Eltüntették a vezetés közbeni telefonálásról szóló tanulmányt

2009.07.22. 12:38
Politikai okokból tartotta vissza évekig az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal a vezetés közbeni mobilozás veszélyeiről szóló tanulmányát, amely többek között arra is rámutat, hogy pusztán a mobilhasználat betiltása nem megoldás, a kihangosított telefon is elvonja a vezető figyelmét. A hivatalt a Kongresszusbók instruálták, foglalkozzon csak a biztonsági adatokkal, és ne szóljoni bele gazdasági ügyekbe.

Egy tízezer fős kutatáson alapuló 2003-as tanulmányt kerített elő a napokban a New York Times. Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (National Highway Traffic Safety Administration) az Egyesült Államokban fellelhető összes adatot felhasználva részletesen elemzte a vezetés közbeni mobiltelefon-használta kockázatait, és felismerte, hogy a telefonálás egyre komolyabb veszélyforrás az amerikai utakon. A több mint kétszázötven oldalas tanulmány mégis fiókban maradt, mert vezető politikusok lobbiérdekeket sejtettek a megállapításai mögött.

A visszatartás okairól Jeffrey Runge, a hivatal korábbi vezetője azt mondta a New York Timesnak, hogy nem akart szembekerülni bizonyos kongresszusi tagokkal, akik úgy ítélték meg, hogy jobb, ha a kutatók az adatok elemzésénél maradnak, és nem szólnak bele a mobilos cégek ügyeibe.

Az ellentábor ugyanakkor támadja a közlekedési minisztériumot, amiért nem lépett fel határozottan a vezetést veszélyeztető, a figyelmet elvonó tevékenységek ellen, amelyek a halálos közlekedési balesetek számának növekedéséhez és helytelen vezetési gyakorlat elterjedéséhez vezetnek.

Iszik vagy telefonál

A New York Times a hét elején tette fel honlapjára a tanulmány megállapításait. A kutatásból kiderült, hogy 2000 és 2002 között négy százalékról hat százalékra nőtt a vezetés közben mobilozók aránya. Hatósági becslések szerint 2002-ben a telefonálás rovására 955 halálos, és 240 ezer kevésbé súlyos kimenetelű baleset volt írható.

A közlekedésbiztonsági hivatal azt az ajánlást fogalmazta meg, hogy „az autósok vezetés közben ne használjanak mobilt, csak vészhelyzetben”. Azt nem javasolták, hogy törvényileg tiltsák meg a vezetés közbeni, kihangosítás nélküli mobilozást, mivel az nem oldaná meg a problémát. Sőt az autósok azt gondolhatnák, hogy a kihangosítás biztonságosabb.

A tanulmány azonban leszögezte: a baj gyökere, hogy a mobilon való beszélgetés – kihangosítóval vagy anélkül – mindenképpen elvonja a vezető figyelmét az útról.

Már a 2003 adatok alapján is megállapítható volt, hogy a telefonáló autósoknál négyszer nagyobb a baleset veszélye, mint a figyelmét meg nem osztó vezetőknél. A kutatók azt állították, hogy a kockázat egy erősen részeg vezetőével egyezik meg. A telefonálás az amerikai statisztikák alapján a nyolcezrelékes alkoholszinthez hasonlítható.