Fájdalmas átállás előtt a szlovák autóipar

GettyImages-2678294
2023.02.13. 15:16
Jobbára a német autóipari óriáscégek segítségével Szlovákia az autógyártás fellegvárává vált, ahol egy főre vetítve több autót gyártanak, mint bármely más országban a világon. De vajon a szlovák autógyártás túléli-e a belső égésű motorok korszakának leáldozását? A kérdés Magyarországra is igaz.

Szlovákiában is terjednek az elektromos autókra kiadott – a magyarhoz hasonló – türkizzöld rendszámtáblák. A szlovák kormány 8000 euróval, csaknem 3,2 millió forinttal támogatja egy új, tisztán elektromos autó vásárlását, miközben eurómilliókat fektetnek a töltő-infrastruktúra bővítésébe.

A kelet-európai állam e-mobilitás irányába történő átalakulása és jelenlegi, az alacsony bérköltségen alapuló üzleti modellje egyaránt gyerekcipőben jár – állapította meg a Deutsche Welle.

Tavalyelőtt, 2021-ben mintegy egymillió új autó gördült le a szlovákiai gyártósorokról, ami az ország 5,4 milliós lakosságához képest világcsúcs. A szlovák autóipar közel 13 százalékkal járul hozzá a GDP-hez. Összehasonlításul: a német autóipar a német GDP csupán 5 százalékát termeli.

Magyarországon a nagy autógyártók közvetlen hozzájárulása a GDP-hez 5-6 százalék, de a beszállítók és szolgáltatók további 8-9 százalékot tesznek ehhez – írta korábban az Index.

A Szlovákiában gyártott autók elsősorban az európai piacra kerülnek, és az ország teljes exportjának egyharmadát teszik ki.

Északi szomszédunk növekedési motorját azonban – átvitt értelemben – még mindig a fosszilis tüzelőanyagok hajtják, így a további növekedés hatalmas kihívást jelent az iparág átalakulása közepette.

Alig egy évtized maradt az átalakulásra

Az Európai Unió mobilitási stratégiája szerint 2035-től csak nulla károsanyag-kibocsátású autót lehet majd értékesíteni. Valamivel több mint egy évtized múlva az unióban gyakorlatilag betiltják a belső égésű motorral hajtott új furgonok és személygépkocsik forgalmazását.

A szlovákiai autógyártók 2013-ban kezdtek felkészülni a váltásra, amikor a német Volkswagen elindította kisautójának gyártását pozsonyi gyárában. Tavalyelőtt valamivel több mint negyvenezer e-up!-ot szállítottak le, a tavalyi adatok még nem állnak rendelkezésre.

Ugyanakkor a pozsonyi üzem kapacitása 2021-ben évi 309 ezer jármű volt. Igaz, hibrideket is kezdtek összeszerelni.

A kiguruló autók többségét viszont még mindig hagyományos, belső égésű motor hajtja, így egyre nyilvánvalóbbá válnak a jövőbeni termelés kihívásai.

Az elektromos motorokat sokkal egyszerűbb megépíteni, kevesebb alkatrészt, kevesebb munkát és végső soron kevesebb alkalmazottat igényelnek. Következésképpen a szlovák autóipar fájdalmas átmenet előtt áll.

A legrosszabb forgatókönyv esetében a GDP 10 százalékkal csökkenhet

– állítja egy pozsonyi agytröszt tanulmánya, amely az autóipar átalakulását elemezte. Legjobb esetben akár nyolcezer új munkahely létrehozásával számolnak, de csak akkor, ha a kulcsfontosságú alkatrészek, például az akkumulátorok gyártása az országban történik.

Az állami támogatás helyett a know-how a fontos

Szlovákia örülhet, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártója az országot választotta gyártási helyszínül – mondta a pozsonyi Gazdasági és Társadalomtudományi Intézet munkatársa.

De ha a Volkswagen úgy dönt, hogy Németországban gyártja elektromos autóit, akkor Szlovákiában semmilyen lehetőség sem marad

– tette hozzá Radovan Durana.

A német konszern már most is a szászországi Zwickauban gyártja ID.3-as és ID.4-es elektromos modelljeit, az e-up!-hoz Braunschweigben készülnek az akkumulátorok, az e-motorok pedig Kasselből érkeznek.

Az állami támogatások nem sokat segítenek az iparági átállásban. A know-how, a tudás sokkal inkább számít – véli Durana.

Az autógyártók a gyártási helyszínekkel kapcsolatos döntéseiket gazdasági tényezőkre alapozzák – mondta az autóipari elemző, aki fontosabbnak tartja a valószínűsíthető beszállítók számát és az alkalmazottak képzettségét egy adott térségben.

Ez az egész kelet-európai autóiparra érvényes, beleértve a magyarországi, a lengyelországi és a csehországi autógyártókat is – hangoztatta Durana.

A szlovák kormány nagy reményeket fűz a svéd Volvóhoz, amely nemrég jelentette be, hogy Kelet-Szlovákiában tervez új elektromosautó-gyárat építeni. Az 1,2 milliárd eurós, 470 milliárd forintos projekt finanszírozásának egyötödét a szlovák állam vállalta magára.

A Volvo 2026-tól évi negyedmillió elektromos jármű gyártását tervezi Kassán, a kormány pedig abban bízik, hogy az új üzem csökkenti a szegény keleti és a gazdagabb nyugati országrész közötti jóléti szakadékot.

(Borítókép: VW Polókat szerelnek össze a pozsonyi Volkswagen-gyárban 2003. október 29-én. Fotó: Sean Gallup / Getty Images)