Százezer ember repülőjáratát törölték az 5G miatt
További Külföld cikkek
- Különös dologra hívták fel a figyelmet Vlagyimir Putyin beszédével kapcsolatban
- Nagy bejelentést tett Putyin, Moszkva nem adja fel az egyik legfontosabb vállalását
- Populisták versenyével zárják a választási szuperévet Romániában
- Kegyetlenül meggyilkolta saját gyermekeit egy nő, életfogytiglanra ítélték
- Soha nem látott veszélyekről beszélt Trump tanácsadója: Putyin nem akar tárgyalni, egész Ukrajnát akarja
Több nemzetközi légitársaság bejelentette szerdán, hogy törlik az Egyesült Államokba érkező vagy onnan induló járataikat, mivel attól tartanak, hogy az aznap üzembe helyezett 5G-hálózatok megzavarhatják a repülőgépek kritikusan fontos berendezéseit.
A problémára már decemberben is figyelmeztetett két légitársaság, hétfőn pedig a nemzetközi polgári és teherforgalmi légitársaságok vezetői már egy nyílt levélben fordultak az illetékes kormányzati intézményekhez.
Ebben azt írták, hogy az AT&T és a Verizon nevű távközlési cégek új 5G-hálózati infrastruktúrájának üzembe helyezése – amely a repülőgépek által is használt C-sávon működik – jelentős zavarokat okozhat a légi közlekedésben szerdán.
Ez azt jelenti, hogy egy, a tegnapihoz hasonló napon több mint 1100 járatot kell lemondani, és mintegy 100 ezer utast tennénk ki a járatok törlésének, átirányításának és a késésnek
– állt a levélben, amelyben arra is felhívták a figyelmet, hogy a polgári járatok mellett a kereskedelmi szállítások is késhetnek, és ez a cégeknek, vállalkozásoknak is komoly nehézségeket okozhat.
A légitársaságok közül az Emirates Airlines, az Air India, az All Nippon Airways és a Japan Airlines már amerikai idő szerint kedd este törölte számos járatát.
Szorosan együttműködünk a repülőgépgyártókkal és az illetékes hatóságokkal az üzemeltetési problémák megoldása érdekében, és várjuk, hogy a lehető leghamarabb újraindíthassuk járatainkat az Egyesült Államokba
– áll az Emirates Airlines közleményében.
Az Emirates összesen kilenc amerikai városban függesztette fel járatait, míg az Air India négy városban. Az All Nippon Airways és a Japan Airlines is több városba vagy városból érkező járatokat törölt, ezek közül azonban néhányat „sikerült megmenteniük” azáltal, hogy a közlekedő repülőgépeket Boeing 787-esekkel váltották fel.
A C-sáv egy olyan frekvenciatartomány, amely a 2,4 és 5,0 gigahertzes frekvenciacsatornák között helyezkedik el. Az amerikai szövetségi légügyi felügyelet, az FAA (Federal Aviation Administration) szerint a tartományban folytatott adatforgalmazás zavart okozhat a repülőgépek rendkívül érzékeny elektronikus rendszerei számára, ellehetetlenítve ezzel a rossz látási viszonyok közötti navigációt.
Az AT&T és a Verizon tavaly nyerte el a C-sáv használati jogát egy 80 milliárd dolláros tenderen. A szolgáltatás üzembe helyezését a légitársaságok ellenállása miatt már így is két héttel elhalasztották. A kéthetes halasztás szerdán járt le, de még kedden jelezték a távközlési cégek, hogy egyes repülőterek közelében elhalasztják a tornyok üzembe helyezését. Ennek ellenére az 5G-hálózat indítása még így is járattörlésekhez vezetett az amerikai reptereken.
Európában egyébként ugyanez az 5G-infrastruktúra számos helyen már működik. Viszont az Európai Unió 2019-ben ennek frekvenciáját 3,4 és 3,8 gigahertz közt határozta meg, vagyis jóval szűkebb sávban, mint az amerikaiaknál látott 2,4 és 5 közti. Az Európai Unió légbiztonsági ügynöksége (EASA) december 17-én közölte, hogy a probléma kizárólag az amerikai légtereket érinti, Európában még nem észleltek problémát az 5G miatt.
(MTI, Reuters)
(Borítókép: AaronP / Bauer-Griffin / GC Images)