, közúti jelzőtáblák kihelyezését.
- Balinka településközpont és a lakott településhatár (táborok) összekötése kerékpáros nyommal 1400 m hosszon, legszükségesebb padkarendezéssel, foltszerű burkolatjavítással, közúti jelzőtáblák kihelyezését.
Az kerékpáros nyommal érintett út minőségére vonatkozó kritikára - mivel az nem Balinka község tulajdona és nem is kezelője az önkormányzat - nem vagyok illetékes a válaszadásra, de bízunk abban, hogy a közeljövőben ezek a közutak is felújításra kerülnek, írta a polgármester.
(Borítókép: Új kerékpárnyomok Balinkán. Fotó: Olvasói fotó / Index)
Rovataink a Facebookon