Valószínűleg nem a Tu-154-es gép okozta a tragédiát
A lengyel elnöki gép okozott már ijedtséget 2008-ban. A hajtómű hibája miatt Kaczyński nem tudott időben felszállni Mongóliából, és másik járaton kellett Tokióba utaznia. Egy héttel később a Szöulba vezető útján egy légörvény fogott ki a gépen.
Ugyanakkor a gépet alig néhány hónapja, 2009 decemberében teljesen átvizsgálták. Ilyenkor nem úgy történik a vizsgáztatás, mint egy autónál, hanem az utolsó szegecsig mindent átvizsgálnak, minősítenek. Ha egy alkatrész eléri a maximális repülési időtartamát, akkor is kicserélik, ha látszólag semmi baja.
Lövések már voltak
A Tu-154-es gépek 1972 óta szállítanak utasokat, és 1988-ra jelentősen átalakították. A típus legfőbb hibája a magas fogyasztás, a légitársaságok főleg emiatt vonták ki a forgalomból. Összsen 923 Tu-154-es készült, és ebből 66 semmisült meg. Ezek többsége azonban nem meghibásodás miatt zuhant le.
Öt gépet terroristák lőttek le, egy gépet pedig egy ukrán hadgyakorlaton kilőtt rakéta talált el. Több esetben az extrém időjárás okozott problémát, és olyan is előfordult, hogy egy csődbe ment légitársaság spórolt a kerozinon, és a gép néhány kilométerrel a cél előtt lezuhant. A 2002 júliusában bekövetkezett ütközésért a svájci légiirányítók a felelősséget magukra vállalták, de a pilóták is hibáztak.
Lech Kaczyński és a lengyel delegáció tragédiájában sokkal nagyobb szerepe lehet a reptérnek és a pilótának, mint a repülőgépnek. A szmolenszki reptéren ugyanis nincs leszállítórendszer, ezért csak jó látási viszonyok közt lehet landolni. Az elnöki gép pilótájának az irányítóközpont elmondta, hogy köd van, ennek ellenére megpróbálta letenni a gépet.
A pilóták a futópálya elejére próbálják letenni a gépet, és elképzelhető, hogy a pilóta a szabályosnál alacsonyabb megközelítésre törekedett. Valószínűleg a ködtől nem látszottak a fák, amelyekbe beleütköztek, írja egy szakértő.