Eltüntették a vezetés közbeni telefonálásról szóló tanulmányt
További Külföld cikkek
-
Magyarország vetett gátat Ukrajna EU-csatlakozási folyamatának, itt a külügy válasza, hogy miért
- Földrengések sorozata rázta meg Dél-Olaszországot, készenlétben állnak a hatóságok
- Amerikai külügyminiszter: a Hamász nem maradhat uralkodó erő Gázában
- A Kreml-véreb Putyin vagy a kínai kommunista diktátor? – Alice Weidel olyan kérdést kapott, hogy elképedt
- Hűségesküt tett az Iszlám Államnak a szír férfi, aki több embert megkéselt Ausztriában
Egy tízezer fős kutatáson alapuló 2003-as tanulmányt kerített elő a napokban a New York Times. Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (National Highway Traffic Safety Administration) az Egyesült Államokban fellelhető összes adatot felhasználva részletesen elemzte a vezetés közbeni mobiltelefon-használta kockázatait, és felismerte, hogy a telefonálás egyre komolyabb veszélyforrás az amerikai utakon. A több mint kétszázötven oldalas tanulmány mégis fiókban maradt, mert vezető politikusok lobbiérdekeket sejtettek a megállapításai mögött.
A visszatartás okairól Jeffrey Runge, a hivatal korábbi vezetője azt mondta a New York Timesnak, hogy nem akart szembekerülni bizonyos kongresszusi tagokkal, akik úgy ítélték meg, hogy jobb, ha a kutatók az adatok elemzésénél maradnak, és nem szólnak bele a mobilos cégek ügyeibe.
Az ellentábor ugyanakkor támadja a közlekedési minisztériumot, amiért nem lépett fel határozottan a vezetést veszélyeztető, a figyelmet elvonó tevékenységek ellen, amelyek a halálos közlekedési balesetek számának növekedéséhez és helytelen vezetési gyakorlat elterjedéséhez vezetnek.
Iszik vagy telefonál
A New York Times a hét elején tette fel honlapjára a tanulmány megállapításait. A kutatásból kiderült, hogy 2000 és 2002 között négy százalékról hat százalékra nőtt a vezetés közben mobilozók aránya. Hatósági becslések szerint 2002-ben a telefonálás rovására 955 halálos, és 240 ezer kevésbé súlyos kimenetelű baleset volt írható.
A közlekedésbiztonsági hivatal azt az ajánlást fogalmazta meg, hogy „az autósok vezetés közben ne használjanak mobilt, csak vészhelyzetben”. Azt nem javasolták, hogy törvényileg tiltsák meg a vezetés közbeni, kihangosítás nélküli mobilozást, mivel az nem oldaná meg a problémát. Sőt az autósok azt gondolhatnák, hogy a kihangosítás biztonságosabb.
A tanulmány azonban leszögezte: a baj gyökere, hogy a mobilon való beszélgetés – kihangosítóval vagy anélkül – mindenképpen elvonja a vezető figyelmét az útról.
Már a 2003 adatok alapján is megállapítható volt, hogy a telefonáló autósoknál négyszer nagyobb a baleset veszélye, mint a figyelmét meg nem osztó vezetőknél. A kutatók azt állították, hogy a kockázat egy erősen részeg vezetőével egyezik meg. A telefonálás az amerikai statisztikák alapján a nyolcezrelékes alkoholszinthez hasonlítható.