- Külföld
- nepál
- lezuhant
- repülőgép
- repülő
- yeti airways
- repülőgép-szerencsétlenség
- katasztrófa
- zuhanás
- feketedoboz
- ázsia
Újabb részletek derültek ki a nepáli repülőgép-katasztrófáról
További Külföld cikkek
- Oroszország azzal támadja az Egyesült Királyságot, hogy Ukrajna oldalán belépett a háborúba
- Vlagyimir Putyin belebukhat, ha meghozza ezt a súlyos döntést
- Megint kitört a hírhedt vulkán, lávafolyam indult a tűzhányóból
- Rosszul lett egy utas a repülőn, Ursula von der Leyen sietett a segítségére
- Elfogatóparancsot adtak ki Benjamin Netanjahu ellen
Dzsagganát Niroula, a nepáli polgári repülési hatóság szóvivője csütörtökön közölte: a pokharai reptéren előreláthatólag még február végéig nem lesz üzembe helyezve a szóban forgó rendszer – számolt be az MTI.
Az ILS nagyban elősegíti a biztonságos landolást. A rendszer rádiókapcsolatot teremt a repülőgép és a földfelszíni jeladók között, kijelöli a pilóták számára a repülési irányt, végül a fel- és leszállópálya középvonalához navigálja a gépet.
Nagyobb, forgalmasabb reptereken az ILS alapvető berendezésnek számít, a nepáli szerencsétlenség helyszínén azonban
a műszeres leszállító rendszer a reptér január elsejei átadásakor még nem működött.
A pilóták egyetértenek abban, hogy Nepálban gyakran különösen nehéz feladat a landolás. A nepáli polgári repülési hatóság 2019-es biztonsági jelentése az ország „kedvezőtlen domborzatát és szélsőséges időjárását” nevezte meg a repülésre veszélyt jelentő legsúlyosabb körülményekként.
Műszaki problémára gyanakodnak
Jóllehet az ILS nélküli landolás rendkívül nehéz, szemtanúk szerint a baleset idején kedvezőek voltak az időjárási viszonyok. Egy tapasztalt indiai pilóta, Amit Szing az AP hírügynökségnek elmondta: az ILS hiánya nagyban hozzájárulhatott a tragédiához. Szing szerint a repülőgép utolsó pár másodpercét rögzítő videófelvételeken látható, hogy a gép valamilyen műszaki problémával is küszködött.
A baleset okát továbbra is vizsgálják. A repülési adatokat és a pilótafülke hangfelvételét tartalmazó feketedobozt hétfőn találták meg a roncsok között. A katmandui francia nagykövetség közölte, hogy a nepáli hatóságok mellett a repülőgép-baleseteket vizsgáló francia hatóság is részt vesz a munkában, a feketedoboz tartalmát így több helyszínen is megvizsgálják.
Nepálban más problémák is vannak
Nepálban nem csak az ottani földrajzi viszonyokkal és az infrastruktúrával vannak problémák:
az Európai Unió 2013-ban biztonsági előírásokra hivatkozva kitiltotta a területéről a Nepálból induló gépeket.
Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) 2017-ben ugyan javulásokról számolt be a nepáli légi közlekedés terén, de az EU továbbra is tartja magát a tíz évvel ezelőtt meghozott rendelkezéséhez.
A Yeti Airways ATR 72-es típusú gépét múlt vasárnap érte a katasztrófa. Már csak másodpercekre volt a földet éréstől, amikor egy szurdokba zuhant. A fővárosból, Katmanduból Pokharába tartó járaton 72 ember tartózkodott, a balesetet senki sem élte túl.
Puspa Kamal Dahal nepáli miniszterelnök csütörtökön ellátogatott az áldozatok családtagjaihoz, és külön kérte az illetékes hatóságokat, hogy mihamarabb végezzék el a holttestek azonosítását, hogy a hozzátartozók végső búcsút vehessenek szeretteiktől. A szakemberek munkáját nehezíti viszont, hogy a repülőgép földet érés után kigyulladt, emiatt különösen nehéz az áldozatok azonosítása.