Így zuhanhatott le a magyar katonai helikopter Horvátországban

2023.06.22. 20:31
A feltételezések szerint egy zipline-nak ütközött a magyar légierő helikoptere Horvátországban. Az Airbus H145-ös éppen kiképzési feladatot teljesített, amikor lezuhant. A magyar honvédség gépén három katona tartózkodott, kettejük holttestét már szerdán, míg a harmadik katonáét csütörtök délután találták meg a helikopter roncsa alatt. Azt, hogy pontosan mi okozhatta a balesetet, nem lehet tudni, de vélhetően a helikopter túlságosan alacsonyan repült.

Mint arról az Index is beszámolt, a magyar légierő 2 Airbus H145-ös helikoptere légi kiképzési gyakorlatot teljesített a horvát légtérben szerdán, amikor az egyik helikopter három fővel a fedélzetén egyelőre tisztázatlan körülmények között Horvátország középső részén lezuhant.

A mentőcsapatok megtalálták a helikopter roncsait, átkutatásukkor pedig két katona holttestét találták meg. A harmadik katona holttestére csütörtök délután találtak rá a helikopter roncsa alatt. A tragédia hírére a Honvédelmi Minisztérium szerda délután rendkívüli sajtótájékoztatót tartott, amelyen Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter elmondta, hogy a baleset helyszínére tart Böröndi Gábor vezérkari főnök.

A honvédelmi miniszter azt is elárulta, hogy a gyakorlatot, amelyben a magyar légierő katonái részt vettek, a zadari légikiképző-központon tartották. A lezuhant Airbus H145-ös gép a honvédség legmodernebb helikoptere volt. Magyarország 2018-ban vásárolt meg egy húsz darabból álló flottát a németországi központtal működő Airbus Helicopterstől.

Ezek a gépek voltak az első igazán nagy tételek a magyar kormány felpörgetett katonai beszerzései között: lépcsőzetes kifizetéssel összesen mintegy 100 milliárd forintot fizetett az új helikopterekért. A gépek a járulékos költségekkel és a személyzet kiképzésével együtt darabonként nagyjából 5 milliárd forintba kerültek. A rendkívüli sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a gépeket addig nem használják, amíg a vizsgálat le nem zárul. Arról azonban nem adtak tájékoztatást, hogy mekkora a kár.

Ahogy azt sem lehet tudni, hogy pontosan mi okozta a balesetet. Egyes feltételezések szerint a három magyar katonát szállító helikopter túlságosan alacsonyan szállt, és

nekiütközött egy úgynevezett zipline-nak, egy, a szakadék felett kifeszített drótkötélnek. 

A zipline – magyarul átcsúszópálya – olyan, rendszerint rozsdamentes acélból készült drótkötélpálya, amelyet két magaslat között feszítenek ki. Jobbára szórakoztatás céljából épülnek, de megfelelő szerkezettel áru is átcsúsztatható egyik pontból a másikba.

helikopter
Fotó: Index

Alacsony magasságon a pilótáé a felelősség

Ezt az információt azonban hivatalosan nem erősítették meg, a horvát légierő parancsnoka azonban ezzel kapcsolatban arról beszélt, hogy alacsony magasságon a pilótáknak figyelniük kell az esetleges akadályokat. 

A horvát védelmi minisztérium sajtótájékoztatóján Tomislav Pusnik dandártábornok elmondta, hogy a kéthetes képzéshez szükséges összes térképet frissítették, amelyben naprakészen szerepeltek az antennák, a szélerőművek és minden egyéb akadály, amely korlátozza a légi forgalmat.

Az újságírók kérdésére, hogy vajon a zipline is szerepelt-e a térképeken, azt mondta, hogy az egy kanyonban fekszik, felette egy távvezetékkel, amelyet megjelöltek. A válaszából azonban nem derült ki, hogy a térképen a zipline-t, a távvezetéket, esetleg mindkettőt berajzolták volna.

Michael Krizanec, a légierő parancsnoka viszont már arról beszélt, hogy 300 méternél alacsonyabb magasságon a legénység kötelessége a terület megfigyelése és az akadályok elkerülése. See and avoid – idézte az elemi szabály angol változatát, azaz tájékozódj és kerüld el. 300 méternél alacsonyabb magasságon senki sem lehet biztos abban, hogy nem ütközik váratlan akadályba – tette hozzá.

Egyelőre tehát nincs magyarázat arra, hogy a helikopter miért repült annyira alacsonyan, hogy nem tudta megkerülni a Cikola patak felett kifeszített zipline-t. A helyiek szerint a turisták szórakoztatására és kalandtúrára emelt szerkezet már jó ideje ott, a patak és a Krka folyó találkozásánál van, de még kaszkadőröknek sem ajánlják, hogy ebben a nagyon kanyargós kanyonban repüljenek. Azt pedig különösen szokatlannak találják, hogy katonai helikopter gyakorlatozott itt.