Erzsébet
1 °C
4 °C

Leszakadt egy viadukt Olaszországban, harmincnál is többen haltak meg

2018-08-14T121436Z 1783453220 RC18309A7C30 RTRMADP 3 ITALY-MOTOR
2018.08.14. 12:38 Módosítva: 2018-08-15 00:15:31

Fontosabb részletek: 

  • Összeomlott a Genova felett húzódó Polcevera-viadukt az A10-es autópályán.
  • 8-10 autó és kamion zuhant 40 méteres mélységbe.
  • Legalább 35-en haltak meg, az olasz miniszterelnök hivatalosan 26 halálos áldozatról beszélt. A sérültek közül 13 került kórházba, közülük 5 állapota válságos.
  • Hét túlélőt sikerült kimenteni, a mentés vezetője szerint kedden késő este után már nem sikerült több életre utaló jelet venniük a romok alól.
  • A tragédiát a hatvanas években épült híd szerkezeti hibái vagy a viharos időjárás okozhatták. Több szemtanú számolt be egy hatalmas villámcsapásról.
  • Az olasz autópályakezelő illetékese azt mondta: a katasztrófa nem volt előre látható, a hidat a törvényi előírásoknál többször ellenőrizték.

Leszakadt egy viadukt az olaszországi A10-es autópályán Genova felett kedd dél előtt nem sokkal. A balesetben a tűzoltóság vezetője szerint legalább 35-en haltak meg, és 13 sérült került kórházba, közülük 5 állapota válságos. A sok súlyos sérült miatt a halálos áldozatok száma még emelkedhet, mondta Matteo Salvini olasz belügyminiszter. 

Két olasz újság arról ír, hogy gyermek is van a halálos áldozatok között, később kiderült, hogy egy gyermek bizonyosan életét vesztette a katasztrófában. A milánói magyar főkonzulátus eddigi információi szerint nincs magyar érintettje a tragédiának, közölte a magyar külügyminisztérium. 

Az A10-es autópálya a francia határon fekvő Ventimigliával köti össze Genovát. A kedden kora délután beomlott, kétszer kétsávos Polcevera-viadukt a hatvanas években épült, a helyi köznyelv a tervezője után Morandi-hídnak is nevezi. 

A viadukt alatt vasúti sínek, bevásárlóközpontok, raktárak, és néhány lakóépület van. Szemtanúk azt mondták: egy villámcsapás után először az egyik, 90 méter magas pilon omlott le. A híd ekkor még nem szakadt le, de remegett az egész építmény, majd beomlott az autópálya is. Ez látható ezen a videón.

Egy Olaszországban dolgozó újságíró azt twittelte, hogy a híd 200 méteres (a frissebb információk szerint kb. 80 méteres) szakasza omlott le, és legalább 8 autó van a romok alatt. Az olasz sajtónak egy szemtanú azt mondta: kb. 10 autó ment éppen a hídon, amikor az összeomlott.

Több teherautó a viadukt alatt futó Polcevera folyóba zuhant. 35 autó és három kamion érintett a balesetben, ami nem jelenti azt, hogy ennyi zuhant le a hídról. 

A tűzoltók, mentők, rendőrök a helyszínen vannak. A romok között keresőkutyás csoport, illetve hőkamerás egységek is kutatnak az áldozatok után. Hét embert élve találtak meg a romok alatt, őket sikerült kimenteni. A Sky News értesülései szerint kedden este magyar idő szerint fél tizenegykor még sikerült életjeleket fogni a romok alól, nem egészen egy órával később viszont már arról számoltak be a kutatás szésztvevői, hogy nem találtak túlélőkre utaló jeleket.

A Corriere della Sera idéz egy tanút, aki hallotta a robajt, ami után mezítlábas, halálra vált emberek rohantak felé a romok felől. "Borzalmas volt, láttam a hidat összeomlani" - mondta egy másik tanú. Épp álltunk a sorban, mögöttünk történt, aztán nem láttam semmit." 

Egy másik szemtanú arról beszélt, hogy a viharos időben egy villám csapott be, és utána dőlt össze a híd. Egy ember a helyi olasz újságnak arról beszélt: szinte minden nap jár a Morandi-hídon, ami kedden a szokásosnál jobban remegett. Hazament, és negyed óra múlva összeomlott a híd.  

A helyszínen készült képeket és videókat a Google Maps utcanézetével összehasonlítva az látható, hogy a hatalmas betonelemek szerencsére nem a lakóházakra omlottak rá. Két ember így is otthonában sérült meg: egy 75 évnél idősebb nő a híd összeomlása utáni por belélegzésétől lett rosszul, egy harmincas éveiben járó férfi pedig súlyos fejsérülést szenvedett. A környéken lévő lakóházakat evakuálták.hid jav

Augusztus 15. Olaszországban Mária mennybemenetele és a Ferragosto (augusztusi pihenés) ünnepe, amikor sok olasz a tengerhez indul nyaralni. Emiatt már kedden többen voltak úton, mint egy átlagos hétköznapon. A katasztrófa után készült légifelvételen (cikkünkben lejjebb találja meg) látszik, hogy sok autósnak és kamionosnak csak másodperceken és a szerencsén múlt az élete: a híd épen maradt részén több jármű áll most is. Van, amelyik csak pár méterre állt meg a szakadék szélétől.

Az olasz sajtó azt valószínűsíti, hogy a tragédiát a viadukt szerkezeti hibája okozta, de a katasztrófában szerepe lehetett annak is, hogy hirtelen erős vihar csapott le a környékre. A forgalmas viadukton két év évvel ezelőtt felújítási munkálatokat végeztek, de nem azon a szakaszon, amely most leomlott. A Twitteren több olyan kép jelent meg, amely a híd betonszerkezetének meggyengülését mutatja. 

"A híd váratlanul omlott össze, a katasztrófa nem volt előre látható. A hidat folyamatosan ellenőrizték, még a törvény által előírtnál is többször" - mondta Stefano Marigliani, az olasz autópálya-kezelő (ASPI)  genovai területi igazgatója.  Marigliani szerint a jelen helyzetben lehetetlen meghatározni, mi okozta a tragédiát.  

Danilo Toninelli, infrastruktúráért felelős miniszter azt mondta: elfogadhatatlan a híd összeomlása. Ha kiderül, hogy ebben emberi mulasztás játszott szerepet, akkor "annak, aki hibázott, meg kell fizetnie érte". A miniszter azt mondta: ugyan folyamatosan voltak felújítások a hídon, de éppen zajlott egy 20 millió eurós javítás tendereztetése. A minisztérium most az összes régebbi híd állapotáról jelentést kér. Olaszországban sok híd és viadukt épült a hatvanas években, de ezek karbantartása és ellenőrzése korábban nem volt kielégítő.   

Antonio Brencich, a genovai egyetem építőmérnöki karának professzora egy rádióinterjúban azt mondta: a híd a komoly korróziós problémák miatt folyamatos karbantartás alatt állt. A szakember szerint a katasztrófát a hatvanas években alkalmazott építési technológia okozhatta, a híd összeomlásához a villámcsapásnak semmi köze nincs. 

A katasztrófa miatt lezárták az A10-es autópályát, és ezzel megszűnt az egyik fő útvonal a genovai Kolombusz Kristóf repülőtérre. Az 1182 méter hosszú hidat a római székhelyű Atlanta nevű társaság kezelte. A katasztrófa után az Atlanta részvényei zuhanásba kezdtek a tőzsdén.

"Ilyen katasztrófáknak nem szabadna megtörténniük egy olyan civilizált országban, mint Olaszország" - mondta Eduardo Rixi olasz közlekedési miniszterhelyettes. 2009 óta legalább négy hídbaleset történt Olaszországban, de ennyi áldozatot egyik szerencsétlenség sem követelt. 2009 áprilisában a Pó folyó áradása miatt omlott össze egy híd, egy sérült volt a balesetben. 2016 októberében Leccóban egy különleges terhet szállító, 108 tonnás teherautó hajtott a hídra, ami leszakadt, egy ember meghalt, öten megsérültek. Tavaly márciusban két halálos áldozattal és három sérülttel járó híd-összeomlás történt Ancona térségében. Halálos áldozata szerencsére nem volt, de emlékezetes eset volt még a szicíliai Scorciavacche-viadukt beomlása 2015 január 5-én, a 13 millió euróból épített útszakasz az átadását követő két héttel szakadt le.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?