Mi jöhet a Hamász után?
További Külföld cikkek
- Vlagyimir Putyin készen áll a tárgyalásra Volodimir Zelenszkijjel, de trükkökről és csapdákról beszél
- Orbán Viktor nagy kockázatot vállalt, szüksége lesz a diplomáciai képességeire
- Tovább sokkolja a piacot a DeepSeek, a kínai mesterséges intelligencia, Trump szerint ideje felébredni
- Jöhet az előrehozott választás Szerbiában, ha harminc napon belül nem alakul új kormány
- Klímaaktivisták szakítottak meg egy színházi előadást Londonban
Az izraeli figyelmeztetések miatt több százezer gázai palesztin menekült el otthonából, és az izraeli bombák már több ezer ember halálát okozták. És mindez még a várva várt szárazföldi invázió előtt történt, amely valószínűleg mindkét oldalon jelentős áldozatokkal jár majd. Egyes elemzők, mint például Marc Lynch a Foreign Affairs és Husszein Ibish a The New York Times hasábjain azt állították, hogy „a Gázai övezet lerohanása katasztrófa lesz”, és hogy Izrael „csapdába sétál”. Lehet, hogy igazuk van.
A katonai műveletek városi terepen köztudottan rendkívűll nehezek és rengeteg halálos áldozattal járnak. A Hamászt pedig mint társadalmi mozgalmat és nem csak egy militáns alakulatot lehetetlen lesz teljesen kiirtani.
Izrael azonban még elérheti háborús célját, a Hamász vezetésének és katonai kapacitásának megsemmisítését. Az Izraeli Védelmi Erők (IDF) jelenleg 350 ezer tartalékost és 170 ezer aktív szolgálatot teljesítő katonát tartanak most fegyverben. Bár ezen erők nagy részét a Libanonnal és a Hezbollah militáns csoporttal szemben álló északi fronton állomásozták, bőven marad katonájuk a gázai hadműveletekre. Eközben a Hamász legfeljebb 15 ezer harcost tud bevetni. Az IDF teljes ellenőrzést gyakorol Gáza légtere, partvonala és szárazföldi határa felett.
A Hamász szétzúzása érdekében az izraeli közvélemény hajlandó jelentős veszteségeket is elviselni az eddig elszenvedettek mellett. És Izrael rendelkezik a lényeges külső szereplők támogatásával, nem utolsósorban az Egyesült Államokéval. Nehéz elképzelni kedvezőbb feltételeket az Izrael által tervezett hadjárathoz – írja a Foreign Affairs hasábjain Steve Simon, a University of Washington professzora.
Ez felvet egy fontos kérdést:
Mi történik, ha Izraelnek sikerül legyőznie a Hamászt?
Bár a Biden-kormányzat a szárazföldi offenzívát és a Gázai övezet blokádját a regionális stabilitást veszélyeztető kockázatnak tekinti – és aggódik egy kibontakozó humanitárius katasztrófa miatt –, az Egyesült Államoknak jelenleg korlátozottak a lehetőségei Izrael irányvonalának megváltoztatására. Izrael szűkítheti saját lehetőségeit, ha bebizonyosodik, hogy ő a felelős a Gáza északi részén található al-Ahli arab kórház október 17-i, több száz halálos áldozatot követelő bombamerényletéért. De ha a tervezett izraeli támadás kész ténynek bizonyul, az Egyesült Államoknak és partnereinek el kell kezdeniük alaposan átgondolniuk több forgatókönyvet, beleértve a Hamász nélküli Gázát is.
A militáns csoport működésképtelenné tétele véres lesz,
de a Hamász eltávolítása egy pillanatnyi lehetőséget biztosíthat arra, hogy Gázában egy olyan új rendet hozzanak létre, amely kedvezőbb lesz, mint ami előtte volt. Hogy ez megérte-e az emberi szenvedést, azt majd a háború után fogják megvitatni. De ha Izrael legyőzi a Hamászt, az Egyesült Államoknak a regionális és nemzetközi hatalmakkal együtt kell dolgoznia azon, hogy megtalálják a módját, a Gázai övezet izraeli ellenőrzése átmenetileg hogyan kerülhet az ENSZ irányítása alá, az ENSZ Biztonsági Tanácsának határozatában foglalt erős felhatalmazással.
Ez az ENSZ-misszió aztán segítene visszaadni Gázát a palesztin ellenőrzésnek. Hacsak a végső cél nem a Palesztin Hatóság újjáélesztése és a Gáza feletti ellenőrzés, az arab országok vonakodni fognak egy ilyen tervben való részvételtől. Izraelben, ahol az ENSZ-szel szembeni bizalmatlanság mélyen gyökerezik, ez még mindig nehezen lesz eladható. Egy ilyen folyamat azonban nemcsak a gázai palesztinokat kímélné meg a határozatlan idejű izraeli megszállástól és az Izraellel való pusztító összecsapások – vagy akár háborúk – ismételt sorozataitól, hanem
a Palesztin Hatóság gázai közigazgatásának helyreállításával a jelenleg elérhetetlennek tűnő kétállami megoldás lehetőségét is megóvná.
A rezsim felszámolása
A gázai rendezés lehetősége nagyrészt a Hamász legyőzésének függvénye lenne. De más fejlemények is valószínűbbé tehetik ezt az eredményt. Izraelt most egy új sürgősségi koalíciós kormány irányítja, amelyben centristák is részt vesznek, akik a múltban támogatták az izraeli–palesztin konfliktus kétállami megoldását, és amelyben az IDF két korábbi vezérkari főnöke, Benny Gantz és Gadi Eisenkot is részt vesz. Az izraeli háborús kabinet a nézetek sokszínűségét tükrözi, ez pedig
ellensúlyként szolgálhat a szélsőjobboldallal szemben, amely az izraeli politika előterébe került,
miután Benjamin Netanjahu miniszterelnök tavaly év végén új kormányt alakított.
A Biden-kormányzat újbóli elhatározása, hogy az Egyesült Államok újra megerősítse szerepét a Közel-Keleten – az iráni atomprogram korlátozására tett alkalmi kísérletein túl. Antony Blinken amerikai külügyminiszter különösen a diplomácia mint politikai eszköz hasznosságát akarja demonstrálni, és a jelenlegi válság erre a célra van szabva. Jelenleg a regionális fővárosok között ingázik. Bár a gázai háború meghiúsította az Izrael és Szaúd-Arábia közötti kapcsolatoknak az Egyesült Államok által elősegített normalizálását, a tárgyalási folyamat megnyitotta a kommunikációs vonalakat, amelyek lehetővé teszik a három ország politikájának összehangolását a Gázai övezet jövőjét illetően.
A Hamász után
Izrael válasza erre a kérdésre nem egyértelmű. Úgy tűnik, hogy a háború utáni terve magában foglalja a Gázai övezet szigorú blokádját, amely élesen korlátozza a behozatalt, az Izrael és a Gázai övezet közötti határon való átkelés szigorú ellenőrzését, valamint az Izraelből a Gázai övezeten belüli célpontok ellen indított opportunista rajtaütések és légicsapások rendszerét, ha a felmerülő hírszerzési információk alapján szükségesnek ítélik.
A Gázai övezet ellenőrzése feltehetően hadurakra vagy egy olyan Hamász-utódszervezetre szállna át, amely uralkodhatna a romok felett, de képtelen lenne izraeliek megölésére. Egy ilyen megállapodás nem bizonyulhat különösen tartósnak. Végül is a Hamász a szigorú izraeli ellenőrzés és Gáza szoros felügyelete ellenére szerzett fegyverzetet és épített ki kiterjedt alagúthálózatot. Nehéz – talán lehetetlen – Gázát hosszú távon, áthatolhatatlan módon lezárni.
Izrael börtönigazgatóvá tenné magát, és határozatlan ideig egy hatalmas börtöntábor felett elnökölne
(amelyhez Gázát már régóta hasonlítják). Izrael és a gázai palesztinok számára is az lenne a jobb megoldás, ha az irányítást egy harmadik félnek adnák át. Ellenkező esetben a helyzet végül a status quo ante még rosszabb változatához fog visszatérni, csakhogy mindkét oldalon sokkal több halott lesz, és Gáza létfontosságú infrastruktúrája elpusztul.
Legalább egy alternatíva van erre a borús előrejelzésre. Az Egyesült Államok vezethetne egy kapcsolattartó csoportot, amely a szomszédos államok és kiválasztott külső hatalmak, nevezetesen Izrael, Egyiptom, Jordánia, Szaúd-Arábia, az EU, az ENSZ és a Palesztin Hatóság összefogásával jönne létre. A csoport kidolgozna egy tervet, hogy a harci műveletek befejezése után Izrael átadja a Gázai övezet feletti ellenőrzést az ENSZ-nek. Ez óriási vállalkozás lenne az ENSZ számára, amelynek intézményi kapacitása már így is feszült, merev és bonyolult bürokráciával terhelt.
E hiányosságokat félretéve, a legfontosabb lépés ebben a szakaszban az ENSZ mandátumának biztosítása lenne egy olyan biztonsági tanácsi határozat formájában, amely felhatalmazza a tagállamokat arra, hogy Izraellel együttműködve megszervezzék a gázai átmeneti közigazgatást, fenntartsák a polgári rendet és a közszolgáltatásokat, valamint kidolgozzanak egy tervet a ciszjordániai és gázai választásokra. Kína és Oroszország, a Biztonsági Tanács vétójoggal rendelkező állandó tagjai megakadályozhatnak egy ilyen határozatot. De annak biztosítása, hogy a misszióra vonatkozó kérés mondjuk Egyiptomtól származzon, és azt a Palesztin Hatóság (amely megfigyelő állam az ENSZ-ben) támogassa, megkönnyítheti Kína és Oroszország számára, hogy tartózkodjon a Biztonsági Tanács szavazásán, vagy akár támogassa is a törekvést.
Helyreállítás
A politikai cél az lenne, hogy újjáéledjen az elhalt Palesztin Hatóság, amely 2006-ban, a Palesztin Törvényhozó Tanács legutóbbi választása alkalmával elvesztette a Gázai övezet feletti ellenőrzést. A Palesztin Hatóság jelenlegi elnökét, Mahmúd Abbászt utoljára 2005-ben választották meg. Annak ellenére, hogy sok palesztin gyanakvással és kétkedéssel tekint Abbászra és a Palesztin Hatóságra, az arab államok nem fognak együttműködni a Gázai övezet igazgatásának újraindítására irányuló bármilyen kísérletben anélkül, hogy a testületnek ne lenne szerepe. A globális Dél nagyhatalmai – talán India kivételével, amely az utóbbi években egyre közelebb került Izraelhez – szintén nem fognak jóváhagyni egy ilyen tervet, ha a terület ellenőrzése nem tér vissza valamilyen formában a palesztinokhoz.
Sőt, számos arab állam, valamint a globális Dél országai többet követelhetnek a választásoknál és a Palesztin Hatóság terület feletti ellenőrzés visszaállításánál; követelhetik, hogy Izrael tegyen területi engedményeket és állítsa le a telepépítéseket Ciszjordániában. Ha nem sikerülne biztosítani a terepen elért eredményeket, a Gázai övezetben helyreállított Palesztin Hatóságnak nem lesz hitelessége, és csak egy bábkormánynak fog tűnni. Izrael talán ódzkodik az ilyen engedmények megtételétől, de az egységkormány centrista tagjai segíthetnek a mérleg nyelvének átbillentésében.
Ezen intézkedések egyike sem fog számítani Gáza újjáépítésére irányuló gyors cselekvés nélkül. Ez az a pont, ahol Szaúd-Arábia döntő fontosságúvá válik, hogy az izraeli ellenőrzés alól kikerülő Gáza az ENSZ-hez kerüljön és sikerüljön a Palesztin Hatóság Ciszjordánia és Gáza feletti uralmának ezt követően megszilárdítani. Az újjáépítés költségei jelentősek lesznek. A közintézmények – beleértve a kórházakat, iskolákat, utakat, elektromos alállomásokat, vízvezetékeket, szennyvízelvezető rendszereket és kormányhivatalokat – valószínűleg romokban hevernek majd.
A romok eltakarítása önmagában is időbe és pénzbe fog kerülni. Az Egyesült Államok minden bizonnyal megpróbál majd nagylelkűen hozzájárulni, és izraeli együttműködéssel és egy működő képviselőházzal a kongresszus biztosítani fogja a szükséges forrásokat. Szaúd-Arábia azonban nem csak a pénzeszközökkel rendelkezik, de részvétele olyan regionális legitimitást is kölcsönöz a vállalkozásnak, amely megerősítheti a Palesztin Hatóságot.
Azonban számos akadály áll egy ilyen megállapodás megvalósulásának útjában. Kína és Oroszország úgy dönthet, hogy akadályozza a szükséges határozat elfogadását a Biztonsági Tanácsban. Az arab államok nem biztos, hogy hajlandóak csatlakozni ahhoz, amit sok polgáruk megszálló erőnek tekint az övezetben. Izrael pedig nem hajlandó engedményeket tenni a palesztinoknak a Hamász támadásai és egy izraeli katonai győzelem után.
A diplomácia egyik célja azonban az, hogy feltérképezze a szándékokat, és a lehetőségek szélesebb körének mérlegelésére ösztönözzön egy váratlan helyzetben.
Ez az, amit a pillanat megkövetel. Az alternatíva a Gáza mint örök disztópia, ahol az erőszak a tágabb térségre is átterjedhet, és az államok kevésbé képesek kezelni mindenféle társadalmi és környezeti zűrzavart – más szóval,
egy átalakult Közel-Kelet, de nem egészen úgy, ahogyan Washington elképzelte.
A kérdés pedig egyelőre nyitott.
(Borítókép: Abed Zagout / Anadolu Agency / Getty Images)