Japán új innovációt tervez az áruszállítás terén

2024.11.06. 16:54
Tokió és Oszaka között automatizált teherszállítási útvonalat épít a japán kormány, mely a munkaerőhiányt hivatott kiváltani a szigetországban. A japán közlekedési minisztérium szerint a szén-dioxid-kibocsátást is csökkentheti az új beruházás, mely már 2027-től tesztüzembe állhat, és a következő évtizedtől elindulhat működése is.

Hatvan éve szállított először utasokat a Sinkanszen Tokió és Oszaka között, a japán kormány egy „futószalagot” építene a két város között a teherszállítás terén is. Az automatizált teherszállítási út megoldaná az egyre növekvő keresletet, amely a szállítási szolgáltatások terén jelentkezik a világ negyedik legnagyobb gazdaságában.

A tervezők abban reménykednek, hogy ez az út csökkenti a nyomást a teherszállítást végző sofőrökön, ugyanis krónikus munkaerőhiány érinti ezt a szektort, így az kihat a vendéglátásra, a kiskereskedelemre és a tömegközlekedésre is.

A projektet felügyelő Endo Juri, a közlekedési minisztérium tisztviselője szerint az új beruházás csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást is. „Innovatívan kell megközelítenünk az utakat” − mondta Endo az Associated Pressnek. „Az új fejlesztés kulcskoncepciója az, hogy az úthálózaton belül a logisztika számára elkülönített tereket hozzunk létre, egy 24 órás automatizált és személyzet nélküli szállítási rendszer felhasználásával.”

A japán egy videót tett közzé arról, hogyan mehetnének a konténereket egy autópálya közepén három sávban, oldalán pedig a személyforgalom haladhatna. Az automatizált eszközök a repülőtereket, vasútállomásokat és kikötőket kötnének össze, és konténereket töltenének meg.

Az innováció tesztje 2027-ben vagy 2028 elején kezdődik, és a következő évtized közepétől vehetik teljesen igénybe a szállító cégek. Bár hivatalos becslések nem jelentek meg, a Jomiuri Simbun szerint a fejlesztés mintegy 3,7 milliárd jenbe (9,2 milliárd forint) kerülhet. Amennyiben a projekt sikeres lesz, a szigetország más részén is elkészítik ezeket az utakat. Az innováció azonban nem küszöböli ki teljesen a humán munkaerőt, hiszen a házhoz szállításhoz továbbra is szükség lesz sofőrökre.

A japán közlekedési minisztérium becslése szerint ezek az utak naponta 25 ezer teherautó-sofőr munkáját tudnák elvégezni. Utóbbiak krónikus hiánya a továbbiakban felgyorsulhat, miután 2024-ben törvény hozott a kormány a túlórák szabályozására, mellyel a túlterheltségüket és a balesetek számát csökkentenék.

USA 2024

Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!

Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!

Folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, visszanézheti szakértőink videós elemzéseit, interaktív térképeink segítségével pedig az államonkénti eredményeket is megtalálja.