Így néz ki a mozgó bunker, amivel Putyin Oroszországot járja

afp.com-20121019-PH-DV-DV1330393-highres
2023.02.20. 09:50
A Projekt oknyomozó portál jelentése szerint Vlagyimir Putyin orosz elnök egy speciálisan épített páncélozott vonatot használ hivatalos utazásaihoz, míg rezidenciái közelében titkos vasúti hálózatot építettek ki – írja a Szabad Európa Rádió.

A tudósítók által tavaly ősszel felfedezett vasútállomásnak van egy helikopter-leszállóhelye, és szigorú ellenőrzés alatt áll. A hírek szerint a titkos vasútállomás és a vonalak 2019-ben épültek.

A műholdas fotókat is tartalmazó jelentés szerint egy másik vasútállomás 2015-ben épült a Moszkva melletti Novo-Ogarjovóban, mintegy 400 méterre Vlagyimir Putyin rezidenciájától.

Csak a legindokoltabb esetben száll repülőre az elnök

Az egymilliárd rubelre becsült páncélvonat átalakítása 2014-ben kezdődött, és 2021 második felében kezdte használni az államfő, amikor az orosz erők Ukrajna lerohanására készültek. Vlagyimir Putyin állítólag azért kezdett el vonatot használni repülőgép helyett, mert azt nehezebb nyomon követni.

Ilja Rozsdesztvenszkij, a dossier.center Kreml-ellenes oknyomozó egység riportere a CNN-nek elmondta, hogy az ukrajnai háború kitörése óta Putyin többnyire csak akkor használja elnöki repülőgépét, ha külföldre kell mennie. Oroszországon belül viszont állítólag egy speciális kommunikációs rendszerrel felszerelt, páncélozott vonaton utazik – amit az avatatlan szem nem képes megkülönböztetni a hagyományos vonatoktól, írja a New York Post.

Vlagyimir Putyin fél attól, hogy a gépét leszedhetik az égről. Inkább vonattal utazik, mert szerinte így senki sem tudja, éppen merre tart

– magyarázta Rozsdesztvenszkij.

Az orosz elnök egy ehhez hasonló vonattal közlekedik Oroszországban:

Háló- és dolgozószoba is van

A hírek szerint az elnöki szerelvényben egy hálószoba és egy dolgozószoba is található, utóbbi a megbeszélésekhez kell. Egy külön szerelvényben utazik Vlagyimir Putyin kísérete, egy másik szerelvényt pedig speciális kommunikációs eszközökkel szereltek fel.

A menetrendet úgy alakították ki, hogy a vonat maximális sebességgel közlekedjen, és sehol nem áll meg útközben. A TEP70 típusú dízelmozdony végsebessége több forrás szerint is 160 kilométer/óra, de elképzelhető, hogy a módosított változat ennél is gyorsabban tud közlekedni.

Az orosz–ukrán háború eseményeit folyamatosan követjük, hétfői percről percre frissülő cikkünket itt találja.

(Borítókép:  Alexey Druzhinin / Ria-Novosti / AFP)