Cecília
7 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

Több német bukott már bele plágiumba

2012.03.28. 11:34
A vizsgálóbizottság jelentésének híre az angol és német nyelvű sajtóhoz is eljutott. A Welt és a Spiegel is megírta, hogy Schmitt Pál plagizált, és párhuzamot vontak Karl-Theodor zu Guttenberg védelmi miniszterrel, akinek doktori címéről és hivataláról is le kellett mondania, miután kiderült, hogy plagizált. Érdekes módon mindenhol 250 oldalasnak mondják a kifogásolt disszertációt a valóságos 225-tel szemben.

A Weltben arról írtak, hogy Schmitt 180, és további 17 oldalt másolt le a 250 oldalas kisdoktori disszertációjához. (Valójában 213 oldalt vett át mástól a táblázatokkal együtt 225 oldalas dolgozatába.) A cikk szerint a vizsgálóbizottság jelentése az egyetemet tette felelőssé, hogy nem hívta fel Schmitt figyelmét arra, hogy a dolgozat nem megfelelő, ráadásul kerüli a plágium kifejezést. Az, hogy az egyetem a felelősséget el akarja tolni magától, a kormány kritikusait igazolja, akik szerint a köztársasági elnök Orbán Viktor miniszterelnök jobbkeze – vonja le a konklúziót a konzervatív lap. Végül megemlíti, hogy tavaly a CSU-s Karl-Theodor zu Guttenberg német védelmi miniszternek kellett lemondania hivataláról – miután kiderült, hogy plagizált a disszertációjában –, majd a doktori címét is elvették.

Karl-Theodor zu Guttenberg
Karl-Theodor zu Guttenberg
Fotó: John Macdougall

A német dominó

A Spiegel gyakorlatilag ugyanezt írta meg, de jobban részletezte Guttenberg esetét: az ügye után lavina indult el Németországban, több doktorit is megvizsgáltak a VroniPlag nevű platformmal. Ennek eredményeként a tübingeni egyetem 2011-ben visszavonta a CDU-s Matthias Pröfrock, a waiblingeni tartományi gyűlés egyik képviselőjének doktori címét. Az FDP-s Silvana Koch-Merin volt európai parlamenti alelnök is lebukott: ő a heidelbergi egyetemen doktorált, de ezután lemondott a tisztségeiről, csak EP-s mandátumát tartotta meg. Szintén FDP-s az iráni származású Bijan Djir-Sarait, akitől a kölni egyetem vonta meg a doktori címet, valamint Jorgo Chatzimarkakis, akitől a bonni. Mindhárman a karlsruhei közigazgatási bíróság elé vitték az ügyüket. Az SPD-s Uwe Brinkmanntól a hamburgi egyetem vette el a címét. Edmund Stoiber gyerekei ugyanebbe buktak bele: a korábbi bajor miniszterelnök lányától, Veronika Saßtól, aki a CSU elnöke volt, a konstanzi egyetem vette vissza a doktoriját, míg fia, a szintén CSU-s Dominic Stoiber ellen éppen most folytatnak plágiumvizsgálatot az innsbrucki egyetemen.

Ezen kívül még az osztrák Standard is beszámolt a bizottság jelentéséről, valamint az ORF tévécsatorna honlapján is megjelent a hír. A Tiroler Tageszeitungban a vizsgálat eredményén kívül a magyar ellenzéki pártok reakcióiról is írtak . Az MSZP szerint Schmitt nem méltó arra, hogy köztársasági elnök lehessen. Az LMP Orbán szavait idézve hangsúlyozta, hogy Magyarország már nem lehet az a következmények nélküli ország, ami az elmúlt nyolc évben volt. A Demokratikus Koalíciót vezető Gyurcsány Ferenc szerint tüntetni kell Schmitt Pál lemondatásáért. A Jobbik is szorgalmazza Schmitt lemondását, és úgy véli, hogy ha a Fidesz nem kérte a köztársasági elnök lemondását, akkor bebizonyította, hogy fontosabb nekik a káderek megtartása, mint a közélet tisztasága – írja a tiroli lap.

Nyugaton is bírálták a döntést

Egy vizsgálat felmentette Schmitt Pál magyar köztársasági elnököt a vád alól, hogy plagizálta doktori értekezését, egyben bírálta az egyetemet, amiért nem szúrták ki, hogy a szöveg nagy része meglehetősen hasonlít más akadémikusok munkájára – írja az Irish Times budapesti tudósítója.

Az AP hírét idézve több amerikai lap is beszámolt a bizottság jelentéséről. Az AP első rövidhíre azzal a címmel jelent meg a Seattle Times-on és a CBS News-on is, hogy "A magyar köztársasági elnököt tisztázták a plágium alól". Mint írják, annak ellenére mondták ezt ki, hogy hibák hosszú sorát követte el, és sok más forrásból másolt oldalt is felhasznált.

Az AP hosszabb beszámolójában – amelyet az ABC News is közölt – azt írja, hogy a köztársasági elnök értekezését szakértők szerint nagyrészt másolták, és Karl-Theodor zu Guttenberg esetét is megemlítik.

A francia lapok közül az AP-re hivatkozva a Le Nouvel Observateur is beszámolt a fejleményekről.