Hirohito még mennyei uralkodó volt, császári unokája viszont már megjelent az Instagramon
További Külföld cikkek
- Elraboltak egy csecsemőt egy bécsi kórház szülészeti osztályáról
- Pattanásig feszült a hangulat a Külügyi Tanács brüsszeli ülése előtt
- Szijjártó Péter szerint szégyenletes, abszurd és elfogadhatatlan ez a döntés
- Oroszország azzal támadja az Egyesült Királyságot, hogy Ukrajna oldalán belépett a háborúba
- Vlagyimir Putyin belebukhat, ha meghozza ezt a súlyos döntést
Tenno, a mennyei uralkodó – így hívják az alattvalók évszázadok óta a japán császárokat, akik közül még az 1989-ben elhunyt Hirohito is abban a korban élt, amikor a társaságában szemlesütve itták szavait. A császárra pillantani közönséges halandónak halálos bűnnel ért fel.
A japán monarchia azonban az eltelt száz évben gyökeres változáson esett át. Hirohito fia, Akihito 2019-ben mondott le a trónról fia javára, Naruhito pedig – hivatalos nevén Rejva császár – fogadalmat tett, hogy szakít a maradi hagyományokkal.
Ezzel összhangban az udvartartás határozott lépést tett a 21. századba, és csatlakozott az Instagramhoz – jelentette a BBC, amely azt is gondosan kiszámította, hogy a tokiói Edo-palota ebben a tekintetben tizenöt évvel lemaradt a Buckingham mögött.
Talán a japán volt az utolsó figyelemre méltó monarchia, amely sokáig nem lépte át a digitális korszak küszöbét
– állapította meg a közösségi média elemzője, Andrew Hughes.
Az immár elkerülhetetlen lépéssel a család világossá tette, hogy kapcsolatot teremtene a fiatalabb nemzedékkel. Hogy ez mennyire sikerült, mindenki maga is megítélheti.
Az Edo-palota egyik rajongója például azt rótta fel, hogy a videókból és a fotókból nem derült ki az „aznapi ebéd” – pedig erre lett volna igazán kíváncsi.
A szórakoztató élményt nem itt kell keresni
Ehelyett a jobbára formális galéria főszereplője értelemszerűen Naruhito császár, felesége, Maszako császárné, és széles körben imádott egyetlen gyermekük, a 22 éves Aiko hercegnő.
Az őszintébb képek és a személyes hangvétel kimaradt a gyűjteményből. Helyette a nyilvános megjelenések sorjáznak, jobbára arcmaszkban, aztán múzeumlátogatások, néhány bonszai, és sok udvarias meghajlás.
A fiók bejegyzései rendkívül unalmasak, a fotók pedig ugyanazok, mint a sajtóközleményekben
– jegyezte meg köntörfalazás nélkül a Kanda Egyetem japántanulmányok-oktatója. Jeffrey Hall szerint a császári udvartartás konzervatív és hagyománytisztelő tisztségviselőinek esze ágában sincs interaktív, ne adj' isten szórakoztató élményt nyújtani a család hűséges rajongóinak.
Szigorúan ellenőrzött bejegyzések
Döntő fontosságú, hogy a hozzászólások nem engedélyezettek. Ez a trend először a vállalati világban rajzolódott ki azzal a szándékkal, hogy megakadályozza a brand, a márkanév sérülését, és megkülönböztesse saját világát attól, aki pénzért hígítja fel a tartalmat – mondta Hughes, aki nem mellesleg reklámozást és marketinget tanít az Ausztrál Nemzeti Egyetemen.
Ő azonban nem ítéli el ezt a fajta korlátozást, mert „sokan tapasztalták tengerentúli példákból, hogy mi történik más királyi családokkal”.
A japán óvatosság még tizenöt év késéssel is teljesen érthető annak fényében, hogy milyen vihart kavart például a Katalin hercegné által retusált családi fotó.
Lényeges különbség a brit és a japán uralkodócsalád megítélése között, hogy az utóbbi iránt sokkal őszintébb tiszteletet tanúsítanak az alattvalók.
A japánok erkölcsi értelemben is tekintélyes és követendő példaképnek tekintik a mennyből közben a földre szállt uralkodójukat.
(Borítókép: Naruhito japán császár és Maszako császárné 2023. augusztus 15-én. Fotó: Tomohiro Ohsumi / Getty Images)