Ha minden kötél szakad, Magyarország hozzányúlhat a stratégiai készleteihez Kijev döntése miatt
További Külföld cikkek
- Meghalt az autóipari legenda, Szuzuki Oszamu
- Lengyelország példátlan lépésre készül Magyarországgal szemben
- Kórházat kellett evakuálni, állítólag az „a Hamász terroristáinak fellegvára”
- Drámai videóval jelentkezett az azeri utasszállítót ért baleset egyik túlélője
- A német elnök feloszlatta a Bundestagot, kiírták az új választásokat
Ukrajna június vége óta szankciókkal akadályozza az Oroszországból Ukrajnán keresztül érkező kőolajat, így a szankciók alól mentesülő Magyarország, Szlovákia és Csehország is bajba kerülhet, ha nem tud alternatív megoldást találni az orosz függőségre. Magyarország az olajimport 70 százalékát Moszkvából – annak felét a Lukoiltól – kapja, így sürgősen más útvonalak vagy exportőrök után kell néznie.
Az Infostart beszámolója szerint Magyarország és Szlovákia esetében ez 2–2 millió tonna éves nyersolajszállítmány, ami a százhalombattai finomító esetében 30-35 százaléknak megfelelő mennyiséget jelent. Az InfoRádió Energiavilág című magazinműsorában Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője azt mondta, azért meglepő a lépés, mert
Ukrajna is jelentős mennyiségű üzemanyaghoz jut a régió finomítóiban előállított termékekből, tehát azon felül, hogy a tranzit kiesésével Ukrajna kevesebb árbevételhez jut, még az energiapiaci mozgástere is szűkülhet.
A szakértő megjegyezte, hogy az útvonal nem zárult le, és szerinte a megoldási lehetőségek közül a legkedvezőbb forgatókönyv Magyarország, Szlovákia és Csehország számára az lenne, ha a politikai nézeteltérést a lehető leghamarabb kezelni lehetne, és a meglévő szerződéses viszonyokon belül újra megindulhatna a szállítás.
Több kihívás adódhat
Mint mondta, ha erre nem kerül sor, akkor elképzelhető az is, hogy a Lukoil helyett valamilyen más piaci szereplőn keresztül juthatnak a jelenlegi útvonalon keresztül nyersolajhoz a magyar és szlovák partnerek. Véleménye szerint az elsődleges opciót az Adria-olajvezeték jelentheti, de adódik több kihívás, amelyet kezelni kell:
- „Az egyik, hogy a finomítók bekeverési arányát tartani kell ahhoz, hogy a kihozatal optimális legyen, tehát az Adria-vezetéken keresztüli nyersolajszállítmányokat, illetve a beszerzéseket ennek megfelelően kell intézni.
- A második, és talán még súlyosabb probléma, hogy az Adria-vezeték teljes kapacitása nem teszi lehetővé a pozsonyi és a százhalombattai finomító teljes körű ellátását.
- És további probléma, hogy az Adria tranzitdíja körül az elmúlt időszakban eléggé feszült volt a helyzet. Ha a Barátság 2 vezeték kiesne, akkor Horvátország piaci ereje, illetve a régiónk kiszolgáltatottsága tovább növekedne, és ez alighanem további tranzitdíj-növekedést jelenthetne.”
A szakértő szerint a stratégiai készletek részbeni felszabadítása mint rövid távú lépés csak akkor vetődik fel, ha a politikai, jogi vita rendezésére nem kerül sor.
Szijjártó Péter hétfői sajtótájékoztatóján nyomatékosította, Magyarország és Szlovákia is Ukrajnán keresztül kap kőolajat, hiszen nincsen más, alternatív útvonal. Ennek függvényében Magyarország és Szlovákia felmentést kapott az EU-s olajszállítási szankciók alól, azaz a két ország továbbra is ezen az útvonalon kapja a kőolajat.