Mi fog történni Kínával Hszi Csin-ping után?

További Külföld cikkek
-
Tortával köszöntötték Ferenc pápát egy jeles évforduló alkalmából
- Szíria új vezetője aláírta az ideiglenes alkotmányt, amely 5 évre iszlamista uralom alá helyezi az országot
- Így reagált Donald Trump Vlagyimir Putyin békemegállapodással kapcsolatos kijelentéseire
- Tüntetők foglalták el a Trump Torony előterét
- Viharos amerikai kormányülés: Elon Muskot lehazugozta a közlekedési miniszter
A címben feltett kérdés helyett a valódi inkább az, hogy a Hszi Csin-ping által véghez vitt mély strukturális és kulturális változások a kínai vezetők következő generációja alatt is fennmaradnak-e. Lehet, hogy az ő sajátos „marxista nacionalizmusa” − amelyet a politikában és a gazdaságban balra fordulás jellemez, miközben a külpolitikát a nacionalista jobboldalra helyezi − még szélsőségesebbé válik, ha a hozzá lojális politikusok fiatalabb generációja viszi tovább a zászlót? Esetleg a „Hszi Csin-ping-gondolat” először fokozatosan elhalványul, ahogyan az 1976 és 1978 között a maoizmussal történt, mielőtt Teng Hsziao-ping és utódai végleg elvetették volna?
A Hszi Csin-ping utáni Kínát számos tényező fogja alakítani, amelyek közül a legfontosabb az időzítés lesz. Az elnök addig mindenképp hivatalban akar maradni, amíg biztos nem lesz abban, hogy az őt a párt legfelsőbb vezetői posztjain követő generáció osztozik ideológiai irányvonalában és buzgalmában. Ez problémát jelent. Hszi folyamatosan azzal vádolja a saját és a közvetlenül alatta lévő generációt, hogy hagyták, hogy a korrupció, a karrierizmus és az ideológiai zűrzavar uralkodjon. Ezért a párthelyreigazítási kampányokat úgy tervezték, hogy félelmet keltsenek − írja a Foreign Policy hasábjain Kevin Rudd, Ausztrália volt miniszterelnöke és volt külügyminisztere, Ausztrália jelenleg az Egyesült Államokba delegált nagykövete. Rudd az Oxfordi Egyetemen doktorált politikatudományból.
Hszi Csin-ping attól retteg, hogy Kína úgy fog elbukni, mint a Szovjetunió
Komolyak az aggodalmak.

Hszi valószínűleg továbbra is óvatos marad, ha egyáltalán bárkiben is megbízik, aki az elődei alatt jelentős pozícióba került. Az is kétséges számára, hogy ők rendelkeznek-e személyes elkötelezettséggel az iránt, hogy ideológiai és politikai programját a jövőben is folytassák. Ösztönösen addig akarna hatalmon maradni, amíg a fiatalabb pártfunkcionáriusok kritikus tömege, akik egyetemi tanulmányaikat már az ő irányítása alatt kezdték, el nem érik a magasabb politikai tisztségeket. Állandó felhívása, hogy „merjünk küzdeni”, az ország pártiskolai hálózatain keresztül hangzott el, és különösen a fiatalabb káderekre összpontosított. Ezzel az ő fiatalos idealizmusukra apellált, amit még nem „rontott meg” a közelmúlt „féktelen materializmusa” és „burzsoá befolyása”.
Egy új politikusgenerációnak kell felnőnie
A párt jövőbeli vezetőségének megtisztítására irányuló erőfeszítés azonban azt jelentené, hogy elsősorban az 1995 után született káderekre támaszkodnának, akik még gyerekek voltak, amikor Hszi először került hatalomra. Azonban a 2032. évi 20. pártkongresszusra ez a generáció maximum 37 éves lenne, vagyis aligha lenne elég idős ahhoz, hogy a Központi Bizottság póttagjává nevezzék ki. Az ezt követő két kongresszuson, 2037-ben és 2042-ben, amikor Hszi a 85. és 90. életévét töltené be, ők a 40-es éveik közepén lennének − ami az optimális életkor ahhoz, hogy a fiatal kínai nacionalisták e felnövekvő nemzedékét valódi hatalmi pozíciókba, sőt esetleg a Politbüróba is bejuttassák. Más szóval, hosszú időbe telne, hogy a „reform és nyitás” utáni nemzedékből nagy számban kinevezzenek kádereket a párt legmagasabb pozícióiba.
Bár lesznek más ideológiai konzervatívok és lojális káderek a párt vezetői között, akikben Hszi megbízik, ez a fiatalabb generáció jelenti a legnagyobb reményt és politikai védőbástyát az ideológiai revizionizmus ellen, ha ő távozik a színről. Ők biztosítanák a központi pártvezetés politikai támogatásának ballasztját, amelyre kijelölt utódjának szüksége lenne ahhoz, hogy elkerülje a hatalomból való kiszorulást. Ezért minél tovább marad hivatalában az elnök, annál valószínűbb, hogy képes lesz hosszú távú ideológiai folytonosságot biztosítani.
Tajvan kérdése a legfontosabb
A Hszi utáni kínai politikát az előttünk álló évtized kibontakozó geopolitikai és geoökonómiai folyamatai is befolyásolni fogják. Messze a legfontosabb külső stratégiai fejlemény Tajvan jövője lesz. Ha az amerikai elrettentés kudarcot vall − akár az amerikai, tajvani és szövetséges katonai képességek elégtelensége, akár az amerikai politikai akarat kudarca miatt −, és az elnök gyorsan és (viszonylag) vértelenül erőszakkal elfoglalja Tajvant, akkor a kínai belpolitikában elfoglalt pozíciója támadhatatlanná válik. Elérné ugyanis azt, amit Mao nem tudott elérni az anyaország újraegyesítésével. Ezután valószínűleg elindítaná azt, amit a Pax Sinica új korszakának neveznének, miközben az Egyesült Államok geopolitikai hanyatlása Ázsiában és idővel az egész világon megindulna. Tajvant Kínában és a tágabb régióban mélyreható geopolitikai fordulópontnak tekintenék. Belpolitikailag ez maximálisan előnyös körülményeket biztosítana ahhoz, hogy biztosítsa a kívánt politikai utódlást és ideológiai örökségének folytatását.
Ezzel szemben, ha erőszakkal próbálná megoldani a tajvani kérdést, és katonai vereséget szenvedne, aligha lenne kétséges, hogy távoznia kell hivatalából. Egy ilyen vereség, amely több mint egy évtizedes hivatalos propagandát követne, miszerint Hszi egymaga tette hatalmassá Kínát, a legnagyobb megaláztatás lenne. Valójában magának a rendszernek a legitimitása is megkérdőjeleződne.
A harmadik − és jelenleg legvalószínűbb − forgatókönyv azonban az, hogy a 2020-as években is fennmarad az elrettentés, és a háború elkerülhető. Ebben az esetben Tajvan keveset jelentene az elnök utódlási tervei részéről.
Ugyanilyen fontos, hogy ha a híresen magabiztos és a status quo-t kihívó Hszi úgy ítéli meg, hogy a kockázatok még mindig túl nagyok ahhoz, hogy erőszakkal elfoglalja Tajvant, akkor nagyon valószínűtlen, hogy utódai hajlandóak lennének erre. A hosszú távú nemzeti egység alternatív diplomáciai keretei ilyen körülmények között a Peking és Tajpej közötti tárgyalások új szakaszában válhatnak lehetővé. Ezen okokból kifolyólag – mivel Hszi szeretné felülmúlni Mao nemzeti újraegyesítésről szóló eredményeit, és ezt még a Kínai Népköztársaság 2049-es századik évfordulója előtt megtenni – az ő hivatali ideje a Tajvanért folytatott háború lehetőségét illetően a legnagyobb veszélyt jelentő időszak. A tajvani kérdés hatékony elrettentéssel történő kezelése ezen időszak alatt továbbra is a legkritikusabb stratégiai feladat a status quo támogatói számára − írja Kevin Rudd a The Avoidable War (Az elkerülhető háború) című könyvében.

A Kínai Kommunista Párton (KKP) belüli domináns belpolitikai dinamika, miután Hszi végül elhagyja a színpadot, valószínűleg a párton belüli természetes önkorrekciós folyamatok része lesz. Történelme során a KKP vezetése a bal- és jobboldal, a konzervatívok és a reformerek, az izolacionisták és az internacionalisták között ingadozott − ez az „ellenőrzés és felszabadítás” jelensége. Az 1949 utáni időszakban például Mao baloldalisága dominált az osztályharc, a földbirtokellenes mozgalom, a kollektivizált mezőgazdaság és az államosított ipar hangsúlyozásával. Ez egészen az 1956-os 8. pártkongresszusig tartott, amikor a pragmatisták a párt gazdasági súlypontjának újrarendezésére törekedtek a stabil gazdasági fejlődés és a kereskedelem előmozdítása érdekében.
Mao 1958-ban a Nagy Ugrással vágott vissza, ami széles körű éhínséghez vezetett, mivel a mezőgazdasági termelés rovására igyekezett felgyorsítani az iparosítást. A gazdasági pragmatisták – akkoriban Teng Hsziao-ping vezetésével – az 1960-as évek elején támadásba lendültek, Mao pedig a kulturális forradalommal vágott vissza, megtisztítva „jobboldali” politikai ellenfeleit, és megduplázva a mezőgazdasági és ipari kollektivizálás mértékét. Ennek Mao 1976-ban bekövetkezett halála, Mao baloldali tévedéseinek hivatalos megtagadása és Teng 35 éves reform- és nyitási korszakának elindulása vetett véget, ami évtizedek óta először újra felkarolta a magánszektort.
A világ számára az a kihívás, hogy az elrettentés és a diplomácia kombinációjával, válságok, konfliktusok és háborúk nélkül, hatékonyan navigáljon a Hszi-korszakban. Egy háború, bármilyen kimenetelű is legyen, elképzelhetetlen mértékű pusztítást okozna. Emellett a kínai, amerikai és globális politikát és geopolitikát is kiszámíthatatlanul megváltoztatná. A világ soha többé nem lenne ugyanaz.
(Borítókép: Hszi Csin-ping kínai elnök a Népek Nagy Csarnokában 2013. szeptember 18-án Pekingben. Fotó: Feng Li / Pool / Getty Images)