Nagyon fontos megjegyezni, hogy a kondícionális eljárás fő célja nem az, hogy kioktassunk egy tagállamot, hanem hogy ellenőrizzünk – kezdte beszédét Petri Sarvamaa, az Európai Néppárt (EPP) politikusa.
Mint fogalmazott, az uniós forrásokat tisztességes és elfogulatlan módon kell elosztani az unió pénzügyi érdekei mentén. Emlékeztetett, nemrég Magyarországon jártak, ahol jó néhány hiányosságra bukkantak – példaként a hirtelen törvényváltozásokat és költségvetési változásokat említette. Ezek sértik a jogállami helyzetet, főként a jogbiztonság elvét.
Soha nem látott időket élünk, fontos, hogy a Tanácsot olyan ország vezesse, ami képes a tagállamok közötti együttműködést és döntéshozatalt elősegíteni, például Oroszország elleni szankciók vagy Ukrajna támogatása terén.
Ezért szorosan követik, hogy a jogállamiság helyzete hogy áll – zárta gondolatát Sarvamaa.
Peter Kullgren, a Tanács képviselője kezdte a vitát. Hangsúlyozta, az Európai Parlament fontos szerepet játszik a jogállamisági elvek fenntartása érdekében. A soros svéd elnökség nevében, a svéd kormány képviseletében azt mondta, hogy a jogállamiság részeit, alapjait mindenképpen meg kell védeni és szükséges, hogy éljenek azokkal az eszközökkel, amelyekkel meg lehet azokat védeni.
A Magyarországgal szemben indított 7. cikelyes eljárás keretében tovább folyik az egyeztetés. Tegnap volt egy meghallgatás, amelyen elhangzott, hogy a magyar helyreállítási tervek finanszírozásról már döntöttek, de ehhez teljesíteni kell a kijelölt szupermérföldköveket. Kifizetés csak ezután lehetséges. Magyarország még nem adott le pénzlehívási kérelmet.
Elmondta, a magyar hatóságok konstruktívan működnek együtt a bizottsággal. A bizottság fogja értékelni, hogy a magyar intézkedések megfelelőek-e és ezek nyomán dönteni lehet majd a korlátozások megszüntetéséről
Az Európai Parlament már hetek óta kommunikálja, hogy szerinte el kéne halasztani a magyar soros elnökséget, ugyanakkor az EP ezen terveire a magyar kormány is reagált már.
Varga Judit, akit nemrégiben a Tanácsban hallgattak végig erről a témában a tagállamok uniós ügyekkel foglalkozó miniszterei, még múlt héten ragadott billentyűt, hogy Facebook-oldalán megossza véleményét az ügy kapcsán.
A magyar igazságügyminiszter ebben azzal vádolta meg az Európai Parlamentet, hogy nem tisztelik a demokráciát, hiszen „olyan kezdeményezéssel szeretne élni ezen a héten, ami egyértelműen szembemegy az európai uniós szerződésekkel”, az EP-nek pedig „nem osztottak lapot abban a kérdésben, hogy ki tölti be az unió tanácsának soros elnöki pozícióját”.
Ezenkívül leszögezte: az elnökség nem jog, hanem kötelezettség, amit Magyarország az unió teljes jogú tagjaként teljesíteni fog.
A vitát délelőtt egy sajtótájékoztató előzte meg, ahol a magyar jogállamiságról az EP-nek jelentést készítő francia Gwendolin Delbos-Corfield és árnyékjelentés-tevő társai többek között arról beszéltek a sajtó képviselői előtt, hogy a Tanácsnak el kellene halasztania a magyar soros elnökséget.
A felszólalók más-más okokat hoztak fel: Delbos-Corfield többek között a státusztörvény miatt kritizálta a kormányt, míg a luxemburgi Isabel Wiseler-Lima a jogállam hanyatlása miatt, illetve az unió alapértékeinek a semmibevételével érvelt a magyar soros elnökség ellen.
A legélesebben a holland Thijs Reuten szólt oda, aki azzal vádolta meg Orbán Viktort, hogy pénzautomatának nézi az EU-t,
és a vétóival folyamatosan akadályozza a közös külpolitikai fellépést.
A holland Sophie In't Veld arra szólította fel az Európai Unió Tanácsát (röviden Tanács), hogy tegyenek valamit a soros magyar elnökség ellen, emellett azt mondta, az EP akadályozni fogja a magyar soros elnökség munkáját azzal, hogy csak a legminimálisabb együttműködést fogja folytatni a magyar kormánnyal.
Végül a svéd Malin Björk a magyar demokrácia hanyatlása és a jogállamisági helyzet romlása mellett a magyar kormány Oroszországgal ápolt kapcsolatát kritizálta: szerinte az ukrajnai háború idején nem lehet olyan vezetője egy uniós intézménynek, ami nem támogatja teljes mellszélességgel Ukrajnát.
A sajtótájékoztatón a szélsőjobboldali és euroszkeptikus képviselőcsoportokon – tehát a szoft euroszkeptikus, leginkább a lengyel Jog és Igazságosság által dominált Európai Konzervatívok és Reformerek (ECR), illetve a szélsőjobboldali Identitás és Demokrácia (ID) csoportokon – kívül mindegyik képviselőcsoport képviselte magát egészen a szélsőbaloldaltól a jobbközépig,
így lényegében politikai ideológiákon átívelő egyetértés van abban az Európai Parlamentben, hogy a soros magyar elnökséget el kéne halasztani.
Igaz, mint lentebb megjegyeztük, erre jogilag nem képes az Európai Parlament.
Név szerint, a felszólalás sorrendje alapján:
Május 31-én tartanak vitát a magyar jogállamiság helyzetéről az Európai Parlament brüsszeli épületében. A vitára abból az apropóból kerül sor, hogy az EP legtöbb képviselőcsoportja a baloldaltól egészen a jobbközépig szeretné elérni, hogy a 2024 júliusában kezdődő magyar soros elnökséget halasszák el, mivel a magyar kormány még továbbra sem teljesítette azokat a kritériumokat, amit az Európai Bizottság támasztott a Magyarországnak járó források felfüggesztésének feloldása érdekében.
Mint azt a vita előtti felvezető cikkünkben megjegyeztük, az Európai Parlament a tagállamok közötti, rotációs elven félévente váltakozó soros elnökség elhalasztásáról nem dönthet,
A CSÜTÖRTÖKÖN MAJD ERRŐL SZAVAZÁS ELÉ KERÜLŐ HATÁROZATNAK NINCS JOGI KÖVETKEZMÉNYE, ÍGY AZ ÜGYNEK LEGINKÁBB CSAK POLITIKAI ÜZENETE VAN, AZ VISZONT SÚLYOS IS LEHET.