Megérkezett az oroszok legmodernebb fegyvere az ukrajnai frontra
További Külföld cikkek
- Vádat emeltek a magdeburgi támadás elkövetője ellen
- Irán mostanra már teljesen letérdelt a nyugati szankciók miatt
- Halálos balesetet okozott Ausztriában egy magyar autós
- Egy kisteherautó sofőrje behajtott egy texasi plázába, öt embert elütött
- Egy évre betiltják a TikTokot Albániában egy iskolai gyilkosság miatt
A 2012 óta fejlesztett T–14 Armata nevű harckocsit 2016-ban még szupertankként harangozták be a sajtóban, és akkor még a nyugati szakértők is attól tartottak, hogy az új orosz tank képes lehet felülkerekedni NATO-s konkurensein (így például az M1 Abrams, Challenger 2 vagy a Leopard 2-es harckocsikon). Ennek ellenére az ukrajnai háborúban egészen mostanáig nem voltak jelen ezek az eszközök, aminek az lehetett az oka, hogy túl drágák és túl sok velük a baj.
Most azonban a RIA Novosztyi közölte, hogy Oroszország elkezdte használni az Armatákat a fronton. A Reuters szerint az orosz állami hírügynökség arról számolt be, hogy a T–14-esekkel – kvázi sima tüzérségi eszközként – több alkalommal lövéseket adtak le ukrán pozíciókra,
de „közvetlen támadó hadműveletekben” (vagyis egy-egy ukrán állás elleni rohamban) még nem vettek részt.
A RIA Novosztyi szerint a tankok oldalán lévő páncélzat némi extra védelmet is kapott, a személyzetük pedig már Ukrajnában található kiképzőközpontokban kapott „harci koordinációs képzést”. A járművek szállításáról egy videó is felkerült nemrég a közösségi médiába.
Вооруженные силы РФ начали применять новейшие основные танки Т-14 «Армата» для ведения огня по украинским позициям, — источник РИА Новости.
— Olesya🇷🇺🇧🇾🇷🇸 (@olesya_2701) April 25, 2023
На видео переброска танков «Армата» по железной дороге в зону СВО. pic.twitter.com/byg8ZacwRL
Távirányítású harckocsi, de csak a baj van vele
A Reuters arra is emlékeztetett, hogy a T–14-es fegyverzetét és lövegtornyát a kezelőszemélyzet távirányítással működteti (mivel a harkocsizók egy páncélozott kapszulában ülnek a tankon belül). A jármű képes elérni akár 80 kilométer/órás sebességet is. Januárban a brit hírszerzés még arról számolt be, hogy az orosz erők nem fogadták örömmel az első, hozzájuk érkező harckocsikat, mivel rossz állapotban voltak.
A gyártás valószínűleg csak néhány tízes nagyságrendben zajlik, és a parancsnokok valószínűleg nem bíznak abban, hogy a jármű harctéri körülmények közt is megállja a helyét. A fejlesztés 11 évét késések és gyártási hibákról szóló jelentések jellemezték, valamint az állomány tervezett számát is csökkentették
– írták akkor a brit hírszerzők.
A Kreml 2015-ben még 2300 darabot rendelt az Armatákból, de legutóbb (2020-ban) 2025-re tolták ki a beszerzés végének időpontját. Az Interfax hírügynökség 2021 decemberében arról számolt be, hogy a Rostec nevű orosz állami vállalat megkezdte 40 harckocsi gyártását, valószínűleg ezek közül érkezhetett most meg néhány az ukrajnai frontra.
Az oroszok szerint ezért jobb, mint a nyugatiak
Az ura.ru a hírre reagálva hasonlította össze az Armatát azokkal a német gyártmányú Leopard 2-esekkel, amelyeket a nyugati országoktól kap Ukrajna. Szerintük az orosz harckocsinak a következők az előnyei:
- a páncélozott kapszulának köszönhetően a személyzet nagyobb biztonságban van, és akkor is tudják működtetni az eszközt, ha tűz alatt állnak;
- a harckocsik páncélzata vastagabb a Leopardénál, a német tank lövedéke – állításuk szerint – nem képes átütni;
- az üzemideje a tizenötszöröse a Leopardénak (állításuk szerint 150 ezer kilométert képes megtenni, szemben a Leopard 10 ezer kilométerével);
- és hogy az eszköz láthatatlan a radarok, a hőérzékelők számára különleges páncélzata miatt.
Az ura.ru szerint az Armata nemcsak a Leopardot, hanem az amerikai Abrams M1A1 tankokat is lekörözi, mivel az utóbbiak több évtizedes technológiával működnek.
A T–14-esek működtetéséről egyébiránt tavaly decemberben is megosztottak egy videót az oroszpárti blogoldalakon – de az a felvétel még Oroszországban készült.
(Borítókép: Orosz T–14 Armata harckocsi a győzelem napi parádén Moszkvában 2022. május 4-én. Fotó: Oleg Nikishin / Getty Images)