Ebben az európai országban lehet hamarosan díjmentes az állami autópályák használata
További Külföld cikkek
- Továbbra sincs nyugalom Georgiában, elutasították az elnök keresetét a választással kapcsolatban
- Alig értek véget a választások, Trump miatt már a kormányalakítással foglalkoznának Írországban
- NATO-főtitkár: A NATO-nak Ukrajna támogatására kell összpontosítania, nem a béketárgyalásokra
- Joe Biden kegyelme Donald Trumpot segítheti
- Puccskísérlet Dél-Koreában: betiltották a pártokat, de a parlament ellenáll
Az államfő elé kerülő jogszabályban foglaltak a lengyel kormánykoalíciót vezető Jog és Igazságosság (PiS) őszi parlamenti választásokra szóló programjának egyik pontját teljesítik.
Az alsóházban (szejm) pénteken megszavazott törvényt a 100 fős szenátusban 73 szenátor támogatta, senki sem adott le ellenszavazatot, nyolc szenátor tartózkodott a voksolástól.
Amennyiben a lengyel elnök aláírja a törvényt, az Országos Közúti és Autópálya Főigazgatóság által felügyelt szakaszokon az autópályadíjakat július 1-jével szüntetik meg a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművek, vagyis a személyautók és motorkerékpárok számára.
Az említett szakaszok a Lengyelország nyugati és keleti határát összekötő A2-es és A4-es autópályán a Konin és Stryków közötti mintegy 100 kilométeres, illetve a Wroclaw és Sosnica közötti 164 kilométeres útszakasz.
A lengyelországi sztrádák együttes hossza 4900 kilométer, ezen belül az autópályák mintegy 1800 kilométert, a gyorsforgalmi utak pedig 3100 kilométert tesznek ki – írja az MTI.
Ami az összesen 465 kilométer hosszú koncessziós szakaszokat illeti, ott korábbi bejelentések szerint a díjmentességről a kormány egy éven belül szeretne megegyezésre jutni a magántulajdonosokkal és módosítani a vonatkozó törvényeken. Az említett koncessziós szakaszok szintén az A2-es és az A4-es, valamint az északról délre haladó A1-es autópályán találhatók.
A szerdán megszavazott törvény értelmében betiltják továbbá a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek sofőrjeinek, hogy előzzenek az autópályák, illetve gyorsforgalmi utak azon szakaszain, amelyeknek adott irányban csak két sávjuk van. Kivételt képez az olyan járművek megelőzése, amelyek a megengedettnél „jelentősen alacsonyabb” sebességgel haladnak.
Jön az egynapos matrica az EU-ban
Mint kedden megírtuk, az Európai Unió összes tagállamában 2024. március 25-ig be fogják vezetni az egynapos autópálya-matrica használatát. Az Európai Parlament azért döntött a rövid idejű jogosultság bevezetése mellett, mert úgy gondolták, értelmetlen az autósokkal megvetetni a hetes vagy akár havi matricát, ha nincs rá szükségük. Az uniós iránymutatók szerint „a szennyező fizet” elve alapján a díjakat attól tennék majd függővé, hogy mennyire környezetbarát a jármű. Egyelőre nem tudni, hogy ez milyen díjakat fog jelenteni, ugyanis a részletszabályozás még kidolgozás alatt áll, az infláció alakulásából kiindulva nagyjából ötezer forintos költséggel lehet majd számolni itthon.
Magyarországon az idei évtől a személygépkocsik esetében a havi matrica ára 8900 forint, a tíz napig érvényes matrica 5500 forintba kerül, az éves autópálya-matrica pedig 49 190 forint. A megyei matricák 5720 forintba kerülnek.
Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának vezetője korábban az Indexnek elmondta: bár az autópályát ritkán használó autósok számára vonzó lehetőség az egynapos e-matrica, ez valójában visszalépést jelenthet a megtett úttal arányos rendszer felé.
Minden uniós országban más az ára
Az idei körképből az OTS szerint kiderül: tulajdonképpen nincs két olyan ország, ahol ugyanannyit kellene fizetnünk az autópályák használatáért, ám korántsem a hazai úthasználati jogosultság a legdrágább. A díjak beszedését alapvetően két módon oldják meg: matricás (időalapú) és kapus rendszerrel. Ez utóbbi általában drágább, és csúcsidőszakokban, például nyáron a népszerű üdülőövezetekhez vezető szakaszokon torlódásokat okoz.
- Ausztria: Időalapú matricás rendszer van érvényben. A 10 napra szóló autópálya-matrica ára 9,90 euró, a 2 hónaposé 29 euró, az éves pedig 96,9 euróba kerül. A 10 napos matricánál a lyukasztás napja az első nap. A lakókocsi, utánfutó nem matricaköteles.
- Bosznia-Hercegovina: Kapus rendszer van érvényben, azonban 20 százalék kedvezményre jogosító elektronikus autópálya-kártya is váltható (az ára kb. 7400 Ft), amely lehetővé teszi az automatikus fizetést is.
- Bulgária: Matricás rendszer van érvényben. A hétvégi jogosultság ára 9 leva (kb. 1700 Ft), a heti 13, a havi 27, a negyedéves 48, míg az éves matrica 87 levába kerül.
- Csehország: E-matricás rendszer van érvényben. A 10 napos matrica ára 310 korona, az 1 hónapig érvényes 440 koronába kerül, az éves pedig 1500 korona. Motorkerékpárral az autópályák használata ingyenes.
- Franciaország: Fizetőkapus rendszer működik, személyautós használattal az egyes szakaszokért 6 és 80 euró közötti összeget kell kifizetnünk. A felhajtó előtt a „PÉAGE” felirat jelzik, ha fizetős a szakasz.
- Horvátország: Kapus rendszer működik. A kapuknál készpénzzel (euró) és bankkártyával is fizethetünk, továbbá egy ENC nevű fedélzeti eszköz segítségével megállás nélkül, lelassítva, az eszköz használóinak kialakított külön sávon haladhatunk tovább a kapukon. A szakaszok hosszától függően 5,8–30,6 euró közötti összeggel kell kalkulálni.
- Lengyelország is kapus rendszerrel szedi az útdíjat, a júliustól várhatóan ingyenes szakaszok kivételével az A1, A2 és A4 jelű autópályákon kell fizetni. Járműkategóriától függően 0,2–0,5 zlotyi a tarifa kilométerenként.
- Montenegró: egészen 2022. július 13-ig nem voltak az országban autópályák, akkor nyitották meg a Podgorica-Kolašin autópálya első, Smokovac-Mateševo közötti, 41,5 kilométer hosszú szakaszát, aminek használati díja 3,5 euró. Montenegróban a következő helyeken kell még útdíjjal számolni: a Sozina alagúton való áthaladás 2,5 euró autónként, a 13 km-es Trebinje–Herceg Novi kétsávos útért 3 eurót kell kifizetnünk.
- Olaszországban is kapuknál kell fizetni. Az autópályára történő felhajtáskor egy jegyet kapunk, a díjat az autópálya elhagyásakor kell kifizetni. A szakaszok díja 10 és 64,4 euró között alakul. Négy alagúton (Grand St. Bernard, Monte Bianco, Munt La Schera, Frejus) való áthaladásért is fizetnünk kell, 15 és 47,4 euró közötti összeget.
- Románia teljes úthálózatán matricás fizető rendszer van használatban. Az 1 hétig érvényes matrica ára 3 euró, az 1 hónapig érvényes változat ára 7 euró.
- Spanyolország: Fizetőkapus rendszer van érvényben, száz kilométeren 9-10 euróval kell számolnunk átlagosan.
- Svájc: Az autópályák és autóutak használatához éves matricát kell vásárolni, mert nincs annál rövidebb ideig érvényes változat. Az éves díj 40 svájci frank.
- Szerbia: Kapus rendszerben az egyes szakaszokért 1,5 és 6,5 euró közötti összeget kell fizetni.
- Szlovákia: Matricás fizetőrendszer van érvényben. A 10 napig érvényes matrica ára 12 euró, az 1 hónapig érvényesé 17 euró. Motorkerékpárral az autópályák használata ingyenes.
- Szlovénia: Időalapú matricás rendszer van. Az 1 hetes matrica ára személygépkocsira 15 euró, az 1 hónapos matrica ára 30 euró. A matricák beszerezhetők benzinkutaknál, akár Magyarországon is a Mol-kutaknál.
Indulás előtt érdemes az adott országban érvényes díjszabásokról tájékozódni, a körkép a márciusig elérhető adatokra vonatkozik. A tavalyi összesítésből kiderül, hogy idén nem mindegyik országban emelkedtek a sztrádák használatának költségei.
Ingyenes az autóút használata
Bizonyos országokban egyes szakaszokon nem kell útdíjat fizetni, más államokban pedig egyáltalán nem:
- Németországban az autópályák használata személyautóval és motorkerékpárral minden szakaszon ingyenes.
- Andorra,
- Ciprus,
- Észtország,
- Finnország,
- Izland,
- Liechtenstein,
- Luxembourg,
- Málta,
- Monaco,
- Ukrajna
- és a Vatikán: a személygépkocsik számára nincs útdíj.